Základem úspěchu finančního poradce, pochopitelně kromě proklientského přístupu a kvalitně odvedené práce, jsou doporučení. Ano. Klienti mohou svého poradce doporučit známým, příbuzným, spolupracovníkům… Ovšem poradce by musel mít dostatečně široký klientský kmen, aby ho takováto doporučení uživila. Poradce si může o "doporučení" sám říci. Říci si ale správně, nenuceně a navíc ještě dostat dobré kontakty – to také vyžaduje dostatek umění.
Alternativou je dát o sobě vědět. Kdo by nechtěl, aby mu klienti sami volali a sami poptávali jeho služby? Je-li jich dostatek, tak si poradce může vybírat svoji klientelu! Jak toho ale dosáhnout? Nejjednodušší cesta je přes doporučení – ale nikoli od klientů, nýbrž z vlastní "mimoporadenské" práce.
Dát o sobě vědět je mnohem snazší než by se na první pohled mohlo zdát. Nejjednodušší cestou je otevřít si vlastní blog, nebo lépe více blogů na různých serverech, a ty pravidelně zásobovat příspěvky. Výhodou blogu je možnost vyjádřit svůj názor bez jakéhokoli zásahu třetí osoby. Jeho nevýhodou může být nižší váha, kterou čtenáři blogů mohou přikládat. Nejčtenější a nejnavštěvovanější blogy jsou navíc lidí již nyní známých. Ovšem ke známosti může dopomoci i jen pár trefných aktuálních postřehů.
Cestou o něco náročnější, ale z pohledu dopadu na čtenáře zpravidla účinnější, je publikace v odborných médiích a denním tisku. Náročnější je to ve dvou ohledech: V prvé řadě jsou na články kladeny zpravidla vyšší nároky než na blogové příspěvky, navíc jejich kvalitu a stylistickou úpravu musí schválit editor a obsahově ji musí posvětit šéfredaktor. V druhé řadě je třeba překonat vlastní nedůvěru ve stylistické schopnosti a redakci s článkem oslovit. Ze zkušenosti vím, že lidé, kteří si se svým slohem nedůvěřují, v konečném důsledku píší lépe a čtivěji než mnozí sebevědomí pisatelé.
V tomto směru se dle mého názoru v minulém týdnu dali na správnou cestu poradci společnosti Broker Consulting ve spolupráci se serverem Peníze.cz. Obdobně poradci Partners přispívají do deníku E15 a jistě by se našli i další příklady.
REKLAMA
Prostor v médiích pro zkušené finanční poradce nepochybně je. Kdo jiný může psát články s řešením konkrétních situací rodin, s nimiž se setkává? A jsou to příběhy, které zajímají i další potenciální klienty. (Pokud byste měli zájem psát kupříkladu takové články, prostor se nepochybně najde nejen na Investujeme.cz.)
O něco náročnější je získat prostor v rozhlase. Ani to ale není nemožné, jak dokládá kupříkladu pravidelná rubrika Rodinné finance Českého rozhlasu 2 – Praha Zdeňka Simaichla. Získat pravidelný prostor v rozhlase vyžaduje nápad a kontakty. Získat občasný prostor je snazší – stačí se etablovat jako odborník na určitou oblast. Tomu opět pomůže publikační činnost v odborných médiích či denním tisku, na základě které se redaktoři rozhlasu mohou ozvat sami.
Získat pravidelný prostor v některé z televizních stanic patří mezi nejnáročnější úkoly při snaze o vlastní medializaci ze strany poradce. Dopad ovšem může být nejvyšší, zvláště dokáže-li poradce se svými televizními (a totéž platí i o rozhlasových) příspěvky dále pracovat. Ukázkou pravidelné spolupráce televize a finančních poradců jsou Krotitelé dluhů společnosti Partners. Samozřejmě, v tomto případě se jedná především o výsledek spolupráce vedení Partners s Českou televizí. Nicméně i to je především o nápadu. Náročnost jeho prosazení je nepřímo úměrná kvalitě nápadu.
Vhodným základním stavebním kamenem jsou vlastní internetové stránky, na kterých se mohou všechny mediální kanály střetávat a poradce může svým potenciálním zákazníkům ukázat, jaké má názory a že jeho názory byly též publikovány v seriózních médiích. Vytvořit vlastní prezentaci přitom nemusí být tak náročné. Některé finančně poradenské společnosti nabízejí předpřipravené stránky pro své poradce a i na internetu lze nalézt nespočet nástrojů, kterými vytvořit základní prezentaci zvládne i laik za deset, dvacet minut.
REKLAMA
Způsobů je samozřejmě víc. Stačí zmínit sociální sítě typu Facebook a Twitter, věcné příspěvky v diskusích a další.
Hlavní výhodou všech mediálních výstupů ale je, že se poradce může prezentovat podle svého zaměření. Je specialistou na hypotéky? Pak se ve svých komentářích bude prezentovat jako odborník na bydlení – a lidé k němu získají důvěru v této oblasti. Je odborníkem na investice? Pak se bude věnovat analýzám a komentářům v této oblasti. Nebo pojištění? I sestavit odpovídající pojistnou ochranu je umění.
A co vy, dáváte o sobě svým klientům vědět?