Ivan Špirakus: Bude-li se Insii dařit, prodáme ji celou
Insii prodáváte postupně. Před dvěma lety jste prodali 30 % a nyní dalších 30 % a se svým společníkem jste ztratili majoritu. Co vás vedlo k tomuto prodeji?
Hlavním důvodem bylo potvrzení příslušnosti Insie ke skupině Marsh. Díky tomu budeme mít lepší možnosti při vyjednávání s pojistiteli jak na českém, tak na slovenském trhu. Dalším důvodem jsou daňové záležitosti ohledně DPH a možnosti spojené registrace jako skupina, což přináší značné úspory.
Prodali jste již 60 % společnosti, ale podle postupného prodeje to vypadá, že míříte k úplnému exitu.
To je všechno ve hvězdách. Záleží na tom, jak se nám bude dařit do budoucnosti a je to ještě na dlouhou dobu. Máme povinnost tu ještě hodně dlouho pracovat. Měli jsme plán na 10 let, takže minimálně do roku 2022. Ale tyto dlouhé výhledy na tomto trhu, který se tak rychle mění… nikdy nevíte, co se s vámi stane zítra. Ostatně, od toho jsme pojišťováci.
Postupný prodej nasvědčuje tomu, že už při prvním prodeji došlo k dohodě dalšího postupu.
V každé akcionářské smlouvě máte různé varianty a opce. Rozvojem firmy jsme potvrdili, že to děláme dobře, takže je logické, že Marsh měl zájem podíl zvýšit.
REKLAMA
A využil opce z první smlouvy.
Využil možností, které ta smlouva skýtá.
Pokud se vám tedy bude dařit i nadále, dojde k úplnému exitu.
Není to vyloučené, ale zase tam máme nějaké opce my. Je to celé otevřená záležitost.
Souvisí prodej i se strategickým výhledem a změnou orientace společnosti?
Ne. S tím to nesouvisí. Nedošlo ani k navýšení základního kapitálu.
Prioritou pro Marsh a Insii je rozvoj v České republice a na Slovensku a následně transfer know-how do jiných zemí v Evropě. Momentálně máme otevřené čtyři pobočky v Polsku, v Maďarsku, v Rumunsku a v Itálii.
Plánujete další expanzi i do dalších zemí. Expanze bude probíhat pod značkou Insia?
Bude to v rámci skupiny Marsh a bude se to jmenovat Insia. Dohodli jsme se, že rozvoj sítě se bude dělat pod značkou Insia, aby bylo jasně rozlišeno. Marsh je společnost, která se zaměřuje na korporátní risk management, tedy na největší podniky, a Insia se zaměřuje na segment, který je trochu jinde, nicméně je řádově větší, než ten, ve kterém pracuje Marsh.
Znamená to tedy, že obrat Insie je větší než obrat Marsh v zemích, kde působí obě společnosti?
Obrat Insie je větší než Marsh v České republice a na Slovensku. Ale Marsh je globální firma.
REKLAMA
Do kterých zemí plánujete další expanzi?
Momentálně potřebujeme, abychom měli jasně rozjeté čtyři země, na kterých nyní pracujeme. Další země sice mají o náš model zájem, ale to je v současné době pozastaveno.
Mají zájem o model… znamená to, že do dalších zemí vstupujete formou franšízy?
Ne. Lokální management Marsh v dané zemi si může říci, zda má zájem vzhledem k podmínkám v distribuci v dané zemi, zda by měl zájem implementovat rozšíření aktivit Marsh. Pokud se to vyhodnotí, že to má obchodní smysl, a místní management má zájem do toho investovat, model Insie zreplikujeme do dalších zemí typu Španělsko, Francie, Německo atd.
Plánujete výhledově expanzi i mimo Evropskou unii?
Ano. Nabízí se Turecko, kde dochází k rychlému rozvoji trhu a je tam obrovská mladá populace, která poroste, a mění se tam a zvyšuje potřeba pojištění.
Insia se zaměřuje přímo na pojištění, nicméně někteří vaši zprostředkovatelé zprostředkovávají vedle pojištění i jiné produkty, např. investice. Ty jim ale nenabízíte vy. Uvažujete o rozvoji i tímto směrem a rozšíříte paletu produktů?
Uvažujeme o různých možnostech, nicméně z hlediska objemu trhu jsou investice zatím řádově nižší než pojištění, takže to není na pořadu dne. Ale to se uvidí podle toho, jak se bude vyvíjet zákon o distribuci. Nicméně pro své partnery zabezpečujeme možnosti, jak by mohli dělat investice, i když to není přímo přes společnost Insia.
V oblasti investic spolupracujete se společností Viktor Hostinský Investment. Spolupracujete i s jinými společnostmi?
Hledáme i jiné partnery.
Sami se do dalších produktů v dohledné době pustit nehodláte?
Z dalších produktů děláme hypotéky, kde patříme mezi střední hráče s obratem kolem 1,5 – 1,8 mld. Kč ročně, což není úplně málo. Ale není to naše core specializace.
Byla avizovaná penzijní reforma, ale víte, jak to dopadlo. To není dnes na pořadu dne.
REKLAMA
Zmínil jste připravovaný zákon o distribuci finančních produktů. Jedna z variant, která by mohla dopadnout na finančně zprostředkovatelské společnosti, je, že finanční zprostředkovatel bude moci působit pouze pod jednou společností a nebude si moci vybrat např. jednoho operátora pro pojištění a druhého pro oblast investic. Jakým způsobem byste se s takovou úpravou vyrovnali?
Když to přijde, tak to budeme řešit. Nemyslím si ale, že to dopadne. Doufám, že všichni pochopí, že dávat pojištění a investice dohromady není příliš šťastné. Jsou to dvě odlišné věci.
My vidíme, jaké problémy má obdobný zákon na Slovensku. Tam se musíte vypořádat s evropskou směrnicí a zároveň s lokální úpravou. A dávat to všechno dohromady generuje neskutečné množství problémů. Doufám, že to pochopí i naši zákonodárci.
Máte připravený nějaký scénář pro případ, že bude zákon přijat v této podobě?
Když to tak bude, budeme to řešit. Ale vzhledem k tomu, jak dopadla 38, na které se dělalo dva roky… a zákon o distribuci ještě nikdo neviděl v paragrafovaném znění. Nečekám, že by to měla být otázka dalších dvou let.
Než přijde zákon o distribuci, čeká nás IMD 2, o kterém se také hovoří již dva roky a ještě není.
Důležité je uvědomit si, že legislativa musí být nějakým způsobem harmonizovaná. Česká republika si nemůže dělat úplně, co chce. Musí se řídit směrnicemi.
Zákon č. 38 je také jedním ze zákonů, které se dotýkají zprostředkování pojistných produktů. Jak vidíte jeho perspektivu z vašeho pohledu?
Nemám nejmenší tušení, kdo bude sedět v křesle ministra financí. Na tom to závisí. Počkáme si po volbách. Třeba to nebude ani v legislativním plánu vlády.
Jak by vás ovlivnilo schválení zákona č. 38 v současné navrhované podobě?
Vůbec nijak, spíše by nás to mírně posílilo. Zákon obsahuje ustanovení, že podřízený pojišťovací zprostředkovatel či vázaný zástupce může působit pouze pod jedním smluvním partnerem. Tím by se zamezilo tomu, že má někdo dvojitou registraci a pracuje pod dvěma agenty či makléři na černo a my to musíme hlídat. Máme exklusivní smlouvy, takže by nám to usnadnilo práci.
V čem vidíte hlavní výhody a nevýhody broker poolu proti multilevel marketingu?
Je to úplně jiný byznys. Obtížně se to porovnává. Každé je pro někoho jiného a každé má svoje. Neříkám, že jedno je lepší než druhé.
Nicméně řada lidí z multilevelu odchází do broker poolu a naopak pod broker pooly vznikají multilevelové společnosti.
To je o tom, jaké má firma nastavení. Říkáme, že jsme místo pro profesionály, kteří od nás dostanou nástroj a podporu a nikdo jim nezasahuje do toho, jak svůj byznys dělají. Pokud budou dodržovat zákony a nějaká pravidla, která zde máme.
Dokážete v systému, kdy nezasahujete do obchodního modelu vašich partnerů, efektivně ohlídat i např. poškozování jejich klientů misselingem?
Myslím si, že velmi efektivně. Máme na to interní audit a bez milosti takový pokus zastavíme. Ty lidi pak donutíme odejít. Takových případů byla celá řada.
Děkuji za rozhovor.