CZK/€ 25.285 -0,16%

CZK/$ 23.179 -0,44%

CZK/£ 30.078 -0,27%

CZK/CHF 26.860 -0,04%

Text: Petr Zámečník

28. 12. 2017

0 komentářů

Ivona Butcher: Search fondy historicky vydělávaly 37 % ročně

 

Ivona Butcher opustila výbornou kariéru na Wall Street. Vrátila se do Česka s myšlenkou koupit jednu českou firmu v konceptu „search fondy“. O co se jedná? A jaký je její záměr?

Loading



 

Vrátila jste se do České republiky se zajímavým investičním záměrem. O co se jedná?

Naším záměrem je pomoci jedné úspěšné české firmě, která řeší problém s následníkem. Majitel nemá nikoho, kdo by firmu převzal, a přitom se jedná o ziskovou, prosperující firmu, která má potenciál rozrůst se do zahraničí. Toto je přesně společnost, na kterou cílíme a kterou bychom chtěli převzít.

Pracujete pod konceptem search fondů. Co takový koncept znamená?

Skupina velmi zkušených investorů poskytne kapitál, ale zároveň své zkušenosti a rady, do projektu, kde manažerský tým zpravidla z nějaké světové MBA školy koupí jednu zavedenou společnost.

Tuto zavedenou společnost původní majitel chce předat a mladší manažerský tým má chuť, energii a je ochoten dát všechno do toho, aby firmu rozvíjel. A to může dělat pod křídly zkušených investorů, které baví mentorovat a znovu prožívat svůj úspěch skrz to, že ještě jednu další společnost mohou takto rozvinout.

REKLAMA

Investory ve vašem záměru jsou američtí investoři. Chcete tedy tu firmu dostat primárně na americké trhy, nebo se nejprve rozhlédnete po evropských trzích?

Investoři jsou nejen američtí. To je jeden okruh investorů. Druhý okruh investorů je v západní Evropě a rádi bychom přivedli i českého investora.

Co se týče otvírání dveří na zahraniční trhy, tak hodně záleží na tom, co daná firma bude potřebovat. Dokážu si představit, že převezmeme firmu, pro kterou bude nejlepší nejprve posílit působení v Německu, a potom se rozrůst dál do západní Evropy. A třeba pro ni ani nebude dávat smysl jít do Ameriky. Dovedu si představit firmu, pro kterou bude nejlepší jít rovnou do Ameriky… záleží na konkrétní firmě.

Hledáte firmu, která je úspěšná, má majitele, který nemá následníka a který chce firmu opustit. Jaká jsou další vaše kritéria? Hledáte konkrétní obor?

Hledáme firmu s natolik kvalitním výrobkem nebo službou, aby obstála na zahraničních trzích. Z toho, co jsme zatím viděli, je nejatraktivnější oblast podnikových služeb a velmi specializované výroby.

Máte nějaký preferovaný obor? V poslední době se hodně hovoří o IT, softwaru nebo biotechnologiích… jsou toto i pro vás preferované obory, nebo vám je to opravdu jedno?

Jedno nám to určitě není. Musí to být rostoucí obor a firma v něm již musí mít vybudované stabilní místo. IT je určitě velmi atraktivní, ale zároveň se díváme i na tak trochu „nudnější“ obory, které dnes nejsou na předních stránkách novin.

V České republice je hodně rozvinutý automobilový průmysl. Koukáte se i tímto směrem?

Určitě ne.

REKLAMA

Spousta českých firem jsou sub-dodavateli velkých automobilek…

To máte pravdu. Nicméně to není odvětví, kde vidíme velkou přidanou hodnotu a potenciál firmy se rozrůst světově jako samostatná jednotka. Je to závislé na cyklickém automobilovém průmyslu a velkých odběratelích.

My chceme proslavit českou značku jako samostatnou firmu, ne jako dodavatele někomu jinému.

Hledáte pouze jednu firmu. Co budete dělat v případě, že naleznete více potenciálních kandidátů? Ostatní zahodíte s tím, že nechcete více firem?

Vždycky je to samozřejmě na dohodě s majitelem. Musíme se s ním shodnout filozoficky na tom, jak on vidí dál budoucnost firmy. Ale obecně jakmile najdeme tu pravou firmu, kde se s majitelem shodneme a která má potenciál, dvouciferné ziskové marže, pozitivní peněžní tok a velikost v určitém rozmezí, tak ji koupíme a přestaneme dál hledat.

Koupit jen jednu firmu – není to příliš rizikové?

Nemyslím si, že náš záměr je rizikový, protože hledáme jen jednu firmu. Riziko spočívá jedině v tom, že vhodnou firmu nenajdeme. To je ale riziko jen pro nás jako manažerský tým. Naši investoři jsou diverzifikováni a dají do toho svůj kapitál, až když budeme firmu kupovat.

Nefungujeme jako private equity ani venture capital. Jakmile firmu koupíme, tak je to i podle historických výsledků mnohem bezpečnější než venture capital, protože přebereme úspěšnou zaběhnutou firmu. Z definice je to mnohem méně rizikové.

Na druhou stranu je to hodně podobné právě private equity. V čem se liší váš přístup od private equity investorů?

V tom, že my máme dlouhodobý horizont, a v tom, že do toho jdeme jako manažerský tým, ne jako finanční investor. Osobně se přestěhujeme tam, kde má daná firma sídlo, osobně rozšíříme stávající tým a dáme do toho celou svou kariéru. Naši investoři nemají žádný deadline, že za 5 let potřebují kapitál zpátky. Jsou to opravdu dlouhodobí investoři, lidé, kteří předtím vybudovali a prodali své firmy a chtějí tam mít uložený kapitál řádově na deset let.

Nicméně nepochybně očekávají nějaký výnos. Jaký výnos očekáváte a jaký nabízíte investorům?

REKLAMA

Očekávaná čísla můžeme doručit, až budeme mít na stole připravenou akvizici. Nicméně orientačně, investoři poměřují projekty s historickými výnosy search fondů, které se pohybují na úrovni 37 % ročně a osminásobku navráceného kapitálu.

Investiční horizont vašich investorů je 10 let. Jaký je váš investiční horizont jako manažerů, kteří by tu firmu vedli?

Ten je ještě delší.

Naše ideální situace je, že po přibližně 10 letech vykoupíme investory, staneme se většinovými vlastníky a firmu budeme vést dál.

Co musí splnit manažer, který chce být manažerem v rámci search fondů? Zmínila jste, že jsou to předevšímlidé s MBA tituly z prestižních škol. Co dál musí splňovat?

Podmínka MBA vznikla přirozeně, protože o search fondech se mluví na těchto školách. Není to tak, že by tito lidé měli nějakou zázračnou výhodu. To vůbec ne. Jenom o tomto konceptu vědí a mají přístup k investorům.

Musí to být člověk, který již má nějaké manažerské zkušenosti, musí mít chuť a odvahu, být zapálený a věřit tomu, že jedné společnosti může takto pomoci. Tito lidé zpravidla opustí slibnou kariéru někde jinde a jdou do tohoto konceptu s tím, že nevědí, jestli se jim podaří ideální společnost najít. Musí tomu opravdu věřit.

Důležitý je i přístup ke správným investorům. Nejde jen o to, abyste získal peníze na akvizici, ale o to, abyste získal tzv. smart money, někoho, kdo vám poradí, když bude potřeba. Tím neříkám, že investoři budou v té firmě na každodenní bázi, to vůbec ne. Ale když se jednou za pár měsíců řeší nějaká strategická otázka, tak investoři jsou natolik zkušení lidé s kontakty a s expertízou z různých odvětví, aby firmě byli opravdu přínosní. I proto se snažíme postavit investorskou skupinu tak, aby tam byl někdo z České republiky, někdo ze západní Evropy a někdo z Ameriky.

Co byste doporučila tomu, koho tento koncept zaujal a chtěl by se stát manažerem v rámci search fondů? Jak by měl začít?

Jako první bych doporučila si o search fondech zjistit co nejvíc. Tento koncept začal na Stanfordské univerzitě, která vydává řadu statistik i případových studií. Ty jsou užitečné, aby člověk věděl, do čeho jde, aby si ujasnil, že jeho dovednosti i touhy jdou tímto směrem, aby si ujasnil, že toto je cesta, které věří a pro kterou je schopen obětovat kariéru někde jinde.

Pak bych doporučila zajet třeba na Harvard na jednu z konferencí o search fondech a potkat se s investory i s ostatními manažery, kteří podobnou firmu hledají, nebo ji již koupili a vedou. Když se s nimi pobavíte, tak nejlíp zjistíte, jestli je to pro vás, nebo ne.

Jedním z rizik pro manažery je, že nenajdou úspěšnou firmu, protože opouští kariéru někde jinde. Jedná se o náklady ušlé příležitosti. Vy jste také opustila kariéru ve Spojených státech. Odkud jste odešla?

Odešla jsem z hedge fondu na Wall Street, kde jsem působila jako vice-prezidentka. Byla to zajímavá, náročná, výborná kariéra. Hodně jsem přemýšlela nad tím, jestli ji mám opustit. Ale vize, že koupíme, rozvineme a proslavíme českou firmu, která je již nyní úspěšná, ale my jí ještě otevřeme dveře dál do světa, byla pro mne natolik lákavá, že bych si neodpustila, kdybych to nezkusila.

Děkuji za rozhovor.


Autorka fotografie: Daniela Lišková

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Jak nepřijít o majetek v rodině? Tři hlavní hrozby

Rodiny majitelů úspěšných firem čelí specifickým výzvám. O peníze sice není nouze, ale to neznamená, že rodině nic nehrozí. Ochrana rodinného bohatství zahrnuje nejen zajištění majetku, ale také péči o rodinné vztahy a přípravu na různé negativní scénáře, které rodinu mohou potkat.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

05. 11. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *