Investice do vzdělávání a rekvalifikačních kurzů v metaverzech poletí nahoru
Vítejte ve vzdělávání 21. století, kde se hranice mezi učením a zážitky ve virtuální (VR) a rozšířené (AR) realitě rozplývají. VR, kdysi spojovaná především se světem zábavy, se nyní stává revolučním nástrojem ve školství a při rekvalifikacích dospělých. Jaký je potenciál této inovativní metody výuky? Jak může virtuální realita transformovat tradiční učební prostředí a zpřístupnit nové možnosti pro školení dospělých?
Možností využití je mnoho. Virtuální realita by se již brzy mohla stát v tuzemsku běžnou součástí výcviku policistů. Pomoct by jim měla především při přípravě na zvládání komunikačně a psychicky nejnáročnějších situací, jakými jsou například sdělování tragické zprávy či komunikace s osobou demonstrující úmysl sebevraždy.
V rámci projektu podpořeného Technologickou agenturou ČR v Programu ÉTA o to usiluje tým výzkumníků a vývojářů z Národního ústavu duševního zdraví v Praze, nizozemské Leidenské univerzity a kreativního studia 3dsense. Na projektu se, v roli externích aplikačních garantů, podílejí také Policie České republiky, Policejní akademie v Nizozemsku a Asociace psychologů bezpečnostních sborů, z. s. Nově vyvíjená technologie i certifikovaná metodika pro její používání by tak měly odpovídat skutečným potřebám policejního vzdělávání.
Důvodem, proč tento projekt vznikl, je snaha vypořádat se s limity stávajícího výcviku policistů. „To, jak se v současnosti policisté připravují na zvládání a komunikaci těžkých sociálních situací, jakými jsou např. sebevražda nebo komunikace s dítětem, jsem konzultovala se zástupci české i nizozemské policie. Měla jsem také možnost vidět ukázku výcviku v obou těchto zemích a zjistila jsem, že situace v nich je podobná a vlastně je tomu tak dle zkušeností kolegů na celém světě. Tradiční výcvik v učebnách za použití modelových situací není vždy ideální. Policisté se navzájem znají, což je při hraní rolí mnohdy rozptyluje nebo v nich vyvolává stud. Potřebné dovednosti pro zvládání náročných situací si proto často musí osvojit až v ostré praxi a učí se tedy tzv. až za pochodu. To pochopitelně přináší zvýšenou míru stresu a negativně to dopadá na jejich duševní zdraví a jednání s druhými lidmi,“ říká autorka a hlavní řešitelka výzkumného projektu Eliška Procházková.
Do školení formou VR a AR ale investují i soukromé společnosti. Olomoucká firma, Koyo Bearings, vybudovala v roce 2017 školící místnost pro nové zaměstnance zvanou DoJo. Jejím názvem se inspirovala v Japonsku, kde je název „DoJo“ používán pro místo, kde se cvičí bojová umění. V letošním roce byla tato místnost rozšířena o virtuální realitu a získala název DoJo 4.0. VA nabídne zaměstnancům pocit reálné zkušenosti a rychlejší pochopení technologických a servisních postupů. To vede k rychlejší adaptaci v novém pracovním prostředí. „Od tréninků v simulovaném prostředí si díky výborné názornosti slibujeme efektivnější a rychlejší zaškolení zaměstnanců. Od doby, kdy máme v naší firmě vybudované DoJo, jsme na rychlosti zaškolení opravdu zapracovali. Lidé jsou lépe připravení na reálný provoz a netechnické vzdělání tak pro ně rozhodně není překážkou,“ vyjádřil se k pořízení virtuální reality prezident závodu, Petr Novák.
REKLAMA
Aktuálně zase česká skupina CREDITAS získala nadpoloviční většinu v americké společnosti Dialysis Education Services (DES) – která se zaměřuje na školení a certifikaci techniků hemodialýzy. Pomáhá tak pečovat o pacienty při chronickém onemocnění ledvin. DES v rámci svých školicích aktivit využívá aplikace společnosti Lifeliqe, která patří do portfolia skupiny CREDITAS a zaměřuje se na vzdělávání ve virtuální (VR) a rozšířené (AR) realitě, včetně certifikačních kurzů ve zdravotnictví.
Kalifornská společnost DES, založená v roce 2009, má ve vzdělávání dialyzačních specialistů bohaté zkušenosti. Jejich certifikovanými programy prošlo více než 2000 zdravotnických profesionálů, kteří nabyté znalosti uplatňují v praxi a zlepšují kvalitu péče a zdraví pacientů s onemocněním ledvin.
Lifeliqe nabízí aktuálně kurzy dialyzačních techniků formou virtuální reality v rámci programu SANDI v americkém státě Nevada. Zároveň start-up uzavřel partnerství v Číně, v tamních školách chystá vlastní holoverse laboratoře pro výuku přírodních věd.