CZK/€ 25.295 -0,24%

CZK/$ 24.093 -1,01%

CZK/£ 30.315 -0,49%

CZK/CHF 27.125 -0,57%

Text: Filip Kučera

08. 03. 2022

0 komentářů

Investice do nové energetiky, decentrálních zdrojů. Je budoucností i vodík?

 


 

S plánovaným útlumem fosilních paliv dostává stále větší slovo takzvaná „nová energetika“. Ačkoliv je často vnímána prostřednictvím důrazu na obnovitelné zdroje, její zaměření je mnohem širší. Postupně například zavádí vyšší výrobu elektřiny přímo v místech spotřeby, buduje samořiditelné chytré distribuční sítě, podporuje digitalizaci a automatizaci u energetických řešení, omezuje plýtvání energiemi, a naopak prosazuje jejich efektivní využívání.  Jedním z témat, které rezonuje všemi členskými státy Evropské unie (EU) je i vodík. Jaká je jeho budoucnost?

Právě vodík je jedním z nástrojů, které Česku mohou pomoci dosáhnout cílů Zelené dohody pro Evropu a balíčku Fit for 55. „Obrovskou výhodou pro nás je, že ve vodíkových technologiích jsme všichni na začátku a máme podobnou výchozí pozici,“ uvádí ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Na základě toho byla zřízena Národní rada pro vodík, poradní orgán ministra průmyslu a obchodu, vytvořený v kontextu s Vodíkovou strategií ČR.

„Vodík a vodíkové technologie jsou pro průmyslové země, jako je Česká republika, příležitostí ke zvýšení konkurenceschopnosti. Pro úspěch vodíku je důležité, abychom byli schopni nízko-uhlíkový vodík vyrobit za správnou cenu, aby byl jako palivo nebo zdroj energie konkurenceschopný se stávajícími fosilními palivy,“ vysvětluje náměstkyně ministra pro hospodářskou politiku a podnikání Silvana Jirotková.

„Rada musí mít při své práci vždy na zřeteli dva strategické cíle uvedené ve vodíkové strategii: redukci skleníkových plynů a podporu hospodářského růstu. Vodíkové technologie budou zásadní pro transformaci našeho hospodářství,“ říká Petr Mervart, zmocněnec ministra průmyslu a obchodu pro vodíkové technologie, a dodává: „To je také důvod, proč jsme na první zasedání Národní rady pro vodík přivedli tři úspěšné české firmy, abychom ukázali, že můžeme v dané oblasti být na špičce vývoje a výroby příslušné technologie.“

Na zasedání Národní rady pro vodík obchodní manažer firmy DEVINN Adam Bažant předvedl vodíkové generátory, které již byly použity pro napájení stage během hudebních festivalů, koncept autonomní dobíječky elektromobilů, vodíkový přepravník, který pojme 90 kg vodíku a dá se převážet za osobním automobilem, nebo futuristický prototyp osobního dronu poháněného vodíkovými palivovými články.

REKLAMA

Vodíková kogenerace

Zajímavá je i vodíková kogenerace, kdy se spaluje vodík a jediným odpadem je voda. I přes nesporné výhody zeleného vodíku brání jeho masivnímu využití chybějící infrastruktura a vysoké náklady na jeho výrobu, skladování a distribuci. Jedním ze způsobů, jak vodík začít využívat již dnes, je jeho přimíchávání do zemního plynu. Do koncentrace 20 % je totiž možné využít stávající plynovody bez nutnosti jejich velkých úprav.

Kromě dobrého propojení do funkčních celků s obnovitelnými zdroji tak může už dnes kogenerační jednotka částečně spalovat toto obnovitelné palivo, což je vedle vysoké účinnosti a flexibility její další nesporná výhoda.

Využití vodíku v železniční dopravě

Vodík je celosvětově vnímán jako ekologické palivo budoucnosti pro všechny druhy dopravních prostředků. V České republice se zatím skloňuje především v oblasti automobilové a autobusové dopravy – to se ale nyní mění. Na jeho využití v další oblasti – konkrétně jako bezemisního pohonu osobních vlaků – se aktuálně dohodly tři významné domácí společnosti: SPOLCHEMIE, ČEPRO a ARRIVA. Projekt, který zatím nemá v České republice obdoby, by měl být realizován v průběhu příštích dvou až tří let.

„Využití vodíku jako bezemisního paliva je v souladu s naší snahou podporovat udržitelná a k životnímu prostředí šetrná řešení stejně jako s vývojem národní a evropské legislativy. Jsme rádi, že se budeme aktivně podílet na projektu, který reálně sníží dopady dopravy na ovzduší a klima,“ komentoval podpis Dohody o spolupráci mezi společnostmi ředitel ústecké SPOLCHEMIE Daniel Tamchyna.

REKLAMA

Jedná se o již druhý projekt SPOLCHEMIE v oblasti vodíkové dopravy. Probíhající projekt s Dopravním podnikem města Ústí nad Labem má za cíl využít ústeckou chemičkou vyráběný vodík pro pohon celkem dvacítky městských autobusů. Vedle toho bude firma vodík jako palivo nabízet v plnicí stanici i zájemcům ze strany dalších dopravců i veřejnosti. „Dostatečná kapacita výroby vodíku nám umožňuje hledat i jeho další smysluplné využití – aktuálně se jedná o pohon vlaků,“ doplnil Tamchyna.

Distribuci vyrobeného vodíku zajistí společnost ČEPRO, která plánuje v areálu ústecké chemičky vybudovat a v následujících letech také provozovat vodíkovou plnicí stanici

Spuštění samotného projektu je plánováno příští rok. Celkové investiční náklady by se měly pohybovat v rozmezí sto až dvě stě milionů korun.

Využitím vodíku v železniční dopravě se zabývají firmy po celém světě již od roku 2002. Po letech zkoušek a vývoje se tak například dostávají vlaky na vodík i do Evropy. Jezdí na některých linkách v Německu, dalších několik desítek vodíkových vlaků objednaly vloni ale třeba i francouzské železnice.

Nová energetika v praxi

Obecně platí, že trend nové a decentrální energetiky bude posilovat. Příkladem je například energetická skupina UCED z investiční skupiny CREDITAS. Právě UCED nedávno dokončila akvizici jedné z největších tepláren na biomasu v Česku. Nově vlastní ekologický provoz v Kutné Hoře se dvěma biobloky. UCED zároveň upevňuje své postavení v oblasti decentrální energetiky. Její důležitou složkou je i umělá inteligence – chytré algoritmy. Kutnohorská teplárna bude zapojena do technického i obchodního dispečinku. Ten zajistí dálkové řízení provozu i optimalizaci výroby. Do tohoto systému jsou prostupně zapojovány další distribuční soustavy UCED.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *