Akciové trhy budou nadále velice kolísavé a ani poslední kroky světových centrálních bank nebo
plány nastupující Barakovi administrativy neodvrátí trhy od dalších masivních prodejů podílových
a hedgových fondů, které musí dostát povinností likvidity. Investoři také prodávají, protože jejich pozice narazily na limity omezují ztráty nebo jejich vlastníci nemají hotovost na jejich držení
bez finanční páky.
Ještě je stále co prodávat…
Nucené výprodeje. Obrat, který ve svých komentářích k vývoji na akciovém trhu používá nejeden z burzovních makléřů. Po skoro padesátiprocentním pádu světových akcií od začátku roku se nabízí otázka, jestli už přece jen tento ničící prvek nezačne odeznívat. Bohužel ne, protože je ještě je stále co prodávat.
Velké nucené prodeje v posledních měsících uskutečnily především velké banky nebo hedgové fondy. Jejich prodejní příkazy však ne vždy „našly úrodnou půdu“. Příkladem je britská Barclays Capital. Ta byla podle Financial Times před více než měsícem donucena prodat skoro miliardový (USD) balík přes finanční páku navázaných cenných papírů. Její prodej však skončil v první třetině celkového balíku. Na další prostě už nebyli kupci. Některé banky jsou na tom ještě hůř a stále mají ve svých bilancích “tuny“ podobných investic.
„Nákup dole a prodej nahoře“ nyní neplatí
Současné klima na akciových trzích popírá zavedený investiční vzorec „nakup dole a prodej nahoře“ .
Dá se proto říci, že je stále hodně pragmatických důvodů, proč by měli drobní investoři i nyní prodávat. Jedním z argumentů, proč by se k takovému kroku měli odhodlat, je, že na současném medvědím trhu mohou akcie znovu koupit zpět a s velkou pravděpodobností ještě levněji. Dramatické poklesy akciových trhů obrazně řečeno nabídnou “značkové zboží – za výprodejové ceny“.
Až pět let v hotovosti
Seriózní investování by mělo být vždy spojeno s nastavením časového horizontu. Drobní investoři, kteří budou mít v následujících třech až pěti letech vysoké požadavky na hotovost, například na nákup nemovitosti, drahý lékařský zákrok nebo chtějí svým dětem platit školné, by stále měli seriózně zvažovat prodej svých akciových pozic a navýšení hotovosti na svých účtech.
REKLAMA
Druhým dechem však musím dodat, že by se samozřejmě měli vyvarovat panických výprodejů a stále považovat akcie za důležitý typ investice, který patří do investičního portfolia. Dnes však jen ve velmi nízkém zastoupení.
Býčí argumenty nefungují
První, co nejspíš napadne po přečtení předchozích pasážích řadu býků, je argument, že akcie jsou historicky velmi levné, a proto není důvod je prodávat. Slovo „levné“ se však stalo synonymem (pozn.: medvědi by řekli „klišé“ ) snad pro všechny světové akcie.
Například v indexu MSCI ASIA se obchoduje přibližně polovina společností pod účetní hodnotou. Nejvíce zmiňovaný indikátor poměru tržní ceny vůči zisku (P/E) je u amerických a stejně tak u akcií z rozvíjejících se trhů na historicky velmi nízkých hodnotách.
Výše zmiňované modely na ohodnocení společností (pozn. především P/E) však za současné situace na trzích (kreditní krize, medvědího trhu a nastávající globální recese na vyspělých trzích ) nefungují a mají zanedbatelnou vypovídající hodnotu. Důvod je jediný a zásadní. Budoucí zisky firem jsou velice nejisté.
REKLAMA
Bezpečné akcie do nejisté doby
I v nejhlubším medvědím trhu a „krizích všeho druhu“ existují akcie, které stojí za pozornost a měli by si najít cestu do investičních portfolií. Recesím a medvědím trhům odolné akcie se dnes rekrutují především ze staré ekonomiky a sektorově zahrnují například výrobce potravin, cigaret, spotřebního zboží nebo farmacie.
Konkrétním příkladem v českém prostředí může být Philip Morris a na vyspělých trzích Procter & Gamble nebo McDonald`s. Další vodítkem může být hotovost, která připadá na jednu akcii. Tituly, které se obchodují pod nebo na úrovni tohoto ukazatele, by se také měly dostat na radar investorů. Parametrům vyhovují například některé těžařské společnosti, v Česku NWR v zahraničí pak čínská Yazhou Coal Mining.
Hledání dna
Nejhorší způsob, který můžete strávit při investování, je hledání kurzového dna akciových trhů. Důvod je prostý. Je velice těžké ho najít, lépe řečeno trefit. Ale když už ho přece jen chcete hledat, sledujete například následující parametry.
První by mělo být vaše hluboké přesvědčení, že nejhorší mají trhy za sebou a špatné zprávy jsou již započítány v současných akciových kurzech. Za druhé býci musí hodit ručník do ringu a tento „živočišný druh“ plně konvertuje k medvědímu táboru. Za třetí všichni kupci se stanou prodejci v okamžiku, kdy už nebude co prodat. Úspěšnému hledání zdar!