Investiční gramotnost Čechů. Jak jsme na tom?
Rekordní inflace, zdražování ve všech sférách každodenního života Čechů, výkyvy na trzích nebo pokračující konflikt na Ukrajině. To jsou aktuální okolnosti, které výrazně ovlivňují stav českých peněženek. Řada Čechů tak řeší dilema, zda utrácet nebo úspory držet a případně v jakých finančních nástrojích. Jak jsou na tom Češi z hlediska investic?
Vytvářet finanční polštář je nezbytné. Aby z něj neubývalo, je téměř nutností rozhlížet se ve světě investic. Podle průzkumu platformy Portu má téměř polovina (49 %) Čechů zkušenosti s nějakým investičním produktem. Šest z deseti investorů preferuje pravidelné investování. U velké části Čechů vyvolává svět investic stále obavy a nedůvěru. Z těch, kteří nemají zkušenosti s investováním (51 %), jich pětina tvrdí, že investování nerozumí a je pro ně složité.
Mladí do 35 let si věří nejvíc
Téměř čtxři z pěti respondentů, kteří zatím žádné investiční nástroje nevyužívají, uvedli, že jim na investování nezbývají peníze. Častěji takto reagovali lidé s nižším vzděláním, z jejichž měsíčního příjmu mnohdy nelze na investice vyčlenit dostatečný finanční obnos. Mezi dalšími často se opakujícími argumenty se objevovalo také to, že dotazovaní problematice investování nerozumí, vnímají investování jako rizikový podnik a bojí se o své úspory nebo nevěří investičním společnostem či v to, že by investice něco vydělaly.
Skutečností je, že podle zmiňovaného průzkumu více než dvě třetiny Čechů si v investicích nevěří. Nejpokročilejší najdeme mezi muži ve věku 45 – 53 let, kteří žijí v Praze a mají vysokoškolský diplom.
Nejlepší znalosti prokázali respondenti mezi 45 a 53 lety
A jak to vypadalo v testech vědomostí? Potvrzuje se, že s vyšším věkem roste investiční gramotnost. Nejlepší znalosti prokázali respondenti mezi 45 a 53 lety. Největší zásluhu na růstu indexu měli ale lidé mezi 18 – 35 lety: rostoucí inflace a úrokové sazby zřejmě nutí mladší generaci aktivněji řešit osobní finance (nájmy, hypotéky, měsíční rozpočet apod.). Mladí se nejvíce zlepšili v pochopení témat diverzifikace (+ 21 %), rozdílu mezi spořením a investováním (+ 14 %) a v principu složeného úročení (+ 14 %).
Hlavní ekonom Banky CREDITAS Petr Dufek uvádí, že zvýšit finanční gramotnost obyvatel lze pouze vzděláváním, nejlépe už ve škole. „Myslím si, že každý by měl chápat složené úročení, vnímat poplatky a samozřejmě mít základní povědomí o finančních produktech a investicích. Už proto, že si velká část domácností bere čas od času nějaký úvěr, auto na leasing nebo si chce spořit na penzi,“ podotýká Petr Dufek.