Finanční poradci: Připravujete se sami o klienty!
Pod příspěvek v mém blogu mi napsal čtenář Robert mimo jiné: „Diskuze vedená pod tímto příspěvkem je nekonečná, nic neříkající a pro nového čtenáře, který se o financích potřebuje něco dozvědět, naprosto zdecimující! Tyto diskuze naprosto znevažují práci finančního poradce!“
Bohužel mi nezbývá než s ním souhlasit. Sám jsem se z úvodu diskuse nedozvěděl nic. Jen, že kdosi se prohlásil za poradce jedné společnosti a uvedl, jak přistupuje k „finančnímu poradenství“. Bez ohledu na pravdivost či nepravdivost jeho tvrzení někteří „dobří“ finanční poradci odsoudili jeho i jeho (opravdu?) mateřskou společnost. Spustili obvyklý mlýnek „Tenhle názor je na přeshubu!“, „Vy jste normální zloděj…“ apod.
Takové reakce ale svět nezmění. Spíše naopak. Špatného poradce urazí a odradí od návštěvy finančních serverů, kde by si mohl doplňovat a měnit informace se zkušenějšími a morálně vyspělejšími poradci. Nevědomost je sladká, a tak řada „bouchačů“ ani neví, že dělá něco špatně. Pokud jsou ale při prvním kontaktu s poradenskou komunitou napadeni, jen stěží si nechají vysvětlit podstatu.
Totéž platí o poradenských firmách. Podle mého názoru je v zásadě jedno, v které společnosti poradce pracuje, ale záleží na tom, jak pracuje. Pravda, některé firmy uvažují více dlouhodobě a jsou méně tolerantní ke špatným, ale výkonným „poradcům“, jiné ještě zcela nezjistili, že to, co jim přináší dlouhodobé zisky, je pouze kvalitní práce. (Dnes to totiž možná ještě neplatí – finanční gramotnost českého národa je na mizivé úrovni a sem tam někomu něco „bouchnout“ se vzhledem k penetraci finančně poradenských služeb zpravidla ztratí. A klientů, nebo nových poradců, je ještě dost a je kde brát.) Pokud ale šmahem poradce z konkurenční společnosti odsoudí celou firmu, odhazuje s tím i všechny poradce, kteří pod danou společností pracují eticky na výši – a možná i lépe než odsuzující poradce.
V jedné staré knize, a není to Kyosaki, se píše: „Kdo jsi bez viny, hoď po ní kamenem.“ Vy, dobří poradci, skutečně radíte svým klientům optimální řešení? Nenašel by se na trhu produkt, který by byl pro klienta vhodnější? Máte skutečně přehled o možnostech řešení? A jakým způsobem přistupujete ke klientovi? Není vaše práce jen o produktech?
REKLAMA
Již mnohokrát zaznělo, že napadání finančních poradců mezi sebou poškozuje celý finančně poradenský obor. Na základě hanlivých diskusí potenciální klienti již dnes ruší finančním poradcům schůzky. Většina klientů nezná rozdíl mezi jednotlivými finančně poradenskými společnostmi, finanční poradce ale nemá šanci ukázat své kvality, pokud se s klientem nesejde. Klienti si ale nevybírají – buď se sejdou a dají poradci šanci, nebo odmítnou všechny bez rozdílu.
Nejhorší na tom je, že nepůsobí ani očistně. Špatní poradci se z kolbiště stáhnou do ulity a dál v nevědomosti budou špatně radit. A ti, kteří špatně radí z vlastního prospěchu s plným vědomím, se budou jen smát – oni dobré jméno neztratí. Oni ho už dávno nemají. Vy, dobří poradci, ještě ano.
Ač je mi to osobně nesmírně nepříjemné a jde to proti veškerým mým zásadám, vzhledem k vážnému porušování podmínek užívání serveru a vyřizování osobních sporů a řešení osobních komplexů některých lidí, které poškozuje nejen obor finančního poradenství, jsme přistoupili k vymazání pasáží příspěvků, které podmínkám odporovaly – a jsme připraveni v tomto směru i nadále pokračovat. Osobně ale věřím a doufám, že to nebude třeba.