Finanční poradci jsou vnímáni pozitivně. Navzdory excesům
Obraz jakéhokoli oboru dělá zpravidla malá, ale velmi dobře viditelná skupinka lidí. Jsou-li to výborní profesionálové, má obor dobrou pověst. Jsou-li to ale „odpadlíci“, kteří se snaží přivydělat na neznalosti jiných či jejich legálním okrádáním, trpí tím celý obor. A toto je bohužel případ finančního poradenství.
Největší ohlas v rámci finančně poradenského odvětví získávají bohužel reálné zprávy o „finančních poradcích“, kteří zneužívají finanční produkty v čele s investičním životním pojištěním k přesunu prostředků klientů na své vlastní účty prostřednictvím provizí. I přesto je ale podle průzkumu společnosti IPSOS finanční poradenství vnímáno pozitivně.
Společnost IPSOS uskutečnila v prosinci 2013 průzkum mezi 501 respondentem s názvem „Výzkum společností poskytujících finanční poradenství“. Z nich služby finančního poradce využilo alespoň jednou 60 %. „Finanční poradenství je v ČR i navzdory občasným excesům vnímáno pozitivně, a to jako věc potřebná pro orientaci v nepřehledném světě finančních produktů,“ uvádí společnost k výsledkům průzkumu.
Finanční produkty nejčastěji uzavírané finančními poradci
- životní pojištění (58 %),
- penzijní připojištění (35 %),
- stavební spoření (26 %),
- pojištění domácnosti (24 %),
- povinné ručení (17 %),
- hypotéka (15 %).
Zdroj: Průzkum IPSOS
Finanční poradci jsou pro klienty zejména značným zdrojem informací o finančních produktech. Ostatně i toho zneužívají lidé, kteří finanční poradenství neprovozují proklientským způsobem. Informace o produktech od finančních poradců čerpá podle průzkumu 64 % dotázaných.
REKLAMA
Klienti preferují starší poradce s ekonomickým vzděláním. To v nich navozuje pocit solidnosti a důvěryhodnosti finančního poradce. Naopak důvěru nevzbuzuje oblek s kravatou či příliš formální vystupování.
Nejdůležitější je výběr finančního poradce
Výběr dobrého finančního poradce je stejně důležitý jako výběr odborníka v libovolné jiné oblasti, v níž se nejedná o malé peníze. Stačí si špatně vybrat obvodního lékaře a člověk může mít potíže se zdravím větší, než by musel, při špatném výběru autoservisu se z vozu po opravě může stát ještě nebezpečnější nástroj než před ní a nechat si poradit při stavbě domu od špatného architekta či stavaře může přijít také na nemalé prostředky. Nejinak tomu je ve finančním poradenství.
Finanční poradce dokáže pomoci nejen v orientaci mezi finančními produkty, ale může je nastavit optimálním způsobem k zajištění potřeb klienta. Při špatném výběru „poradce“ ale může klient místo investic „koupit“ investičko a předplatit si ho na dva roky úsporami ze stavebního spoření.
Při výběru finančního poradce se klientům vyplatí být aktivní a nečekat na náhodný telefonát. Zkušení a dobří finanční poradci již často „studené telefonáty“ nevyužívají nebo jen zřídka, neboť mají dostatek svých spokojených klientů a noví se jim ozývají sami na základě referencí. I přes telefonát se sice může ozvat dobrý finanční poradce, může se ale ozvat i „ne zcela dobrý“.
REKLAMA
Reference známých mohou být vodítkem. Nejsou ale zcela spolehlivé. Zdaleka ne každý dokáže poznat dobré finanční poradenství a může být přesvědčen o kvalitách svého poradce, přestože je jím připravován o nemalé peníze.
Finančního poradce je vhodné si „otestovat“. Měl by být v prvé řadě schopen odpovědět na všechny otázky tak, aby klient odpovědi pochopil. Pokud něco neví, což se stát může a je naprosto v pořádku, měl by to otevřeně přiznat a „nevařit z vody“ s tím, že odpověď doplní a pošle nebo sdělí na příští schůzce.
Vhodné je si odpovědi finančního poradce (zejména ve fázi „testování“) ověřit např. na internetu nebo přímo u finanční instituce, které se informace týká. Tím se předejde např. často medializovaným případům, kdy finanční zprostředkovatel přesvědčí klienta, že investiční životní pojištění je nejlepší finanční nástroj pro uložení peněz na 2 roky a že poté může peníze bez potíží vybrat. To je samozřejmě lež, kterou každá pojišťovna vyvrátí i při běžném dotazu na infolince.
Finanční poradce v prvé řadě zjišťuje finanční a rodinnou situaci domácnosti. Teprve na základě analýzy potřeb a cílů klientů navrhuje řešení.
Tip: Desatero k výběru dobrého finančního poradce