Generační rozdíly v investování. Více než 30 % mladých lidí si aktivně spoří na důchod už teď
Každá generace je definována vlastní perspektivou, která vznikla v důsledku generačního historického kontextu a společenských vlivů. Pokud jde o peníze a investice, každá z nich má své zakořeněné investiční postoje, které reflektují ekonomické podmínky, technologický pokrok a celkovou kulturní vyspělost dané doby. Podívejte se blíže na investiční návyky jednotlivých generací a to, co je pro ně typické.
Jak se liší způsoby investic Gen X a Mileniálů?
Generace X (1965-1980) obecně zastává konzervativní investiční přístup kvůli negativním zkušenostem způsobeným ekonomickými turbulencemi v minulosti, a proto nejčastěji investuje své úspory do nemovitostí, protože je vnímá jako bezpečnou investici. Oproti tomu mileniálové (1980-1995) mají tendenci při investování více zariskovat a neustálý příchod nových technologií a trendů jim nedělá potíže.
„Dalo by se říct, že lidé z této generace jsou považováni za tzv. digital natives s průměrnou finanční gramotností, kteří hledají rychlé způsoby výnosů z investic a upínají se na online investiční platformy a aplikace,“ říká Jan Skovajsa, majitel a CEO firmy myTimi a platformy Bondbot.
V čem je Generace Z výrazně odlišná?
Ve svých investičních postupech se oproti ostatním generacím výrazně odlišuje neunáhleným přístupem při zvažování nových investičních příležitostí a důrazem na dlouhodobé plánování. Koeficient finanční gramotnosti u Gen-Z (narozena po roce 1995) je výrazně vyšší a za jeden z hlavních důvodů je považována blížící se důchodová reforma, které si je stávající generace mladých lidí vědoma a v ideálním případě si zakládá důchodové spoření už krátce po dvacátém roku.
Americká studie z roku 2022 ukázala, že ačkoliv je Gen-Z nejmladší pracující skupinou lidí, více než 30 % si aktivně spoří na důchod už teď a 67 % lidí, kterým byl nabídnutý plán na důchodové spoření, jej striktně dodržují. I podle Jana Skovajsy se jedná o první generaci lidí, která chápe, že aktivní spoření si žádá čas, a je ochotná tomu přizpůsobit svůj měsíční rozpočet.
REKLAMA
Porovnání pohledů Generace Z a Mileniálů na majetkové plánování
Mnozí považují za nejvyšší finanční cíl předat své bohatství budoucím členům rodiny. Studie prokázala, že se tento cíl stupňuje napříč generacemi a nejmladší generace to považují za vyšší prioritu než jejich předchůdci. Tento trend naznačuje posílení významu plánování dědictví a jeho vnímání mladší generací, které kladou důraz na budoucí finanční stabilitu svých potomků.
Je také rozdíl v tom, kde tyto generace hledají rady ohledně majetkového plánování. Mladší generace si nechávají častěji poradit od členů rodiny, přátel a sociálních sítí. To je v protikladu k jejich starším příbuzným, kteří častěji hledají radu od tradičnějšího zdroje, jako je například profesionální finanční poradce.