Glosa: Kde snížit a kde zvýšit daně?
Index Mezinárodní daňové konkurenceschopnosti za rok 2022 nutí k zamyšlení, jak to s vlivem českého daňového systému na ekonomiku vlastně je. Na začátek jedno poměrně zajímavé překvapení – český daňový systém se v žebříčku všeobecné konkurenceschopnosti daňových systémů 38 zemí umístil na pátém místě. Před Českou republikou se v tomto porovnání umístily pouze 4 země: na čtvrtém místě Švýcarsko, na třetím Nový Zéland, na druhém Lotyšsko a na prvním Estonsko. Obecně vzato by měla Česká republika být ekonomickým tygrem Evropy, tak blízko je Estonsku a Švýcarsku.
Jenže cosi zde nesedí. Německo se ve všeobecném srovnání umístilo na 15. místě, Velká Británie na 26. místě a Francie skončila dokonce na posledním, 38. místě. A přesto si jejich ekonomiky vedou lépe než ta česká. Jistě, není to samozřejmě všechno pouze o daních, dopady na hospodářský výkon přicházejí i ze strany struktury ekonomiky, její otevřenosti globálnímu trhu a podobně. Ale daňový systém hraje zásadní roli při investičních rozhodnutích a spotřebě.
Problém se zdá být ve struktuře českého daňového systému. V porovnání korporátních daní se Česko umístilo na 6. místě, v individuálních daních na 5. místě, zatímco při porovnání spotřebitelských daní skončilo až na 25. místě. Výše a struktura českého DPH je ve srovnání se světem poměrně nekonkurenceschopná a škrtí spotřebitelskou aktivitu při tvorbě HDP. Například Švýcarsko skončilo v porovnání spotřebitelských daní na 4. místě.
Další markantní rozdíl mezi Českem a Švýcarskem je u daní z nemovitostí. Zatímco v tomto ukazateli se Česko umístilo na 6. místě, Švýcarsko až na 36. místě, tedy skoro na úplném konci. Daně z nemovitostí jsou v Česku v porovnání se světem skutečně velmi malé a podrývají základní prvek sociální mobility ve společnosti, totiž že úspěch je předpokladem vlastnictví a nikoli vlastnictví předpokladem úspěchu.
Troufám si tvrdit, že po snížení sazby DPH a zvýšení daní z nemovitostí by se česká ekonomika o něco více přiblížila k pozici vytouženého ekonomického tygra Evropy.
Autor: Miroslav Hošek, CEO Advanced Food Products (AFP), LLC, v USA působí na manažerských pozicích už 16 let