Filip Duchoň: Na změny ve Fincentru se poradci mohou těšit
Prodej Fincentra do rukou švýcarské skupiny SwissLife proběhl úspěšně. Poradci Fincentra však napjatě očekávají změny, které po podobných transakcích často následují. „Žádná rychlá revoluce nás ani poradce nečeká. Vše unikátní a dobré, co dělá Fincentrum Fincentrem, bude zachováno,“ ujišťuje Filip Duchoň, generální ředitel Fincentra. Jaké změny tedy management společnosti v horizontu příštích měsíců připravuje?
Po koupi Fincentra společností SwissLife a odchodu Petra Stuchlíka jste se stal z obchodního ředitele generálním ředitelem celé společnosti. Znamená to že, k žádným významným změnám po transakci nedojde?
Znamená to, že pro nové vlastníky Fincentra je důležitá kontinuita a rozvoj silných stránek naší společnosti. Vše unikátní a dobré, co dělá Fincentrum Fincentrem, bude zachováno, a k žádným významným změnám nedojde bezprostředně po transakci. Zachováme obě značky – tedy jak Fincentrum, tak SwissLife Select. Podmínky pro naše spolupracovníky se nebudou měnit.
V případě Fincentra se nezmění ani to, že pro nás zůstává i nadále klíčovou charakteristikou kvalita a nezávislost poradenství, dlouhodobost vztahu se zákazníky, vytváření jedinečných podmínek pro růst a vzdělávání našich poradců. To vše jsou nutné předpoklady pro to, abychom mohli klientům poskytovat doživotní servis v oblasti jejich osobních a rodinných financí.
Přesto si, i podle vašich dřívějších vyjádření, od transakce hodně slibujete…
Vstup takto silného strategického investora, který je navíc jedním z vedoucích hráčů na pojišťovacím a poradenském trhu, ať už ve Švýcarsku, nebo v evropském prostoru, nám samozřejmě dává obrovskou příležitost posunout celé Fincentrum na ještě vyšší úroveň. V budoucnu tak dojde zcela jistě k celé řadě zlepšení, ať už procesních, nebo v nástrojích pro naše poradce.
REKLAMA
A samozřejmě se budeme zamýšlet i nad tím, jakou novou službu, nové produkty či investiční řešení bychom na český trh chtěli uvést na základě zkušeností z jiných zemí v rámci skupiny SwissLife.
Kdy očekáváte, že by k nějakým významnějším změnám mohlo začít docházet?
Pokud se podíváme na klíčové věci, které vytvářejí příznivé podnikatelské prostředí v rámci Fincentra, tam ke změnám docházet nebude. Pilíře, na kterých stojí naše spolupráce s poradci, a které dávají našim poradcům jistotu a stabilitu, zůstanou stále pevně zakotveny v naší firemní DNA. Ať už jde o provizní systém, kariérní růst, kulturu Fincentra, způsob řízení… I nadále chceme být pro zkušené poradce tou nejlepší volbou na trhu. Stejně tak zůstane neměnná pozice a strategie značky Fincentrum.
V oblasti nástrojů a pomůcek dostupných pro naše poradce očekáváme první změny již v letošním roce. Přesné načasování i podobu změn ladíme a bude závislá také na výsledcích řady analýz, které nyní provádíme. Očekáváme také zavedení nového typu investičních produktů pro naše klienty tak, aby nabídka Fincentra byla v souladu se změnami, které se na trzích dějí.
SwissLife koupil již před téměř 6 lety společnost AWD, přejmenoval ji svým názvem, ale neuvedl skrze ni žádné ze svých produktů. Myslíte, že toto se nyní změní?
Pokud se bavíme o pojišťovacích produktech, tam si myslím, že se to nezmění. Přece jenom švýcarský a český trh je dost rozdílný jak velikostí, tak i produktovou nabídkou. V současnosti není prostor pro vytváření nových produktů ve Švýcarsku, které by byly určeny pro český trh. Mimo jiné proto, že tady nemáme žádné zázemí, nejsme pojišťovna, ani jí nechceme být. A nechceme distribuovat vlastní produkty skupiny v pojišťovacím slova smyslu.
A stran investic tedy některé produkty SwissLife prostřednictvím Fincentra nebo i SwissLife Select přinese?
REKLAMA
To rozhodnutí jsme zatím ještě neudělali, ale vidíme prostor pro seriózní strategickou úvahu. V rámci skupiny SwissLife funguje velmi úspěšně vlastní asset management, kde je celá řada zkušených odborníků s prokazatelnými výsledky na poli řízení investičních portfolií. A tam by mohl být nějaký prostor. Ať už s využitím vlastních produktů, nebo s využitím jiných produktů, jiných platforem, které fungují jinde v evropském prostoru, a v České republice zatím nejsou.
Společný podíl Fincentra a českého SwissLife Select na investicích pod správou je relativně zajímavý, potenciál trhu je také zajímavý, a tím pádem není vyloučeno, že budeme uvažovat i touto cestou, jakkoliv zatím nedokážu říct konkrétně, v jakém směru by se to mělo projevit nebo jaký konkrétní produkt bychom měli vymyšlený.
Fincentrum a SwissLife Select byly dosud v přímém konkurenčním vztahu. Mění se na tom něco po akvizici SwissLifem?
Klientů se v tuto chvíli transakce nijak nedotkne. Obě značky zůstanou na trhu dlouhodobě zachovány, klienti SwissLife Select budou dál klienty SwissLife Select a klienti Fincentra budou dál klienty Fincentra. Každý klient bude mít i nadále svého poradce, na kterého je zvyklý a který rozumí jeho finančním potřebám.
Z hlediska obchodních sítí jsme si řekli, že nebudeme umožňovat jejich prolínání. Sítě zůstanou nadále oddělené, takže nebudou lidé moci přestupovat z jedné sítě do druhé a opačně, jakkoli se to nijak zásadně v poslední době nedělo.
Minulý rok byl pro Fincentrum poměrně úspěšný. Kromě akvizice společností SwissLife, kterou se podařilo dotáhnout, dosáhlo Fincentrum i dobrých obchodních výsledků. Už je můžete konkretizovat?
Zatím je ještě brzy. Bavíme se na začátku ledna, kdy ještě nemáme zpracována čísla za prosincovou produkci. A budeme čekat na výsledky auditu jako každý rok, než výsledky oznámíme. Ale už teď můžeme říct, že obchodně se Fincentru dařilo. Předpokládáme, že dosáhneme dvouciferného meziročního nárůstu.
REKLAMA
V příštím roce očekáváte další růst, nebo spíš konsolidaci pod novým majitelem?
Očekáváme další růst, jak je to ostatně v historii Fincentra již tradicí. Věříme, že český trh má velký potenciál v současné ekonomické situaci, kdy se české ekonomice daří, zvyšují se platy, snižuje se nezaměstnanost, lidé mají ambice vydělané peníze utrácet i investovat… Ruku v ruce s tím roste zájem lidí nechat si poradit, jak své finanční cíle nastavit a jak jich dostáhnout.
Český trh finančních produktů je dost široký a podmínky jednotlivých produktů se v některých případech dost významně liší. A přesto, že klienti jsou schopni si na internetu najít spoustu informací, tak bohužel, nebo z našeho pohledu naštěstí, nejsou schopni se v nich fundovaně zorientovat.
Je to podobné jako třeba v případě zdravotnictví, kde si na internetu taky každý najde spoustu článků, většinou v různé kvalitě, a dokáže si laicky stanovit svoji diagnózu. Nicméně na konci dne většinou stejně jde k lékaři, aby mu řekl, co má dělat a jak má nemoc léčit. Lékař je člověk, který tomu rozumí a na rozdíl od článků na internetu nese zodpovědnost za ta řešení. A klient k němu má důvěru.
Nechají si ale Češi poradit?
Musí k tomu postupně dojít, často bohužel metodou pokus-omyl. Nedávno byl publikován průzkum z Německa, kde 80 % klientů chce mít živého finančního poradce a nespoléhat se jenom na online srovnávače. Dobře tuší, že tyto nástroje jsou určeny kvalifikovaným uživatelům. Některé věci umožňují, ale spoustu věcí neumožňují, spoustu úhlů pohledu nenabízejí. A právě od toho je finanční poradce, aby klientovi ukázal i ty věci, které se nedají jednoduše dát do tabulky o pěti parametrech, ale které jsou klíčové pro rozhodnutí, jestli je produkt pro klienta vhodný.
Co očekáváte ve finančně poradenské branži v roce 2019?
Bude docházet k přeskupování trhu mezi jednotlivými společnostmi, což se bude týkat zejména poolových organizací.
U produktových skupin platí to, co už zaznívá jinde. Dojde ke stagnaci či mírnému poklesu hypotečních úvěrů, bude docházet k posilování úvěrů ze stavebního spoření a stavebního spoření jako takového, což je dáno samozřejmě celou řadou faktorů počínaje opatřeními České národní banky, ať už ve zvyšování úrokových sazeb, nebo v regulaci algoritmu poskytování úvěrů a dodatečných podmínek DTI a DSTI. Nemyslím, že to budou desítky procent, bude tam pokles v řádu jednotek procent.
Bude dál pokračovat trend, kdy investiční životní pojištění nebo životní pojištění s investiční složkou je nahrazováno rizikovým životním pojištěním bez investiční složky. To ve Fincentru propagujeme posledních deset let.
A nesmím zapomenout na investice, kde bude pokračovat růstový trend, protože ekonomice se daří, spoustě klientů zbývají volné prostředky a oni je moudře nespotřebovávají hned, ale investují do budoucna.
Co legislativní prostředí? To postupně přitvrzuje. Jak se to projeví na finančně poradenských společnostech?
Nejvýznamnější změnou bude asi nový zákon o distribuci pojištění, který mimo jiné zavádí stejné principy pro pojištění, jako v minulosti zavedl pro úvěry a pro investice. Klíčový bude princip vázanosti, což znamená, že poradce může spolupracovat pouze s jednou poradenskou firmou, a bude mít povinnost absolvovat relativně náročné profesní zkoušky, jako je tomu u penzí a investic.
Tato opatření a změny povedou k tomu, že se trh profesionalizuje, že poradci na třetinový a nižší úvazek budou i dále opouštět branži a zůstanou poradci, kteří to s prací finančního poradce myslí vážně.
Děkuji za rozhovor.