Finanční poradci zprostředkovali loni hypotéky za 58 miliard Kč
Hypoteční úvěry v objemu přes 58 miliard korun zprostředkovali finanční poradci v minulém roce. Jedná se téměř o čtvrtinu všech hypoték poskytnutých v České republice. Podle aktuální zprávy České asociace společností finančního poradenství a zprostředkování (ČASF) byl poslední kvartál minulého roku pro sektor finančního poradenství mimořádně úspěšný. Kromě hypoték se dařilo stavebnímu spoření, pravidelnému investování i neživotnímu pojištění.
„Závěr minulého roku potvrdil rostoucí trend a zájem o služby finančních poradců. Z dat členských společností ČASF je zřejmé, že se lidé s ohledem na koronavirovou situaci snaží o zajištění své budoucnosti, což je vidět nejen z prezentovaných čísel za poslední čtvrtletí 2020. Rozdílný přístup k osobním financím zažívají také poradci při komunikaci s klienty. Je zřejmé, že lidé berou současnou situaci opravdu vážně a nechtějí nechat věci náhodě,“ uvedl Marek Černoch, výkonný ředitel ČASF.
Asociace zaznamenala největší meziroční nárůst v segmentu bydlení, kde o hypotéky byl koncem roku obzvláště vysoký zájem (meziroční růst o 68 %). Úrokové sazby hypoték byly na pomyslném dně a velkým impulzem pro kupující nemovitostí bylo zrušení daně z nabytí nemovitých věcí. To se promítlo i do zájmu o úvěry ze stavebního spoření. V tomto případě byl meziroční nárůst dokonce 110 % na 1,7 miliardy Kč.
Digitalizace ovládla i finanční poradenství
„Rok 2020 naučil celý trh fungovat výrazně více digitálně – myslím, že se vývoj v této oblasti uspíšil o pár let. Posun v on-line nástrojích, procesech i komunikaci je opravdu velký. Nové nástroje a procesy šetří čas finančních poradců i jejich klientů. Naše společnost Fincentrum & Swiss Life Select v této oblasti přišla s několika zásadními novinkami. Například máme pro klienty platformu FiLiP (Financial Life Planner), která jim umožňuje nejen náhled na jejich smlouvy, ale i na jejich bankovní účty. A podstatné je, že jeho samozřejmou součástí je vizualizace cílů a přání klientů s propojením na finanční produkty,“ doplnil Filip Duchoň, CEO a předseda představenstva Fincentrum & Swiss Life Select.
Jak dále poznamenal: „Nedávno jsme přišli s novinkou – vzdálenou identifikaci AML, která zvyšuje klientský komfort. Naši klienti tak mohou se svým poradcem nyní komunikovat výhradně online – bez nutnosti jediného osobního setkání. Na druhou stranu si nemyslím, že by například komunikace s klienty i v rámci týmu finančních poradců probíhala už navždy online. Spíš bych čekal rychlý návrat k osobním schůzkám, jakmile to situace dovolí, s podporou digitálních produktů a procesů.“
REKLAMA
Podle Filipa Duchoně loňský rok jasně ukázal, že klienti potřebují v mimořádné pandemické situaci pomoc svého finančního poradce možná více než kdy dříve. „Považujeme za důležité projít s klienty jejich investiční portfolio, pojistné produkty a rizika, na která jsou pojištěni a revidovat výši krytí. Podívat se, zda něco zásadního nechybí, co pro klienty v současné době může být důležitější, než v době sjednání pojištění – například nastavení pojištění dávek při hospitalizaci nebo pracovní neschopnosti. Proto naši poradci s klienty intenzivně komunikovali a aktivně s nimi pracovali.“
Česká asociace společností finančního poradenství a zprostředkování (ČASF) vznikla v červnu 2018 integrací dosud samostatných profesních sdružení působících v oblasti finančního zprostředkování a poradenství. ČASF reprezentuje trh finančního poradenství při tvorbě nové legislativy a regulace, vyvíjí nicméně i významnou samoregulační a analytickou činnost. Jde o sdružení, které s celkovým počtem 26 řádných členů a 3 členů přidružených, zastupuje drtivou většinu finančních poradců a zprostředkovatelů v ČR a je tak jediným relevantním reprezentantem tohoto odvětví.