Jak na finanční vzdělávání? Omezit regulaci
„Jak vzdělávat dospělé, kteří nechtějí?“ dotázala se Michaela Hlavicová z MF ČR. „Máme tendenci lidi chránit, a tak nemají motivaci se finančně vzdělávat,“ odpovídá Tomáš Nidetzký, člen Bankovní rady ČNB. Základem pro finanční vzdělávání tak může být omezení regulace.
Finanční vzdělávání dětí i dospělých bylo předmětem konference „Systémové změny ve finančním vzdělávání“ pořádané EFPA ČR a yourchance o. p. s. v rámci Global Money Week pod záštitou MŠMT, MF ČR a ČNB. A některé závěry konference byly až překvapivé: Finanční gramotnost výukou ve školách nevzrostla, ale spíš klesla. A dospělí se vzdělávat nechtějí… i kvůli přebujelé regulaci a ochraně klientů.
Škola a vzdělávání lidi stresuje. Mnozí jsou tak rádi, když opustí školní škamna a mohou se věnovat jen své profesi, kterou si zvolili. V lepším případě. V horším se věnují čemukoli, co je uživí. Ale vzdělávat se? S tím jsou spojené zkoušky, stres, úsilí… a navíc myšlení bolí. Dobrovolně se tak vzdělávají lidé pouze v oblastech, které je skutečně baví či které je živí. A mezi ně zpravidla finance nepatří.
Vzdělat dospělé? Dát jim motivaci
Nejen finanční vzdělávání a nejen vzdělávání dospělých je založené na motivaci. Podaří-li se vzbudit zájem o předmět výuky, člověk se do něj ponoří a sám si potřebné informace dohledá. Na rozdíl od středověku, kdy byly knihy s potřebnými vědomostmi uloženy v několika málo opisech v klášterech rozesetých po celé Evropě, má dnes přístup k informacím na internetu téměř každý. A v České republice rozhodně každý, kdo má zájem.
Michaela Hlavicová z Ministerstva financí ČR trochu bezradně formulovala otázku: „Jak vzdělávat dospělé, kteří nechtějí?“ Odpovědí je v prvé řadě nají motivaci, aby lidé finanční vzdělání chtěli. Očividně ale nestačí, že se lidé bez finančních znalostí dřou do úmoru, aby vydělali nějaký peníz, který pak ve své nevědomosti utratí za zbytečné finanční produkty či přímo sednou na lep některému z podvodníků.
REKLAMA
„Nejsem schopen si z malého platu uspořit na novou pračku,“ zaznívá poměrně často v mnoha variacích, na co si lidé nejsou schopni ušetřit. Pak ale ti samí lidé „na novou pračku“ čerpají drahý úvěr. A, světe, div se, zpravidla i řádně splácejí. „Pračka“ či cokoli jiného je stojí dvojnásobek, ale to je netrápí.
Motivaci do značné míry od lidí odebírá i přebujelá regulace finančního trhu a finanční distribuce. „Máme tendenci lidi chránit, a tak nemají motivaci se finančně vzdělávat,“ soudí Tomáš Nidetzký, člen Bankovní rady ČNB. Kdo by se snažil pracně získat nějaké finanční vzdělání, když nad jeho bezpečím dlí bystré oko Evropské unie a všeobjímající regulace? To je lepší věnovat se něčemu jinému…
Finanční vzdělávání od mateřské školky
Finanční vzdělávání probíhá již od školních let. V prvé řadě by ale mělo zasahovat již děti v mateřských školkách, kde bude od září povinná docházka. Jaroslav Faltýn z MŠMT zdůraznil potřebu „předmatematického vdělávání“ v předškolních zařízení. Matematika je (či má být) součástí pohádek, říkadel, her… s cílem pochopení role peněz v životě.
Ostatně matematika je základem pro finanční vzdělávání. Při všech průzkumech finanční gramotnosti vychází jako jeden z problému (vedle finančních pojmů typu RPSN – opět produkt regulace) počítání procent a úroků. I proto se také nyní připravuje povinná maturitní zkouška z matematiky. V pilotním provozu ji budou mít od roku 2021 všechna gymnázia, o rok později bude součástí každé maturity v České republice.
REKLAMA
„Já nic nenaspořím. Prostě na to nejsem. Jakmile ušetřím nějaké peníze, hned je utratím. Když něco potřebuji, tak si na to radši půjčím,“ omlouvají svou nedůslednost a nezodpovědnost mnozí lidé. Také jste podobné výmluvy slyšeli?
Škola ani školka sice nemůže nahradit příklad rodičů… ale pokud rodiče zapomněly poučky svých prarodičů (např. že dluhy jsou špatné a spořit je potřeba), je lepší něco nežli nic.
Finanční vzdělávání na základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy došlo k závěru, že současná koncepce finančního vzdělávání na základních školách není optimální. Očekávané výstupy, co žáci budou po absolvování základní školy umět, jsou příliš složité.
„Sám bych na některé úlohy potřeboval finančního poradce,“ uvedl Jaroslav Faltýn. Podle jeho názoru by bylo optimální očekávané výstupy zjednodušit na sestavení základních rozpočtů – na večeři, na oslavu, na výlet či dovolenou či na roční výbavu do školy či na koníček. A připravit je na pochopení fungování trhu, kde jako příklad uvedl školní vánoční trh. Děti musí připravit nabídku, stanovit ceny, sledovat konkurenci… a to vše zábavnou hrou.
REKLAMA
Kdo může za předlužení lidí? „Za potíže dlužníků nemůže dlužník, ale ta instituce, která mu peníze poskytla,“ je přesvědčen Tomáš Nidetzský. Tak jednoduché to ale není. Přenese-li se více zodpovědnosti za „nepředlužení“ dlužníka na poskytovatele půjček, jak k tomu došlo např. u nového zákona o spotřebitelském úvěru, lidé se budou stále předlužovat… jen ne u oficiální poskytovatelů půjček, ale v šedé ekonomice.
Ve školním věku se nabízí celá řada společenských deskových her, které mohou dětem pomoci rozvinout ekonomické myšlení – např. Dostihy a sázky, Osadníci z Katanu a mnoho dalších.
Navíc prostřednictvím výuky dětí ve školách lze poskytnout finanční vzdělávání i jejich rodičům. Tedy přinejmenším těm, kteří se o děti starají, učí se s nimi a povídají si s nimi o tom, co probírají ve škole.
Projekty finančního vzdělávání jsou…
Projektů finančního vzdělávání je nespočet. A nejedná se „pouze“ o internetové stránky určené k samostudiu a k vysvětlení základních pojmů a procesů. Je celá řada projektů vzdělávajících učitele, kteří následně vyučují žáky na základních a středních školách. Jsou projekty pro dospělé zájemce o finanční vzdělávání. A jsou i nejrůznější projekty pro děti.
„Kdo se chce vzdělávat, může najít dostatek nástrojů. Nabídka existuje. Mám ale obavu, jak je to se stranou poptávky. Abychom se nesnažili tlačit provázek,“ uvedl Tomáš Nidetzký. Co tedy mnohdy chybí, je motivace. A tu může zvýšit zejména u dospělých snížení regulace.