Insolvence pojistitele již nebude v EU problém
Povinné ručení na segwaye a elektrokola či plné odškodnění obětí dopravních nehod i v případě insolvence pojistitele… Evropský parlament a Rada EU budou řešit návrh Evropské komise (EK) na změnu motorové směrnice. Česká republika je o krok napřed.
Navrhované změny EK v rámci Směrnice o pojištění občanskoprávní odpovědnosti z provozu motorových vozidel mají zajistit vyšší ochranu obětí dopravních nehod a zlepšit práva pojistníků v rámci EU.
Plná kompenzace i při insolvenci pojistitele v celé EU
Oběti dopravních nehod mají získat plnou kompenzaci, i když bude pojistitel insolventní. Nová pravidla mají také zaručit, že bude s poškozeným zacházeno ve všech členských zemích EU stejně.
„Poškozený bude odškodněn v případě insolvence pojistitele vždy z garančního fondu dané země, kde pobývá. Následně bude správce fondu požadovat regres po garančním fondu státu, kde je viník nehody pojištěn. Tento systém reaguje na potíže v některých členských státech a zrychlí proces odškodnění poškozených,“ vysvětluje Lucie Žulavská, specialistka na pojištění motorových vozidel České asociace pojišťoven (ČAP).
V České republice ale již právní ochrana obětí dopravních nehod v případě insolvence pojistitele existuje od roku 2000, kdy vznikl garanční fond České kanceláře pojistitelů (ČKP). ČKP vyplatila z garančního fondu od jeho vzniku do konce roku 2017 odškodnění ve výši více než 3,8 miliardy korun.
REKLAMA
„Také zajištění rovnosti všech občanů EU v případě nehod na silnici vnímáme jako krok dobrým směrem. V ČR je poškozený při dopravní nehodě odškodněn vždy, tzn. že tento problém u nás neexistuje; nicméně v některých členských státech EU tato pojistná ochrana zatím neexistuje,“ upozorňuje Lucie Žulavská.
Bonusy a malusy převoditelné v rámci EU
Evropská směrnice přináší také sjednocení potvrzení o bezeškodním průběhu pojištění ve všech státech EU. „Pokud by se český občan rozhodl uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v jiném státě, kam se např. přestěhoval, bude mít možnost získat standardizované potvrzení ve svém původním státě, který vezme pojišťovna v potaz při výpočtu pojistného,“ vysvětluje Jan Matoušek, výkonný ředitel ČAP.
Návrh o převodu bonusů v rámci EU je podle něj krok správným směrem. „S ohledem na rostoucí mobilitu obyvatel EU a fungování jednotného trhu je tento návrh bezesporu ve prospěch řidičů,“ uvedl Jan Matoušek.
Povinné ručení pro segwaye či dětská elektroautíčka?
EK také rozšiřuje povinné ručení na všechna motorová vozidla určená primárně pro přepravu, a to bez ohledu na to, zda jezdí po pozemní komunikaci či soukromém pozemku. „Oblast působnosti směrnice již zahrnuje i nové typy motorových vozidel, jako jsou elektrokola, segwaye či elektrickékoloběžky. Používání těchto nových typů elektrických vozidel v dopravě může způsobovat dopravní nehody, jejichž poškozené je třeba chránit a urychleně odškodňovat,“ stojí ve směrnici.
REKLAMA
Podle ČAP by se povinné ručení mohlo dotknout i dětských elektroautíček. „Podle této definice by se pak povinné ručení mělo vztahovat nově nejen na segwaye a elektrokola, která reálně mohou působit vážnější škody, ale i na elektroautíčka pro děti nebo různá podomácku vyrobená vozítka, což vyvolá řadu komplikací zejména pro spotřebitele. Za český trh usilujeme o řešení, jež nám umožní tuto povinnost vyjmout nebo alespoň zmírnit,“ říkat Jan Matoušek.
Zastoupení EK v Česku ale tvrzení o povinném ručení dětských elektroautíček vyvrací: „Žádné povinné ručení pro dětská autíčka či jiné hračky. Jde pouze o motorová či elektrická vozidla určená k přepravě.“
A jelikož se jedná o směrnici, mohou členské státy z národní legislativy vyjmout například i segwaye. „Nikdo tedy Českou republiku nenutí, aby měla ve své legislativě, že třeba na elektrické golfové vozíky musíte mít povinné ručení. Stát ale musí zajistit, aby oběti, které například segway zraní, porazí nebo jim způsobí nějakou újmu, měly nárok na odškodnění ze strany státu, od národního garančního fondu,“ dodalo české zastoupení EK.