Investiční lupa: Colgate je stabilní dividendová společnost
Produkty Colgate (NYSE:CL) používá pravděpodobně většina z nás. Tato společnost totiž vyrábí pasty, kartáčky a další produkty spojené s ústní hygienou. Navíc společnost Colgate sází na svou dlouholetou tradici, jelikož byla založena již roku 1806 a v roce 1873 představila svou první zubní pastu. Historie podniku je lemována dividendou, kterou vyplácí již od roku 1895, přičemž se řadí k tzv. dividend kings.
Podnikání společnosti je rozděleno do čtyř divizí: Oral care (44 % z tržeb), personal care (20 % z tržeb), home care (17 %) a pet nutrition (19 %). Nejvíce tržeb z hlediska zákazníků pokrývá americký diskontní řetězec Walmart s 12 %. Možná si nyní říkáte, že se jedná o nudný byznys s nízkým potenciálem růstu. Z jedné strany je to pravda, ale zároveň zde mluvíme o pevné stabilní kotvě akciového portfolia, která příliš nereaguje na změnu hospodářského cyklu.
Navíc se tato společnost chce podílet na udržitelném rozvoji, kdy například pomáhá rePurpose Global s bojem proti znečištění plasty. V roce 2021 si také stanovila plán “2025 Sustainability & Social Impact Strategy”, který se zaobírá udržitelností. Ať se nám boje za klima líbí nebo ne, faktem je, že tzv. zelená aktiva budou i z důvodu tlaku veřejnosti na institucionální investory vybírána do jejich portfolií, což bude vytvářet incentiva na růst ceny těchto aktiv.
Neohrožený vládce ve svém odvětví?
Colgate si drží největší globální tržní podíl v odvětví zubních past (39,6 %) a zubních kartáčků (31,3 %). Jak společnost píše ve své výroční zprávě, její produkty jsou prodávány
ve 200 zemích světa. Sice se s tím váže možné geopolitické riziko, ale značí to vysokou míru diverzifikace byznysového portfolia z geografického hlediska.
Jiná společnost podobné tržní kapitalizace a velikosti pro ně nepředstavuje vážnou hrozbu, nýbrž menší lokální hráči v jednotlivých zemích ano. Svého konkurenta má Colgate sice v jedné z divizí společnosti Procter & Gamble´s, kterým je značka Oral B. Mezi zubními kartáčky pak společnost bojuje s výrobky Unilever, ale obě zmíněné společnosti tvoří nižší podíl na trhu kvůli specializaci na jiné výrobky (např. žiletky nebo prací prášky).
REKLAMA
Námi analyzovaná společnost navíc hodně investovala do inovací. Zubní pasty Colgate Elixir a bělící zubní pasty Colgate s enzymy zafungovaly velmi dobře. Navíc divize Naturals and Therapeutics pozoruhodně expandují. Za zmínku stojí také spolupráce Colgate se společností Phillips za účelem výroby elektrických zubních kartáčků, jelikož například v Latinské Americe se již mluví o značce Phillips Colgate.
Akvizice Hello Products LLC patří též k povedeným kouskům od této společnosti. Její podniky Elta MD a PCA Skin si příznivě vedou v lázeňských a dermatologických centrech. Colgate zároveň odkoupil byznys péče o pleť Filorga. Podnik Hill’s, který tvoří pet nutrition divizi, také generuje významné příjmy. Společnost navíc spolupracuje s eCommerce platformami, přes něž prodává své produkty. Dvě z rizik, vzrůstající expanze právě eCommerce a možné “špatné akvizice”, zmíněné rovněž ve výroční zprávě společnosti, jsou tak minimálně dosavadním výkonem společnosti do jisté míry mitigovány.
Finanční síla společnosti
Colgate je finančně silnou společností. Vysoký dluh vůči kapitálu se zprvu může jevit jako “červená vlajka”, ale podnik tento poměr zredukoval za posledních pět let z 2447,9 % na 783,4 %. Dále je důležité upozornit, že dluh je v případě Colgate ze 36,2 % kryt provozním cash flow a splátky dluhu jsou kryty 18,4krát zisky před úroky a zdaněním, přičemž zisková marže činí 10,9 %.
Za třetí kvartál letošního roku vzrostly tržby téměř ve všech oblastech, kde společnost operuje. Organický růst tržeb vykázal celkově 7 % a ve svém největším teritoriu (Severní Americe) nadále Colgate potvrdil svůj silný tržní podíl, který v oblasti manuálních kartáčků činil 42,3 %, zatímco v oblasti zubních past 34,6 %.
Zisk na akcii (EPS) meziročně klesl na 0,74 dolaru, což pramenilo z posilující americké měny. Příjmy vzrostly mírně o 0,93 %. Při posuzování celkového trendu růstu společnosti využíváme ale raději výroční zprávu za celý rok z důvodu možného sezónního vlivu na finanční situaci společnosti. A z tohoto pohledu Colgate vykazuje růst v tržbách i ziscích.
REKLAMA
Dlouhodobá perspektiva Colgate
Colgate si s největší pravděpodobností udrží svou silnou pozici mezi svými konkurenty, ale celkově trh se zubními kartáčky a pastami nemá tak velký růstový potenciál, jaký shledáváme například u menších technologických firem. I přesto se však jedná o stabilní dividendovou společnost, která v konzervativně laděném portfoliu najde své místo.
Auror: Martin Kylar, analytik ECONET, redakčně upraveno
Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu.