CZK/€ 25.330 +0,16%

CZK/$ 24.057 +0,45%

CZK/£ 30.413 +0,26%

CZK/CHF 27.245 +0,62%

Text: Jan Majer

24. 01. 2008

3 komentáře

Finanční gramotnost ve školách: První kroky

 


 

Před rokem jsem si v jednom článku neodpustil poznámku, že nejhoršími klienty pro finančního poradce jsou podle mých zkušeností právnící (protože ničemu nevěří) a učitelé (protože nemají peníze).

Právníci zůstali v klidu, ale od kantorů mi přišla hromada mailů. Kupodivu mi nespílali. Psali, že mám recht a že jsem je pobavil. Zvali mě, jestli bych k nim do školy nepřijel na besedu. A hlavně – ptali se, jestli nevím, kde by mohli získat nějaké výukové materiály, aby se děti dozvěděly něco o chytrém hospodaření s penězi.

Bohužel, moc toho pro děti k dispozici nebylo. Dnes mám ale docela zajímavý tip. Minulý týden se v pražské ZOO uskutečnil křest knížky Tajný deník Barborky Syslové aneb cesta k finanční samostatnosti.

Knihu připravil nadační fond Arnošt, který chystá několik dalších navazujících titulů, například o bankách, investování a podnikání.

Každé téma bude spojené s jedním ze členů rodiny Barborky Syslové (poněkud úsměvný je sedmdesátiletý dědeček Václav, který se prý celý život těšil, až půjde do důchodu a bude investovat, proto teď celé dny sleduje dění na finančních trzích).

REKLAMA

Pochybuji, že by se děti na čtení o cestě k finanční samostatnosti hladově vrhaly. To téma je pro ně samo o sobě stejně nezáživné jako pro jejich rodiče – exemplář aktivně investujícího člena rodiny, který by se podobal dědečkovi Václavovi, má doma podle statistik jen zhruba jedno procento dětí.

Nadějné je ale zamýšlené propojení projektu se školní výukou. Školy si mohou na stránkách nadačního fondu www.sysel-arnost.cz objednat a zakoupit kufr plný doprovodných materiálů, vzdělávacích her a dalších pomůcek. Na stejné adrese má být od začátku října k dispozici internetová verze Tajného deníku Barborky Syslové.

Je to jeden z prvních kroků dobrým směrem. Pedagogické fakulty zároveň začínají s podporou zavádění ekonomické gramotnosti do škol a ministerstvo financí se chce zasadit o to, aby žáci v matematice častěji řešili příklady týkající se peněz, investic a podnikání.

Článek vyšel v deníku Lidové noviny.

Loading

Vstoupit do diskuze 3 komentáře



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Klára Veselá Samkolvá

    4 října, 2006

    Vážený pane redaktore, patřím mezi problémové potenciální klienty finančních poradců, neboť jsem právník. Mám však korekci – svoji nyní osmiletou dceru. Poprvé se začala zajímat o peníze ve třech letech, kdy vyslovila přání, zda by penízky nemohly téci z vodovodu – do vany koruny, do velkého umyvadla eura a na WC do umývátka dolary. Do té doby jsem netušila, že vnímá takové věci jako jsou různé měny.
    Tento setrvalý zájem dítěte o finance mne přivedl ke ztrátě hlasu v muzeu Bank of England, kde jsem pochopitelně čelila nejen neznalosti reálií, ale i příslušné anglické terminologie. Vyhlali nás po třech hodinách, neb bylo pátek odpoledne a zavírali – jinak tam jsme doposud…. dítě však pochopilo, co je zlatý standard a inflace – neuvěřitelné. (doboručuji http://www.bankofengland.co.uk) Od té doby moje dcera tvrdí, že chce být ředitelkou banky a výrazně se zlepšil i její vztah k matematice. Sysla Arnošta proto vřele vítám a byla bych velmi zavázána i Vašemu serveru, kdyby mohl vyvinout – třeba ve spolupráci ve Syslem – nějakou verzi pro děti….. některé ubohé deformované osoby mají s výchovou dětí v tomto směru problémy, neboť jejich potenciál se vyčerpal – jako třeba můj. S mnoha pozdravy „syslům zdar“.´, Klára Veselá Samková

    Odpovědět

  • Jan.Valachovič

    4 října, 2006

    Rád bych viděl co bude dělat dcera tak za 15 let, já bych to tipnul na ČNB 🙂

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    5 října, 2006

    Skvělé, jen tak dál, rozhodně podporuji každý krok s cílem zvýšit finanční gramotnost české populace. Mladí lidé obvykle o financích nemají ani páru (snad kromě studentů ekonomických škol).
    Nedávno jsem se zeptal jedné mladé holky, která před půl rokem nastoupila do zaměstnání, jestli už si něco spoří stranou, jestli už má třeba aspoň stavební spoření. A teď si radši sedněte… Odpověď zněla: „Ne proč, já nechci nic stavět, já mám byt po babičce.“

    Odpovědět