Původ americké hypoteční krize se podařilo objasnit analytikům České spořitelny. Trochu s nadsázkou upozornili na reklamu americké hypoteční banky s mottem „Neposuzujte tak rychle. My to tak neděláme.“
{insert name=getVideo id=#1171#}
Ano. Reklama směřuje přímo do nejširších vrstev obyvatelstva. Proč také ne, že. Vždyť na hypotéku dosáhne dnes každý… ale co zítra?
Asi není shodou náhod, že to byl právě představitel České spořitelny, který varoval před možnými potížemi na českém hypotečním trhu. Hypoteční sazby se vyšplhaly až na 5,5 % a blíží se úrovni z počátku roku 2003. Byla to právě Česká spořitelna, respektive její mateřská Erste Bank, která svého času rozpoutala tvrdý konkurenční boj o úvěry na bydlení „dotovanou hypotékou“ Top Bydlení. A je to stejná Česká spořitelna, která pro první období fixace nabízí klientům nižší úrokové sazby než pro období další.
Česká spořitelna nezůstala ale osamocena. Zřejmě pod vlivem medializace pochybností České spořitelny o schopnosti klientů splácet hypotéky se přidala i UniCredit Bank. Svolala tiskovou konferenci, na níž novinářům představila produkty, které nabízet nebude… Není s podivem, že se jedná o rizikovější typy – hypotéka na 100 % hodnoty nemovitosti a hypotéka bez doložení příjmů.
REKLAMA
Vkrádá se otázka, zda to ale není celé jinak. Hypoteční trh v České republice je diametrálně odlišný od amerického a banky, včetně České spořitelny, byly navzdory současným prohlášením při poskytování hypoték velmi obezřetné. O tom svědčí i nízké procento delikvencí, které sice může zhoršit zvýšení sazeb, ale nemyslím si, že příliš dramaticky.
Co by mohlo být jinak? Na český trh přišla nová banka. mBanka. A její první krok byl zvýšení sazeb z depozit. Tím získala klientskou základnu s více než 100 tisíci účty. A nyní následuje její expanze na hypotečním trhu. Opět vše bez poplatků, navíc s produkty, které na českém trhu zatím nemají konkurenci. Mezi nejzajímavější patří jakýsi „hypoteční kontokorent“.
U hypoték mBank funguje tzv. bilanční mechanismus. Spočívá to v tom, že banka úročí a počítá splátky vždy z rozdílu mezi výší čerpané hypotéky a zůstatkem na spořícím účtu. Efektivní úrok spořícího účtu se tak vyrovnává úrokové sazbě hypotéky – navíc bez nutnosti zdanění.
mBanka se střemhlav vrhá do refinancování hypoték. Jen tento segment by letos měl mít přes 50 mld. Kč. A je možné, že Česká spořitelna se pouze připravuje na pokles vlastní produkce odvážnými prohlášeními o nastupujícím kreditním riziku.
REKLAMA
Na hypotečním trhu v České republice bude letos zřejmě horko. Nebudou to ale rizikoví klienti, kteří budou přikládat. Bude to ostré konkurenční tření, na němž klienti budou moci vydělat.
Jaký je váš názor na hypoteční trh v České republice?