GARANCE je jednorázové investiční životní pojištění na 4 roky s minimálním pojistným 30 tisíc korun. Produkt je nabízen pouze do 6. 12. 2010. Prezentován je výnos na konci pojištění ve výši 18 % z investované částky. Ta je spravována společností ČP Invest bez podrobnějších informací.
Povinnou součástí je pojištění pro případ úmrtí ve výši 10 000 Kč a 100 000 Kč pro případ autonehody. Pojistné částky mohou být navýšeny a rovněž je možné sjednat úrazové připojištění balíčkového charakteru. Více než pojištění však láká finanční poradce na tomto produktu inzerované zhodnocení ve výši 4,5 %.
Skutečné zhodnocení je však nižší. 4,5 % v reklamě odpovídá ve skutečnosti ročnímu složenému úroku 4,22 %. Efektivní úrok dále snižuje vstupní poplatek ve výši 1 % z investované částky a pojistné za povinnou rizikovou část, která se dle věku a pohlaví pohybuje mezi 300 až 600 korunami. Při předčasném výběru je rovněž účtován poplatek 1 % a na rozdíl od podílových fondů musíme počítat s daní z výnosu ve výši 15 %. Hrubý efektivní úrok je tedy zhruba 3,8 %, po odečtení daně přibližně 3,3 % ročně.
Web www.produktovelisty.cz rovněž upozorňuje na fakt, že jde o investiční pojištění, kde investiční riziko nese klient a v pojistných podmínkách není garance výnosu smluvně zakotvena. Pojišťovna se například striktně vyhýbá spojení "garantovaný výnos", používá například formulaci: "Povaha fondu svou investiční strategií zajišťuje zhodnocení investice o 4,5 % ročně (18 % za čtyři roky)."
Vzhledem k tomu, že výnos státních dluhopisů je nižší, vyvstává obava, že peníze klientů jsou investovány do rizikovějších aktiv s vyšším výnosem. Nabízí se například dluhopisy vydané společností HomeCredit (součást skupiny PPF), které mají vyšší výnos, ale zároveň jsou rizikovější.
REKLAMA
Ačkoliv je GARANCE nazývána převratnou novinkou, která bourá mýtus, že pojištění není vhodné ke spoření, má některá svá „ale“. Ať již jde o výnos nižší než prezentovaný v reklamě, uplatnění sankce při předčasném výběru nebo nejednoznačnost garance a nedostatečnou informovanost ohledně alokace pojistného.
Pokud pojišťovna výnos smluvně negarantuje a investiční riziko nese klient, slušelo by se, aby věděl, kam jsou jeho peníze investovány. Ačkoliv Česká pojišťovna přichází se zajímavým produktem na kratší investiční horizont, uvítali bychom více informační otevřenosti.
Autor je analytikem společnosti Partners for Life Planning