Při bližším seznámení s fungováním on-line pojišťovacích nástrojů zjistíme, že uzavření pojistky touto cestou nebude až tak snadné a rychlé, jak se na první dojem může zdát. V rámci tohoto procesu narazíme hned na několik problémů.
Zkusila jsem se tímto způsobem pojistit nový vůz Audi A3. Tedy nic výjimečného ani problémového. Z kalkulaček, které jsou k dispozici na webu jsem musela volit takové, které nabízejí jak kalkulaci povinného ručení, tak i havarijního pojištění. Nakonec mi tedy zůstaly tři weby: www.top-pojisteni.cz , www.srovnavac.cz a www.netfinance.cz.
Prvním problémem, na který narazíme, jsou informace požadované kalkulátory pro stanovení pojistného. U informací k povinnému ručení je vše v pořádku. Chceme-li ale on-line sjednat i pojištění havarijní, nebo alespoň získat jeho kalkulaci, zabere vyplnění vstupních údajů hodně času. Krom toho požadují mnoho osobních údajů.
Dalším problémem při získávání informací o výši pojistného je pořizovací cena automobilu. Některé kalkulačky umožňují zadání pojistné částky, na kterou automobil pojišťujeme, jiné si vypočítávají hodnotu pojišťovaného automobilu z tabulek. Tento princip je pro zákazníka nevýhodný, neboť hodnota vozu stanovená podle tabulek je obvykle vyšší než hodnota pořizovací, potažmo skutečná hodnota u automobilů ojetých. V mém případě, kdy jsem pojišťovala Audi A3, jehož pořizovací cena byla v akci 500 000 Kč, se tabulkové ocenění ukázalo jako naprosto nepřekonatelný problém. Hodnota vozu stanovená podle tabulek byla 750 000 Kč, což bylo o třicet procent víc než skutečná cena. Z toho také vyplývala výše pojistného, která se pro havarijní pojištění a povinné ručení pohybovala v relaci okolo 40 000 Kč ročně. Pokud se však výše pojistné částky dala stanovit dle skutečné ceny, byly částky vypočtené kalkulačkou okolo 20 000 Kč za rok.
Částky vypočtené jednotlivými weby, které nabízejí kalkulačku pojistného, se ale výrazně lišily nejen v případě, kdy bylo a nebylo možné zadat skutečnou hodnotu vozu, což mě velmi znepokojilo.
REKLAMA
Další nemilou komplikací byla skutečnost, že v případě nejlevněji vykalkulovaných pojistek nebylo vesměs možné je sjednat on-line. Cena pojistného měla tedy spíše informativní charakter. V tomto okamžiku mě má snaha pojistit vůz stála již dvě a půl hodiny času a stále jsem byla na začátku. V každé kalkulačce se jevila jako nejvýhodnější jiná pojišťovna, částky pojistného se lišily řádově i o 20 000 Kč.
Vzhledem k tomu, že jsem byla rozhodnutá tento problém vyřešit přes internet, vybrala jsem si pojištění, které nejvíce přibližovalo mým představám. Nebylo ani nejlevnější ani úplně ideální, ale chtěla jsem to mít konečně za sebou. Vyplnila jsem tedy údaje potřebné k uzavření smlouvy a odeslala je do pojišťovny.
Stále ještě pod tíhou dojmů získaných z reklam na tyto produkty jsem očekávala bleskovou reakci. K mému údivu se však až do konce pracovní doby, což trvalo ještě asi čtyři hodiny, nic nedělo. Myslela jsem si, že je pátek a asi už se nepracuje. Když se ale nic nedělo ani v pondělí dopoledne, ani v pondělí odpoledne, vydala jsem se do pojišťovny osobně.
Jako jedna z nejlevnějších mi v kalkulačkách vycházela Česká pojišťovna, kam také vedly mé první kroky. Po zadání veškerých údajů jsme se dopracovali k částce 47 000 Kč se spoluúčastí 20 %, což bylo více než dvojnásobek oproti sumě avizované na internetu!
REKLAMA
Mé další kroky tedy vedly do Generali, kteří sice na internetu nevycházeli nejlevněji, ale protože byla blízko, říkala jsem si, že nemám co ztratit. Zde mi celkem rychle dokázali sdělit výši pojistného 25 000 Kč se spoluúčastí 15 %. Ještě více mě udivilo, že abych dosáhla na spoluúčast pouze pět procent, je nutné připlatit pouhopouhých 1 500 Kč.
V tento okamžik jsem byla chudší nejen o 26 500 Kč, ale především o pět hodin studování podkladů na internetu a opravování zadaných hodnot, neboť kalkulačkám používaným pro výpočet pojistné částky se neustále něco nelíbí. Dále to stálo tři dny čekání a šest dní nervů, aby se nepojištěnému vozu nic nestalo, přestože stál nepoužíván na parkovišti, hodinu v České pojišťovně a půl hodiny v Generali. Časově ani finančně už nejde kvantifikovat újma, kterou způsobila naprostá ztráta iluzí spojených s poskytováním služeb.