Filip Duchoň: Vypověděli jsme smlouvu zemskému řediteli René Borovičkovi
„Včera jsme se rozhodli vypovědět smlouvu o spolupráci René Borovičkovi, který byl našim zemským ředitelem,“ říká Filip Duchoň, generální ředitel společnosti Fincentrum. Co stojí za výpovědí zemského ředitele?
Fincentrum prý ukončilo spolupráce s jedním ze svých zemských ředitelů. Je to pravda?
Ano, včera jsme se rozhodli vypovědět smlouvu o spolupráci René Borovičkovi, který byl našim zemským ředitelem.
Výpověď zemskému řediteli není běžnou záležitostí. Fincentrum ve své historii ukončilo spolupráci pouze se dvěma zemskými řediteli – Zdeňkem Kubešem a Vladimírem Netušilem. V čem se liší tyto případy?
Oba případy, které zmiňujete jsou spojeny s podvody. A také je to dávná minulost. Případ Reného Borovičky je jiný.
Při výpovědích smluv zemským ředitelům se často spekuluje o „sekání hlav“ – tedy o odříznutí nejvyššího, drahého článku multilevelové struktury, díky čemuž větší díl provizí zůstává centrále. Byl to tento případ?
REKLAMA
Vůbec ne. Zemský ředitel je velmi klíčová pozice ve strukturální společnosti našeho typu. Z mého pohledu nejde o drahý, ale o klíčový prvek struktury. Jsou to typicky ti nejschopnější lidé – zemského ředitele prostě nenapíše každý, reálně tak jeden z tisíce, z tisíce a půl. Podle mě by takovéto šetření muselo každou společnost přivést do záhuby.
Co se tedy stalo? Proč tak razantní krok?
René nám na centrálu poslal v kopii e-mail, kde s koordinátorem možných dodavatelů rozebírají otázky nákupu infrastruktury do nové poradenské společnosti. Zřejmě omylem, i když nechápu, jak by k takovému omylu mohlo dojít. Někteří mí kolegové si myslí, že to mohl být záměr, abychom s ním ukončili spolupráci a udělali z něj tak oběť. Nevím. Každopádně jsme na základě toho zjistili, že připravuje odchod z Fincentra s celou svou strukturou.
René Borovička na základě onoho e-mailu dostal výpověď na hodinu?
Ne, takto bych se k nikomu z našich zemských ředitelů, přece nemohl zachovat. Naši spolupracovníci jsou našimi partnery. A u zemských ředitelů to platí dvojnásob. S Reném jsem se sešel, potvrdili jsme si, že mail je reálný, bavili jsme se o tom, co se děje a jaká by mohla být budoucnost Reného ve Fincentru. Tvrdil mi, že odejít nechce, že dál zůstává ve Fincentru, ale nedokázal věrohodně vysvětlit důvod mailové komunikace. Hlavně navíc bohužel nebyl schopen mi poskytnout žádné hmatatelné záruky, že k pokusu odejít se svou strukturou v blízké budoucnosti nedojde. Nabídka byla na stole, on se ji rozhodl odmítnout. Situace je o to pikantnější, že René s podporou centrály před necelým půlrokem dokončil začlenění týmu svého kolegy.
Jak to myslíte? O jaké spojení týmů šlo?
Ve Fincentru se už párkrát stalo, že kolegové, které už práce zemského ředitele nenaplňuje, připojili svůj tým k týmu jiného zemského ředitele a s dohodnutou kompenzací odešli do ekonomického důchodu.
REKLAMA
Vloni se na mě obrátil zemský ředitel Milan Matějíček s žádostí o pomoc, protože cítil, že by rád zvolnil a vedení svého týmu předal někomu, který jej dál povede a bude rozvíjet. Doporučil jsem mu právě Reného, se kterým se domluvili. S Reném jsem měl gentlemanskou dohodu, že do tří let z Fincentra neodejde. Netušil jsem, že ani ne půl roku od ukončení integrace už bude mít rozjetý plán na její porušení.
A to přesto, že ve Fincentru došlo po příchodu nového akcionáře k mnohým zlepšením. Představili jsme Partnerský program, který dává mnoha klíčovým lidem z obchodní sítě reálnou šanci podílet se na vedení i obchodním úspěchu Fincentra a v desítkách procent zhodnotit svou investici. Představili jsme novou hypoteční kalkulačku i srovnávač pojistných podmínek životního a rizikového pojištění FinLife. Dále vylepšujeme iFin, který usnadňuje analýzu a prezentaci řešení klientům. Před spuštěním jsou další aplikace a on-line řešení, stejně jako nová investiční řešení.
Pro mě osobně má gentlemanská dohoda minimálně stejnou váhu, jako podepsaná smlouva. A René tu naši porušil jen pár měsíců od jejího uzavření. Překvapilo mě to o to více, že obzvlášť ve finančním světě je důvěra důležitá.
Jak hodnotíte snahu René Borovičky založit novou finančně poradenskou společnost? Poslední větší pokus v tomto směru byla společnost Sirius Finance, a ta zatím nenaplnila svá očekávání.
Těžko říci. Napadá mě jediné – osobní prospěch. Navíc založený pravděpodobně na nesprávně spočítaném business plánu. Zakládat v dnešní době novou finančně poradenskou firmu je podle mě velmi riskantní projekt. Legislativní a compliance požadavky, požadavky institucí na zasmluvnění, funkční oddělení vzdělávání a produktově analytické oddělení, aplikace a digitální řešení – to jsou oblasti, jejichž vybudování vyžaduje robustní know-how a spoustu času, peněz a energie.
Ve Fincentru zázemí funguje velmi dobře, ve spoustě oblastí si troufám říci, že nejlépe na trhu. Neumím si představit, že někdo vybuduje během pár měsíců či krátkých let něco podobného. Neřkuli lepšího. Tedy podle mě založit dnes firmu a vzít do ní lidi nemůže být motivováno jejich prospěchem – půjdou do horšího, do nejistoty. Udělat kopii, která ale obvykle bývá horší než originál.
Jediný, kdo si myslí, že se může smát, je majitel firmy. Ale ani ten podle mě nebude nakonec spokojen, protože ekonomické výsledky budou daleko za jeho očekáváními. Stejně tak jako tomu podle mě je ve firmě, kterou zmiňujete.
REKLAMA
Může podle vás snaha René Borovičky souviset s prodejem Fincentra do rukou SwissLife International?
Jak jsem říkal – od vstupu Swiss Life International se spousta věcí posunula správným směrem. Partnerský program, nové on-line nástroje a jejich společný vývoj ve středoevropském prostoru jsou toho důkazem. A hlavně máme nejsilnějšího partnera na českém trhu. Společnost s obrovským světovým a evropským renomé a s velmi silným know-how v nezávislém finančním poradenství a asset managementu ve svých dceřiných společnostech v celé řadě evropských zemí. Z pod křídel takto silného akcionáře nedává smysl odcházet.
Neobáváte se, že po výpovědi zemskému řediteli odejde i jeho struktura?
Věřím, že neodejde. Klíčové lidi z jeho bývalého týmu znám a jsem s nimi ve styku. A oni zase znají mě a znají Fincentrum a jeho kulturu, prostředí, stabilitu, přístup ke spolupracovníkům. Oceňují pestrost našich obchodních partnerů i volnou ruku ve výběru produktů, které nejlépe vyhovují navrhovanému řešení a potřebám a cílům klienta. Ochotu Fincentra i mně osobně pomoci, kdykoliv je to potřeba. To jsou věci, které nikde jinde nenajdou.
Navíc – znáte to: slibem nezarmoutíš. Jsem si jist, že konkurence na tuto zprávu zareaguje a bude se snažit lidi z Reného bývalé struktury oslovit a slibovat hory doly. Ano, na trhu mohou být společnosti, které dokáží v jednotlivostech naformulovat zajímavou nabídku. Ale jak znám lidi z Reného bývalého týmu, dívají se na věc komplexně. A tam, jsem přesvědčen, bude Fincentrum pro ně i nadále vítězem a bezpečným přístavem.
Jak na to reagovali ostatní zemští ředitelé?
Téměř se všemi jsem o tom mluvil, chápou, že v této situaci nemohla být reakce firmy jiná.
Děkuji za rozhovor.