Finanční poradenství jako služba roste
Jak se dnes dívají lidé na finanční poradce? Značná část je vnímá jako podvodníky, přebíječe smluv nebo pojišťováky. Na jednu stranu se není čemu divit. Podívejme se, jakým způsobem fungovalo poradenství např. před 10 lety. Dnes se ovšem situace mění a spousta lidí mění názor.
Dle mého názoru finanční trh spěje správným směrem. Když se ale podíváme, kam se ubírají banky, pojišťovny nebo stavební spořitelny, zjistíme, že všichni začínají nabízet svým klientům širokou škálu produktů od pojištění, investic až po úvěry. Mnoho lidí tak může vnímat svého člověka na přepážce např. v pojišťovně jako svého finančního poradce. Dokážou tito lidé zastupující danou společnost nabídnout člověku kvalitní služby popř. finanční plán?
Když se kouknu na kvalitu produktů, kterou mi klienti nosí z těchto institucí, tak je jasné, že tyto instituce chtějí pouze rozšířit své portfolia tak, aby z lidí vytěžili co nejvíce peněz. Tomu odpovídá také výdělek na poplatcích v bankách a spořitelnách za rok 2018, který je rekordních 82 mld. korun.
Vzhledem k systému odměňování a stále se zvětšujícímu tlaku na plnění produkčních plánů se není čemu divit, že pracovníci těchto společností se snaží klientovi prodat co nejvíce produktů. Často pak lidé odejdou s produkty, o kterých ani nevědí, že si je uzavřeli. Při tomto systému nemůže být samozřejmě zachována kvalita produktů a služeb.
V čem by se měla lišit práce finančního poradce
Finanční poradce by měl s lidmi probrat jejich životní situaci a podle toho nastavit jejich portfolio. Produkt brát jako nástroj k naplnění jistého účelu a ne jako věc, kterou musí uzavřít, aby měl co největší provizi. Měl by vysvětlit klientovi, proč by měl jednotlivé produkty mít, a v čase s nimi pracovat.
REKLAMA
Největší přidanou hodnotou finančního poradce by mělo být vedení klienta k jeho konkrétním cílům pomocí finančního plánu. Měl by lidem ukázat, že v první řadě se musí ochránit majetek a zdraví. Následně zajistit bydlení a důchod, poté naplnit cíle, a až pak na vrcholu pyramidy jsou investice. Základem zdravých financí je samozřejmě krátkodobá rezerva pro nenadálé případy.
Veřejnost je stále vzdělanější, a proto je kladen stále větší důraz na kvalitu. Lidé začínají vyhledávat finanční poradce stále ve větší míře. Ve velké míře je to kvůli hypotékám, kdy lidé nechtějí řešit tak velkou věc sami. To je vidět, když se podíváme, kolik procent obratů hypoték dělají bankám třetí strany.
Na každém rohu se instituce předhánějí, kdo má nejlepší produkt, a lidé neví, který si mají vybrat. Hledají formu porovnání, ať už přes srovnávače nebo poradce. Slovo investice už není cizí pojem, ale začíná se objevovat na denním pořádku. Problémem je, že pracovníci bank a pojišťoven nerozumí investicím do hloubky, a pak lidem uzavírají smlouvy, které pro klienty nemají význam. Klient je často poškozený a v konečném důsledku i naštvaný.
Stále více rodin má svého finančního poradce a uvědomují si, že jako běžní lidé nejsou schopni se na finančním trhu orientovat a vybírat si pro ně nejvhodnější varianty. Věřím, že se dostaneme do fáze, jako je třeba Švýcarsko, Velká Británie nebo Spojené státy, kde je tato služba hojně rozšířená a na denním pořádku.
Autor je senior poradce ve společnosti Fincentrum.