Seriál "Investorský zeměpis" pokračuje toulkami americkou ekonomikou. Poté, co jsme si představili bankovní instituce a významné investiční a úvěrové skupiny, zaměříme svůj zrak na pojišťovny podnikající v největší ekonomice světa.
AIG
American International Group je slovní spojení, jež se skrývá za zkratkou společnosti AIG. Vedle grafu s ročním vývojem akcií obvykle zobrazuji logo či symbol představované společnosti. Tentokrát je to symbol v podobě jednoho z nejlepších fotbalistů světa Cristiana Ronalda, jenž je společně s dalšími Rudými ďábly nejsilnějším marketingovým kanálem společnosti AIG. Žádný fotbalový klub však také neinkasuje za to, že nosí něčí logo na prsou, takové peníze jako Manchester United od AIG.
AIG má v názvu, že je americká, ale založil jí Holanďan Cornelius Vander Starr a ještě k tomu v Šanghaji v Číně. Až poté, co prorazil na pojistném trhu v Asii, Evropě a Latinské Americe, začala bodovat AIG na americkém trhu. Na burzu v USA vstoupila AIG teprve roku 1969, založena byla o padesát let dříve.
V Česku si AIG představíme především ve spojení se životním pojištěním, ale byznys největší pojišťovny světa je různorodý. AIG má pochopitelně vlastní podílové fondy, v zahraničí provozuje i majetkové pojištění, vlastní 10% podíl v People Insurance Company v Číně, což je určitě dostatečná zásoba potenciálních klientů v celosvětovém měřítku. Mimo jiné vlastní společnost ILFC, u které splácejí leasing na Jumbo Jet nebo A380 mnohé z největších leteckých společností světa.
Zajímavé je například i vlastnictví předních bulharských telekomunikačních společností BTC a Vivatel. V AIG holdingu jsou mj. i společnosti poskytující úvěry jako Oceans Finance nebo známý sportovní golfový a lyžařský areál ve Vermontu Stowe Mountain Resort.
Z toho všeho plyne, že samotná investice do AIG už v sobě zahrnuje jistou diverzifikaci v rámci sektorů ekonomiky i lokalit. Dnes AIG živí Evropa a USA, ale do budoucna vedení AIG sází na své silné postavení na asijském pojistném trhu. I proto investovala AIG téměř 60 mil. GBP do sponzoringu Manchesteru, který je spolu s Realem Madrid asi nejpopulárnějším sportovním klubem v Asii vůbec.
Rok 2007 pro AIG úspěšný nebyl. Tržby klesly ze 113 mld. USD na 110 mld. USD, zisk ze 14 mld. USD na 6 mld. USD. Tržní hodnota klesla o 65 mld. USD na současných 109 mld. USD. Ukazatel P/E je na hodnotě 12,4.
REKLAMA
MetLife
Historie pojišťovny MetLife se datuje již od roku 1863, kdy se skupina investorů se 100 000 dolary rozhodla založit National Union Life and Limb Insurence Company, která pojišťovala vojáky v průběhu Občanské války proti válečným zraněním. Po skončení Občanské války se společnost zaměřila na prodej životního pojištění lidem s průměrnými příjmy.
Metlife dnes nabízí kromě životního pojištění podílové fondy, zdravotní pojištění či placené finanční poradenství. Kromě toho Metropolitan Life Insurance Company významně přispěla k architektuře 20. století. MetlLife přispěl ke stavbě mrakodrapu Empire State Building a vystavěl i další překrásný mrakodrap na Manhattanu, který se pak stal centrálou MetLifu (na obrázku).
V roce 2000 se MetLife stal sedmým největším IPO v historii USA. Nedlouho na to čekala MetLife těžká zkouška v podobě teroristických útoků, v níž využila pojišťovna zkušeností s rozsáhlým pojistným plněním z dob Občanské i Druhé světové války.
MetLife zaznamenal solidní nárůst tržeb v roce 2007 o více než 10 %, zisk je téměř dvojnásobný oproti roku 2006 -4,3 mld. USD. P/E je na nízké hodnotě 9,5. Ačkoli společnost zaznamenala dobré hospodářské výsledky, klesla její tržní hodnota ze 48 mld. USD na 42 mld. USD.
Prudential Financial
Životní pojišťovna z New Jersey, která je v Česku známá přátelstvím s Viktorem Koženým, byla založena budoucím americkým senátorem Johnem Drydenem v roce 1875. Ve znaku má kus skály z Gibraltaru, protože skála má evokovat pocit síly a věčného přetrvání společnosti Prudential.
Kromě životního pojištění poskytuje Prudential doživotní renty, má vlastní podílové fondy a je významným hráčem na newyorském realitním trhu. Za poslední roky se Prudential nejvíce zviditelnila akvizicí velké pojišťovny American Skandia v roce 2003 a pokutou 600 milionů USD za zneužití svého postavení na trhu od amerického ministerstva spravedlnosti, kterou Prudential vyfasovala roku 2006.
Se 40 000 zaměstnanci má roční obrat 34 mld. USD, jež naposledy dokázala pojišťovna Prudential zužitkovat na 3,7 mld. USD zisku. Jedná se přibližně o 10% růst oproti minulému roku. Tržní hodnota spadla během roku z 43 na 33 mld. USD. P/E je na hodnotě 10, 3.
Allstate
„Jste v dobrých rukou“, říká motto pojišťovny Allstate. Zlí jazykové tvrdí, že na těch rukou jsou ale nasazeny boxerské rukavice.
Allstate je obrovský pojišťovací kolos, který se zaměřuje zejména na pojištění majetku a byznysu. Je jedním z lídrů na americkém trhu v segmentu pojištění vozidel a rodinných domů.
K těm rukavicím:mnozí vyčítají Allstatu jeho agresivní styl, za kterým stojí mnoho soudních sporů s klienty o pojistné plnění. Společnost má ovšem v ruce argumenty o ceně svých pojistek, která by měla být nižší než v případě konkurenčních Nationwide či GEICO.
REKLAMA
Allstate má rovněž výraznou marketingovou kampaň, která stojí na sponzoringu sportovních událostí, mezi které patří mj. Superbowl, závody aut NASCAR či podpora amerického olympijského výboru.
Z produktů, které poskytuje Allstate, by mohla být zajímavá pro českého čtenáře tzv. Umbrella, což je pojištění, které v sobě zahrnuje mnohá rizika s jednotným limitem pojistného plnění od pojištění občanské zodpovědnosti po pojištění domu a vozidla.
A jak se Allstatu daří účetně? Zisk 4,6 mld. USD, což je pokles o 300 mil. USD oproti předcházejícímu roku, ale pořád je to slušné na pojišťovnu, která má tržby 36 mld. USD. Tržní hodnota je na 27 mld. USD, minulý rok se pohybovala okolo 37 mld. USD. P/E je 7,3, což by, vzhledem k relativně pozitivním výsledkům hospodaření firmy, mohl být signál k nákupu.
Travelers Companies
Pojistná velryba z Hartfordu je druhým největším upisovatelem pojištění majetku v USA. Firma se může chlubit tradicí již od roku 1853.
Primárním byznysem této pojišťovny je neživotní pojištění, zejména autopojištění, pojištění soukromého majetku a podnikatelská pojištění. V této kategorii má dokonce hned několik nej. První autopojištění vůbec, jako první pojistila aerolinie nebo poslední zápis je pojištění pobytu ve vesmíru. Když cestování, tak se hlavně nezapomenout pojistit.
Společnost působí napříč celými Spojenými státy, v Kanadě a v Velké Británii. V USA si získává velkou popularitu svými reklamami, které se vtipnou formou snaží potenciální spotřebitele vyděsit a upozornit na hrozby ohrožující jejich aktiva. Dělají to dokonce tak dobře, že se TC daří vyhrávat se s reklamami televizní ceny Emmy.
Hospodaření této společnosti se jeví stabilizované: výsledek hospodaření z roku 2006 ve výši 4,21 mld. USD byl vylepšen v roce 2007 na 4,6 mld. USD. V podobném poměru rostly i tržby a bilanční suma společnosti. P/E je na hodnotě 7,2 díky pádu hodnoty akcie z 55 USD na současných 48 USD. Ten propad hodnoty je vůči Travelers způsoben spíše panikou než racionálním uvažování, takže k němu můžete přistoupit jako ke zlevněnému zboží se stálou kvalitou.
The Hartford Financial Services Group
Další finanční gigant z Hartfordu. Byl založen dokonce už roku 1810. V Americe se těší skvělé pověsti. Traduje se, že roku 1935, kdy došlo k rozsáhlému požáru v New Yorku, měla pojišťovna rozsáhlé pojistné plnění. Aby mohla pojišťovna dostát svým závazkům, nedostatečné zdroje dodal z vlastní kapsy tehdejší prezident společnosti Jeffery Adam Chism. V Hartfordu ustáli později i zemětřesení v Chicagu i San Franciscu.
Zaměřením se do dnešních dnů vyvinula v univerzální pojišťovnu. Těžiště je však spíše v neživotním pojištění. Z plejády slavných osobností, které měly sjednané pojištění u Hartfordu, mě zaujali generál Robert E. Lee a Abraham Lincoln. Škoda, že jim pojištění nepřineslo více štěstí.
REKLAMA
Zisk v roce 2006 byl 2,75 mld. USD, v roce 2007 vzrostl na 2,94 mld. USD, přestože klesly tržby z 26,5 na 25,9 mld. USD. Hodnota společnosti spadla zhruba o 30 % oproti předchozímu roku na 22 mld. USD. P/E je na 6,4.
Loews Corporation
Loews Corporation má možná blíže ke konglomerátu než ke kategorii čistokrevné pojišťovny. Aktivity Loewsu jsou různorodé. Kromě pojišťovnictví je známý koncern Loews provozováním sítě hotelů, vyrábí cigarety značky Lorillard, těží ropu a zemní plyn, má vlastní ropovod a donedávna ještě vyráběl a prodával hodinky. Tuto divizi však nedávno prodal firmě Citizen.
Páteř holdingu tvoří Continental Assurance Company of North America, známá jako CNA. CNA vlastní 89 % holdingu Loews. Pojišťovna byla založena v roce 1897 a do své současné velikosti vyrostla díky četným fúzím. V průběhu 20. století CNA spolkla National Fire Insurance Company, Metropolitan Accident Company a Amarica Casualty company.
Činnost pojišťovny je zaměřená na pojištění majetku a její obchodní strategie stojí na distribuci skrze nezávislé pojistné brokery.
CNA a celá Loews corporation hospodaří už dva roky po sobě velmi podobně. Zisk v letech 2006 i 2007 byl 2,5 mld. USD, z toho pojišťovna CNA se podílí na tomto zisku pouze jednou třetinou. Tržní hodnota Loews se propadla z 36 mld. USD na současných 23 mld. USD. P/E je 11,5.
Chubb Insurance Corp.
Roku 1882 vznikla původně jako loďařská pojišťovna společnost Chubb v New Yorku. Význam společnosti rostl společně s významem námořní přepravy mezi kontinenty. Z pouhých sto klientů – námořních obchodníků v dnešní kolos působící v 29 zemích po celém světě a arzenálem 8 000 pojišťovacích agentů. Pojišťovna je orientovaná spíše na kvalitu než kvantitu.
Percy a Hendon Chubb, zakladatelé společnosti, dali pojišťovně své jméno. Hendon prohlásil: “V Americe máme tendenci soustředit se na velikost podniku místo na dobře odvedenou práci pro klienty.“ Prohlásil to v roce 1895. Jeho slova jsou však nadčasová.
Na burzu pojišťovna vstoupila až roku 1984 v domovském New Yorku. V Evropě nepatří mezi příliš obchodované tituly. Významem se řadí na úroveň CNA, je ale o poznání efektivnější v hospodaření. Zisk za rok 2007 byl 2,8 mld. USD, o rok dříve 2,53 mld. USD. Akcie se dá pořídit zhruba za 33 USD, co je asi o 5 % dražší cena než loni.
Aflac
Už při pohledu na graf a logo zajímavá společnost. Které jiné pojišťovně za poslední rok takovým tempem rostla cena akcií a která jiná pojišťovna by si zvolila za maskota kachnu, zvíře symbolizující spíše hloupost a nepřátelství vůči lidem než ochranu, inteligenci a sympatie k lidským zájmům? Aflac přece.
K té kachně: manažeři hledali zvíře, které bude schopné v televizní reklamě vyslovit co nejpřirozenějším způsobem název společnosti „Aflac“. Dopadlo to tak, že místo „kvak kvak“ kváká kachna „af-lac“. Pro nás možná nepochopitelné, v Americe to ovšem slaví nemalý úspěch.
Aflac je pojišťovna orientovaná na nerezervotvorná pojištění spojená se zdravím člověka. Zaměřuje se tedy na krytí rizik smrti, úrazů, nemocí, invalidity, ale rovněž masově prodává i soukromé zdravotní pojištění. Dle mého názoru právě tato složka výrazně pomohla k růstu tržní hodnoty společnosti.
Pojišťovna nepatří mezi veterány amerického pojišťovnictví. Vznikla až roku 1955 jako American Family Life Insurance Company. Název společnosti vznikl díky internetu. Doména společnosti byla www.aflac.com, skrývalo se za ní American Family Life Assurance Company of Columbus, tak se to prostě zkrátilo.
Zisk 1,6 mld. USD v roce 2007 je o 100 mil. USD vyšší než v roce 2006, tržby jsou vyšší cca o 1 mld. USD a mají hodnotu 15,4 mld. USD. Z 23 mld. USD vzrostla tržní hodnota na 31 mld. USD. Ve finančním sektoru USA velmi vysoké P/E 18,9.
Lincoln National Corp.
Desátou, nejmenší a zároveň poslední z představovaných amerických pojišťoven je Lincoln National Corporation. Založena byla ve Fort Wayne v Indianě roku 1905 a její činnost je dnes rozdělena do pěti divizí. Penze, Životní pojištění, Investment management, divize Velké Británie a poslední Lincoln Financial Media.
Celá skupina byla vyhlášena jako 354. největší společnost světa, takže ačkoli se nám může zdát na první pohled nepříliš významnou, vězte, že je stále významnější než tuzemský gigant ČEZ.
Lincoln National stejně jako ostatní velké pojišťovny rostl díky fúzím, poslední významná byla Jefferson Pilot Corporation v roce 2006. Ještě předtím prodal Lincoln svou dceru Lincoln Reinsurance, vůbec první zajišťovnu v USA, švýcarské Swiss Re.
Lincoln Financial Media má pod svými křídly 18 rozhlasových stanic a tři významné TV kanály. Lincoln je také vlastníkem patentu na jednu z nejrozšířenějších variant zajištění stáří v USA, tzv. variable anuity, což bychom mohli přeložit jako variabilní roční rentu.
Ještě dodám, že je třeba rozlišovat mezi Lincoln Financial Corporation a Lincoln National Corporation. První zmíněná je dcera banky Wells Fargo, kterou jsme si již představili. Lincoln National Corporation zakončila rok 2007 ziskem 1,2 mld. USD, což představuje meziroční pokles o 100 mil. USD. Tržní hodnota poklesla z 18 mld. USD na 13 mld. USD. P/E je 9,6.