CZK/€ 25.165 +0,18%

CZK/$ 24.218 +0,21%

CZK/£ 30.334 +0,20%

CZK/CHF 26.958 -0,23%

Text: Luboš Smrčka

10. 01. 2013

2 komentáře

Hloupá daň, nedůvtipný stát

 


 

Podívejme se na některé jiné státy a jejich zatížení jednoho litru nafty ve srovnání s námi, kde je daň 0,689 eura na každém litru. Třeba Velká Británie má 0,96 eura. Jenže Británie si to může dovolit – jako ostrovní země se kamionem těžko objíždí, a pokud někdo chce v Británii používat silniční nákladní dopravu, nutně musí čepovat naftu u pump v Británii. Německo má daň 0,702 eura, čili nemnoho vyšší než je sazba naše. Přitom v mnoha směrech platí, že ani Německo se nedá objet nebo se to alespoň nemůže vyplatit.

Tak bychom mohli pokračovat a zjistíme, že s výjimkou podivuhodné Belgie mají všechny staré země EU daň buď nižší, nebo jde o státy, kde tranzitní doprava nepředstavuje a nemůže představovat významný prvek (Dánsko, Švédsko).

A co další okolní státy? Polsko má daň nižší – 0,585 eura na litr. Slovensko 0,625 eura na litr. Rakousko 0,624 eura. Tedy také nižší.

Výsledek je jednoduchý a odhadnutelný. Kamiony se buď České republice vyhnou, ale protože jsme také země malá, tak použijí z našeho pohledu tu nejhorší možnou taktiku – naberou zásobu před našimi hranicemi a na území ČR tankují pouze tolik, kolik je naprosto nezbytné. Protože v okolí je nafta levnější.

Kamiony v mezinárodní přepravě bývají vybaveny nádržemi v objemu stovek litrů paliva – jsou schopny pojmout i více než tisíc litrů a s nákladem při spotřebě kolem 30 litrů na sto kilometrů dojedou na jednu nádrž kolem 2500 kilometrů, v některých případech i 3000 kilometrů. Každá firma má definovány priority, kde tankovat tak, aby provoz byl co nejlevnější. Česká republika k takovým prioritním zemím díky své daňové strategii nepatří. Kamion tedy zaplatí sice mýtné, z potenciálního výnosu daně ale mnoho na našem území nezbývá.

REKLAMA

To celé není žádný teoretický exkurz, který by neměl nic společného s realitou – když v roce 2009 zvýšilo výrazně spotřební daň na naftu Slovinsko, u tamních pump nastal pokles tržeb o dvacet a více procent. Vláda v Lublani následně zavedla vracení části spotřební daně dopravcům, aby zabránila dalším škodám a celkovému poklesu daňového výnosu.

Daňový výnos z minerálních paliv byl za první tři čtvrtletí roku 2012 o 3,4 procenta nižší než v roce 2008 a o 0,7 procenta nižší než v roce 2011. A na to reaguje český stát zvýšením daně z přidané hodnoty o jeden procentní bod? Vzhledem k tomu, že nemůžeme očekávat nějaký optimistický výhled ve vývoji ekonomiky, je to nejlepší způsob, jak na naftě zase nic navíc nevydělat.

Jednu z nejnižších sazeb daňového zatížení (souhrn dopadů spotřební daně a DPH) v Evropě má Lucembursko – 0,489 eura na litr. Množství pohonných hmot, které načerpali čeští dopravci v této zemi, vzrostlo mezi lety 2012 a 2009 o 259 procent, čerpání v Polsku (připomeňme nízkou daň) se zvýšilo o 332 procent, na Slovensku o 327 procent, ve Slovinsku (viz vratka daně) o 265 procent, ve Španělsku o 30 procent a tak dále.

Čerpání českých dopravců v České republice pokleslo o zhruba deset procent. Ale to je pořád ještě málo oproti tomu, jak se k tuzemským pumpám staví zády zahraniční dopravci. Slováci načerpali v ČR v roce 2012 asi dvacet procent toho, co v roce 2009. Rakušané šedesát procent, podobně reagovaly rumunské kamiony. Dopravci z ostatních zemí se drží zhruba na sto procentech roku 2009.

Česká ekonomika potřebuje prorůstové kroky. Protože bojujeme se schodkem veřejných rozpočtů a s nízkou schopností snižovat administrativní zátěž, k dispozici jich příliš není. Snížení daně z nafty by takovým opatřením bylo a při vhodném nastavení (pokles o cca 2,50 na litr) by s velkou pravděpodobností nejen nepřineslo pokles výnosu daně, ale dokonce jeho růst. Spolu s tím, že v poslední době se zjevně podařilo zlepšit boj s daňovými úniky v této oblasti, by to mohlo znamenat výrazný pozitivní impuls i pro český rozpočet.

Loading

Vstoupit do diskuze 2 komentáře


Související články

Zkontrolujte si před koncem roku, zda vám neutíkají některé příspěvky či zvýhodnění

Do konce roku zbývá už jen několik dnů. Vyplatí se proto věnovat pár minut kontrole, zda za letošní rok využijete všechny výhody doplňkového penzijního spoření, stavebního spoření nebo letošní novinky – dlouhodobého investičního produktu. Zkontrolujte si, jestli vám neutíkají některé příspěvky či zvýhodnění.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

20. 12. 2024

Jaké daňové změny čekají na zaměstnance, podnikatele i investory v příštím roce

Od ledna 2025 vstoupí v účinnost řada nových daňových opatření, která přinášejí významné změny pro jednotlivce i firmy. Mezi hlavní změny patří omezení daňového osvobození pro příjmy z prodeje cenných papírů, úpravy v oblasti DPH a zavedení osvobození příjmů z kryptoaktiv fyzickými osobami.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

04. 12. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Honza

    4 února, 2013

    Drtivá většinna kamionů MKD, má nádrže na 1400–1500 litrů. Při průměrné spotřebě 30 lt/100 km ujede tento kamion na jedno natankování 4600–4800 km. To jen na okraj…..Mé kamiony jezdí pouze do Španělska a tudíž tankujem pouze tam. Při cestě do CZ natankují do plna na Irunu, nebo Žumpě a dokáží dojet do Prahy a zpět na jedno tankování. Tak holt Kalousek má smolíka.

    Odpovědět

  • stas

    4 února, 2013

    Kalousek a jeětě hloupější daně! Chudák škúdce se naučil jakž takž ovládat excelové tabulky a tam mu to přece vychází! A lafferovu křivku navíc považuje za nadávku!Hňup. Jen mne zajímá když je to takový kretén, proč ho někteří kreténi stále volí!!!????

    Odpovědět