Finanční poradenství: Regulace nahrává multilevelům
V oblasti finančního poradenství se stále častěji hovoří o konsolidaci trhu. Důvodem je zejména zpřísňující legislativa, ale svůj díl si bere i technologický pokrok. Malé firmy budou mít mnohem horší šanci na přežití.
Zpřísňující legislativa klade stále větší nároky na compliance finančně poradenských společností. Bez zdatného právního oddělení se firma již neobejde. Regulace si vyžaduje tvorbu nejrůznějších dokumentů, které musí být v souladu s mnoha předpisy. ČNB kupříkladu pokutuje i zapsání chybného formátu data do příslušné kolonky a přísně trestá vybraná nalezená sousloví v jakýchkoli materiálech. Např. varitanty slov „spoření“ se nesmí vyskytnout poblíž výrazu „investiční životní pojištění“ a jeho obdob.
Do toho navíc klienti i finanční poradci, soukromí podnikatelé, kteří jsou navázáni na „své“ firmy nikoli zaměstnaneckým poměrem, vyžadují stále lepší softwarové nástroje a podporu. Softwarový vývoj přitom rozhodně není levná záležitost. Naopak. A velká firma s vyšším obratem si může dovolit do rozvoje nástrojů investovat vyšší částky, než malá společnost.
Regulace s nutností schopného právního oddělení a potřeba investic do podpory poradců i jejich klientů jsou hlavní důvody, proč dochází a se stále větší intenzitou bude docházet ke konsolidaci finančně poradenského trhu. Již dnes jsou řídké menší firmy, které nejsou navázány alespoň na broker pool, od něhož outsourcují alespoň základní služby. A i těch několik málo přežívajících, pokud se jim nepodaří dostatečně vyrůst, budou muset externí služby dříve či později využít… nebo zkrachovat.
Ovšem ani broker pooly nemají v dnešní době lehkou práci. Pod centrálou jsou nesourodé skupiny či jednotlivci, samostatné právnické osoby zpravidla vystupující před klienty svým vlastním brandem a upozaďující společnost, kterou legálně zastupují. Trend dohledu navíc směřuje k tomu, že zastoupený v plné míře zodpovídá za činnost zastoupeného. Pro ČNB je mnohem snazší kontrolovat investiční zprostředkovatele než jejich vázané zástupce a obdobně je to i s následným trestáním.
REKLAMA
Regulace také hovoří o řízení své sítě. Finančně poradenská společnost či broker pool musí prosazovat u svých lidí nařízení a regulaci, která přichází. A to je mnohem snazší ve více direktivním multilevelu než ve volnějším smluvním vztahu mnoha nesourodých firem pod broker poolem. I tam to možné je, ovšem komplikovaněji.
Jaký může mít konsolidace důsledek?
Pravděpodobnou variantou je jakási oligopolizace finančně poradenského odvětví, kde dominanci získají velké multilevelové společnosti s vyšší schopností prosadit kvalitativní a legislativní nároky kladené regulací i dohledem.
Je velmi pravděpodobné, že v určité formě přežijí i velké broker pooly, které ovšem budou muset zavést mnohem striktnější systém řízení, což ostatně již postupně alespoň v některých probíhá. Navíc to bude zároveň znamenat nutnost rozloučit se s některými partnery, kteří se nebudou chtít vzdát svobody „dělat si, co chtějí“. Ti v první fázi nejspíš naleznou menší broker pool, v němž budou moci ještě čas působit. Přinejmenším do první kontroly od ČNB.
Menší samostatné společnosti s největší pravděpodobností až na několik exklusivních s vysoce bonitní klientelou a specifickým obchodním modelem zaniknou, nebo se podrobí některému z přeživších broker poolů.
REKLAMA
Konsolidace bude výhodná pro všechny, kteří ji přežijí, tedy především pro velké multilevely a broker pooly. Zároveň by mohla být přínosná i pro klienta, protože menší počet centrálně řízených společností umožní dohledovému orgánu cílenější kontrolu. Mohla by. Ale nemusí. To záleží na tom, jestli se ČNB naučí hlídat i větu ve všech zákonech o finančním zprostředkování, která staví zájem klienta na první místo.
Pokud ne, a pokud bude i nadále sankcionovat špatný formát data ve výkazu a stěžovat si na nevyplněné políčko číslem „0“, které do něj ale nejde vepsat, a pokutovat nalezené slovíčko „spoření“ ve starých nepoužívaných interních materiálech finančně poradenských společností o investičním životním pojištění, tak… se kvalita služby pro klienta sice zlepší, ale rozhodně nikoli pod tíhou regulace.