Hrozí zdražení pojistek, varuje šéf Fincentra
Poslanci dostali na stůl návrh, který má omezit provize za zprostředkování životního pojištění. Pro klienty dobrá zpráva, ne?
Ne, klient nic nezíská. „Zneatraktivněním“ životního pojištění naopak utrpí.
Jak?
Živitel rodiny by měl být vždy pojištěn pro případ smrti či vážné nemoci, to je základ finančního poradenství na celém světě. Stát se sice nějak postará o pozůstalé, ale vždy spíše formou žebračenky než skutečné náhrady příjmu. Vidíme pak rodiny, které nemají po smrti živitele na splácení hypotéky, matky samoživitelky bez peněz na kvalitní vzdělání dětí. Pro stát je vždy výhodnější, když se o sebe rodiny postarají samy a nepadají do státní sociální sítě.
Nová pravidla ale přece neruší životní pojištění. Poslanci chtějí jen omezit odměny zprostředkovatelů a zabránit nešvarům například kolem takzvaného přepojišťování.
REKLAMA
Ďábel je skryt v detailu. Původní novely pojišťovacích zákonů z dílny ministerstva financí vznikaly dlouho, a jsou proto vyvážené, skutečně by vedly ke zlepšení kultury prodeje a významně omezily zmíněné nežádoucí přepojišťování.
V čem je tedy problém?
Roky připravované novely rozbil překvapivý pozměňovací návrh poslance Ladislava Šincla z ČSSD, který výrazně zvýhodňuje několik velkých pojišťoven a spotřebitele paradoxně poškodí. Pan poslanec se svým „poradenským“ týmem z jedné velké pojišťovny nedomyslel několik detailů. Zvýhodnění velkých pojišťoven omezí konkurenci a pojistky lidem zdraží. Budou tím i hůře dostupné. Předtím ovšem způsobí dvě rychlé vlny divokého přepojišťování, které spotřebitele poškodí ještě letos.
Jak jeho návrh zdraží pojistky?
REKLAMA
Tím, že vytěsní z trhu menší pojišťovny a nezávislé zprostředkovatele, nebude je nic nutit držet ceny nízko. Tak prostě zdraží. Pojistka, za niž dnes platíte 1000 korun, bude stát za dva roky dvojnásobek.
Nicméně změny asi kritizujete hlavně proto, že jako zprostředkovatelé pojistek budete mít nižší příjmy…
Fincentrum má většinu příjmů z hypoték, investic a neživotního pojištění, nezasáhly by nás tak zásadně, nemohli bychom ale klientovi poskytnout dobrou službu, v tom je ten problém. Životní pojištění totiž k finančnímu poradenství prostě patří.
Rozhovor vyšel v časopisu Týden.