Dočkají se spotřebitelé hromadných řízení?
Návrh zákona o hromadném řízení (původně zákona o hromadných žalobách) je v Poslanecké sněmovně na počátku legislativního procesu. Vláda návrh předložila ještě předtím, než byly odsouhlaseny základní principy hromadných řízení v rámci celé Evropské unie. Institut hromadných řízení, kde by spotřebitelé mohli společně uplatňovat svá práva, nám v Česku chybí.
Podstatou hromadného řízení je společné uplatnění nároků více žalobců jedinou žalobou. O ní by rozhodoval jeden soudce jediným rozsudkem. Poškození by se tak protiprávnímu jednání mohli bránit společně, což by přineslo časové i finanční úspory.
Řada lidí by se k hromadné žalobě připojila
Jak vyplývá z průzkumu Sdružení českých spotřebitelů, 82 % spotřebitelů by se připojilo k něčí žalobě i v případě, že by škoda byla v jejich konkrétním případě malá.
O astronomickém odškodnění jako z amerických filmů si ale můžeme nechat zdát. Evropský právní systém totiž na rozdíl od toho amerického nepracuje s punitive damages, jejichž smyslem je žalovaného nejen řádně potrestat, ale také napříště od obdobného jednání odradit. V evropském pojetí půjde o zástupné žaloby – ty, které slouží k vymáhání nároků skupiny subjektů.
Pokud se spotřebiteli nepodaří s podnikatelem domluvit, nezbývá mu nic jiného, než podat žalobu. Náklady soudního řízení, ztracený čas a nervy ale spotřebitele od vymáhání jejich práv odrazují. Podle zmíněného průzkumu by 81 % spotřebitelů nevadilo, pokud by byli při hromadné žalobě zastupování automaticky. Pouze by chtěli mít možnost jednoduše se z řízení odhlásit.
REKLAMA
Také si přečtěte: Jak se stornovaly dovolené během koronaviru
Přihlašovací a odhlašovací princip a zastoupení
Návrh zákona o hromadných žalobách však počítá s opačným – tzv. přihlašovacím principem. Odhlašovací řízení bude možné vést pouze pro bagatelní pohledávky, maximální výše pro jednoho člena skupiny žalobců nesmí překročit 3 tisíce korun. Hromadné řízení bude možné vést pouze v případě, že se najde minimálně 10 poškozených s právy se stejným nebo obdobným základem, kteří následně zformují tzv. skupinu. V průběhu legislativního procesu může návrh doznat dalších změn.
Zástupci evropských orgánů se shodli na základních parametrech hromadných žalob v rámci Evropské unie již v červnu, nyní bude probíhat schvalovací proces v Evropském parlamentu a Radě. Podle dohody na úrovni Evropské unie mají být spotřebitelé zastoupeni kvalifikovaným subjektem, který povede jejich jménem spor. Zneužití systému má zabránit opatření, podle něhož neúspěšná strana ponese veškeré náklady řízení. Po schválení evropské směrnice budou mít členské státy na její transpozici do vnitrostátních právních řádů dva roky.
Hromadné žaloby potřebujeme
Spotřebitelská organizace dTest nyní spustila kampaň zahromadnezaloby.cz. Podle informací dTestu zaznamenala jejich poradna nárůst stížností především na zprostředkovatelské e-shopy nebo energošmejdy. V současné době je problematický i přístup některých cestovních kanceláří k povinnostem podle tzv. Lex Voucher.
REKLAMA
„Statistika dTestu je pouze vrcholem ledovce, skutečných případů je mnohem více. V naší poradenské praxi se často setkáváme se situacemi, kdy by byl vhodný postup prostřednictvím hromadného řízení. Typicky v případech, kdy má skupina spotřebitelů vůči jednomu subjektu téměř totožné nároky, ale samostatně se tito lidé kvůli nízkým částkám nechtějí či nemohou soudit,“ uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
„Hromadná žaloba by umožnila tyto spotřebitele spojit a zajistit pro ně spravedlivou kompenzaci,“ dodává Hekšová. S kampaní zahromadnezaloby.cz se nyní dTest obrátil i na veřejnost. „Společně tak dáme zákonodárcům najevo, že usilujeme o účinnější obranu proti nepoctivým podnikatelů,“ uzavírá Hekšová.