CZK/€ 25.330 +0,16%

CZK/$ 24.057 +0,45%

CZK/£ 30.413 +0,26%

CZK/CHF 27.245 +0,62%

Text: Ivan Galambica

09. 05. 2020

52 komentářů

Jak koupit investiční zlato a neudělat chybu

 

Investiční kovy mají velkou budoucnost a konkrétně zlato zažívá velký cenový boom. Zatímco loni v září stálo zlato okolo 1 100 USD/unce, v červnu 2019 se zlato obchodovalo kolem 1440 USD/unce.

Loading



 

Cenový vzestup zlata spojený s jeho tradiční oblibou a blížící se nejistotou na finančních trzích, ke kterým je zlato přirozeným vyvažovatelem, dává předpoklad, že cena poroste nahoru. Ostatně cena zlata roste posledních pár měsíců velmi utěšeně. A atakuje hranici 2000 USD.

Například v sousedním Německu kupuje (v průměru) jeden občan ročně 122 gramů investičního kovu, v naší zemi je to průměrně 1 gram na osobu. Je tedy zřejmé, že uložení finančních prostředků do investičních kovů, má v naší zemi, kde povětšinou trendy na západ od nás kopírujeme, velkou perspektivu.

Spoření (ať již do zlata či jakékoliv jiné) je moudrým způsobem, jak si vytvářet rezervu. Platí stará myšlenka: Dávej si stranou 10 % svých příjmů každý měsíc (to vůbec nepoznáš na své životní úrovni) a za 10 měsíců máš jednu výplatu navíc.

Tento článek je určen především těm, kdo o investici do investičních kovů uvažují, ale nejsou profesionály a s trochou nadsázky se dá říci, že o zlatě vědí jen to, že je žluté a drahé.

Následujících 10 bodů je jakési „desatero“, se kterým, budete-li se řídit, nemůžete prohloupit. Pro profesionály či odborníky v oboru jsou možná uvedené rady nošením dříví do lesa, ale pro začátečníky budou přínosné.

REKLAMA

Jak postupovat při koupi investičního zlata

Představte si, že vás kontaktoval prodejce s nabídkou prodeje zlata, vám se to zdá dobré, na internetu jste zjistili, že zlato není nijak špatné mít ve svém portfoliu, a nyní se setkáváte poprvé se zástupcem prodejce.

Ke zlatu se můžete dostat trojím způsobem. Koupí, spořením a nebo (překvapivě) kombinací obého. Tedy nakoupím (například za 100 000 Kč) a nadále si budu spořit (třeba 2 000 Kč měsíčně).

Prodejce sedí naproti vám a nevíte, co dělat. Zde jsou základní rady:

1. Ptejte se

Ptejte se na cokoliv. Není hloupých otázek. Prodejce asi nebude umět odpovědět na otázku: „Co bylo dřív, zda slepice, nebo vejce?“ To není předmětem debaty. Ale měl by umět odpovědět, jaký je cenový vývoj zlata za posledních 20 let a proč. A vysvětlit důvody.

Měl by vědět, proč se zlato měří v troyských uncích (oz.) a jaká je souvislost (pokud nějaká je) s městem Trója? Měl by znát odpověď na to, jaké zásoby zlata mají světové velmoci a jakáže to firma se vklínila se svými zásobami zlata mezi světové hegemony státního charakteru. Měl by umět vysvětlit, proč zrovna pro vás je zlato výhodné a jaká jsou rizika.

Ptejte se. Cílem je, abyste věc pochopili vy, nikoliv prodejce. Já sám osobně se považuji za odborníka, přesto mě občas nějaká otázka zaskočí. Nechte si všechno vysvětlit a vezměte si čas na rozmyšlenou. Nedělejte závěr po první schůzce. Solidní prodejce vám takový komfort ochotně poskytne.

(Pozn. správná odpověď na uvedené otázky je na konci článku.)

REKLAMA

2. Firma

Zeptejte se, jakou společnost prodejce zastupuje. A spolupracujte pouze s firmou, která dodržuje zákony. Je jasné, že nedovedete podle informace od prodejce rozklíčovat, zda je firma zákonů dbalá, či nikoliv. Ale můžete se na serveru justice.cz podívat, jak firma plní svoji povinnost a zakládá kopie daňových přiznání do sbírky listin. Toto jí ukládá zákon. Pokud narazíte na firmu, která toto nedělá, neobchodujte s ní! Signalizuje to, že si se zákonností nějak moc hlavu neláme, a od takové společnosti koupit zlato asi nechcete.

3. Prodejce

Zeptejte se samotného obchodního zástupce, co je zač. Zda se prodejem zlata živí, zda je to jeho jediná činnost atd. Nemáte možnost si ověřit, zda je pravdou, pokud vám zástupce bude tvrdit, že uzavírá na zlato deset smluv denně a prodává tuny zlata. Ale kdyby mi to někdo takto říkal, vypadal by nedůvěryhodně.

Ale na druhou stranu, pokud vám prodejce bude nabízet zlato, pak pojištění, pak hrnce a na konci se nabídne, že má masérský kurz a udělá vám výhodně masáž, zvolte jen tu masáž. Pokud prodejce řekne, že zlato je jeho hlavní náplní, že se mu věnuje naplno, bude vám dávat smysl, jak mluví, tak mu zkuste věřit. Ptejte se prodejce, zda i on má spoření do zlata a jaké.

4. Fyzické vlastnictví

Kupní smlouvu (či spoření) uzavírejte jen na takový produkt, kde jste fyzickým vlastníkem kovu. Produkt, kde kov máte fyzicky u sebe a je vaším majetkem. Nepřistupujte na nabídku uložení kovu či vlastnictví pouhé opce na nákup kovu. Co je doma, to se počítá. Kupujete si přece zlato, nikoliv papír, že nějaké zlato někde vlastníte.

5. Poplatky

Nákup kovu (zlata) je povětšinou spojen s různými a různě pojmenovanými poplatky. Některé společnosti si neberou moc velkou sumu na vstupu, tedy na prodeji, ale vezmou si svoje peníze na výkupu. Koupit kov bez poplatků, ať již jsou zamaskované jakkoliv, je v podstatě nemožné.

Poplatek je naprosto v pořádku a je oprávněným ziskem prodejce. Ale platí zde to, co bylo již řečeno: Ptejte se. Ptejte se na jeho výši, zjistěte si skladbu. Solidnější společnosti dělají to, že zaplacený poplatek postupně nějak vrací – ve formě bonusů, prémiového kovu, kreditů na další nákup atp. Ale můžete narazit na společnost, která poplatek nijak nevrací, a přesto to nebude nijak nesolidní nabídka. Zvažte vždy výhodnost nabídky.

6. Cena za nákup

Ptejte se na cenu za 1 gram a poté se ptejte na slitek, do kterého si spoříte, nebo, který si kupujte. Kupujete-li (například) slitek 5 gramů vychází, cena za 1 gram podstatně jinak, nežli u slitku 31,103 gramů (trojská unce). Není to možno přesně nazvat množstevní slevou, ale v principu to funguje přesně takto.

REKLAMA

Chcete-li spořit 500 Kč/měsíc, nevyplatí se spořit do unce, neboť zde byste spořili do jednoho slitku uncové velikosti 5 roků. Ale zvolíte-li v tomto případě menší slitek (například 5 gramů), budete mít slitek dříve, ale jednotková cena za gram vyjde vyšší než u většího slitku. Odhadněte reálně svoje možnosti a nastavte si nejen velikost spoření, ale i druh slitku, do kterého spoříte.

7. Výkup

Jak společnost, která zlato prodává, zajišťuje výkup? A za jaké ceny vykupuje? A je rozdíl ve výkupu mezi jejich a cizím zbožím? Existují firmy, které lákají na výkup se slovy, že vykupují vlastní i cizí zboží. Ovšem občas se stává, že se k vlastnímu kovu chovají, jako byl cizí. Klasicky to platí tehdy, koupíte-li kov od nich a věnujete-li jej například dětem (viz. bod 9). Některé firmy potom od dětí kov vykoupí, jako by byl cizí, tedy za nižší cenu. Byť se jedná o zboží, které jste pro děti zakoupili přímo u této společnosti.

Zjistěte si též, jak při výkupu dostanete peníze a v jaké době, a ptejte se prodejce, zda má s výkupem již zkušenosti. Doporučuji, pokud si naspoříte několik slitků (řekněme 5 gramových), zkuste si u jednoho z nich, jak výkup probíhá, jak funguje a má-li nějaké záludnosti.

8. Sankce

Ptejte se, zda existují nějaké sankce, pokud nespoříte pravidelně domluvenou sumu. Většina firem na trhu má sankce za nespoření, a to povětšinou nikoliv v podobě pokut, ale v podobě neposkytnutí různých bonusů.

Většina firem vrací zaplacený poplatek ve formě bonusů. Při neposkytnutí tohoto bonusu z důvodu nepravidelného spoření dochází k poměrně citelné ztrátě.

Ptejte se též, jaké jsou sankce, pokud při výkupu bude mít kov (který je předáván v plastovém zataveném průhledném obalu) například ohnutý, či poškozený obal.  Jsou firmy, které si za ohnutý obal, při výkupu, berou sazbu až 1 000 Kč pokuty. To u zlata nemusí být tak drastické, ale prodáváte-li například stříbro, které má hodnotu 1 800 Kč a (například) 500 Kč máte poplatek za ohnutý obal, je to ztráta citelná.

Neobchodujte s firmou, která má nesmyslné pokuty.

9. Převod zlata

Předpokládejte, že zlato, které koupíte, nebude jen pro vás. Dáte ho třeba dětem. Některé firmy používají následující fígl: Ke zlatu se chovají, jako kdybyste ho koupili u nich, a nabízejí vám výhodnější výkupní cenu, jen tehdy, přinesete-li ho pouze vy. Pokud se zlatem prokáží vaše děti a přidají třeba darovací smlouvu, mnohé firmy říkají, že takovou darovací smlouvu neuznávají a staví se ke kovu, jako by byl z cizích zdrojů, tedy vykupují levněji! Potíž je v tom, že chcete-li po nich vzor správné darovací smlouvy, kterou by uznávaly, tak se ho nedočkáte.

Rad zní: Ptejte se obchodního zástupce, jak se postupuje, chcete-li někomu zlato darovat, a pokud odkáže na darovací smlouvu, chtějte vidět, jak má vypadat. Přeci jen, kupujete zlato za statisíce korun a nekupujete si mrkev na stánku.

10. Smlouva

S prodejcem podepíšete smlouvu. Ale ještě než tak učiníte, vezměte si jí domů k pročtení. Prodejce by vám ji měl poskytnout. Čtěte ji. Nebo se alespoň o to pokuste. Nenechejte na sebe vyvíjet časový nátlak a použijte zdravý rozum.

Pravidelné spoření je nejrozumnější cesta k vytvoření rezervy. Pamatujte na diverzifikaci. Nedávejte „všechna vajíčka do jednoho košíčku“. A nezapomeňte si z peněz, které vyděláte, také něco užít. Utratit je za zábavu. Šetření je správné, ale na druhou stranu nic se nemá přehánět. A jak říká staré arabské přísloví: Blázen chodí nahý, aby zemřel bohatý.


Odpovědi na otázky v bodě 1:

Za posledních 20 let je zlato silně volatilní. Od 400 USD za unci, přes (téměř) 2 000 USD za unci.

Troyská unce se jmenuje podle města Troyes (ve Fracii) a nemá s Trójou nic společného.

Mezi světovými velmocemi držícími zlato je vklíněn MMF (Mezinárodní měnový fond), který je třetí největší držitel světových zásob zlata. Podle některých údajů není třetí, ale těsně čtvrtý.

Loading

Vstoupit do diskuze 52 komentářů


Související články

Mohou investoři stále očekávat býčí trh s bitcoinem

Navzdory nedávné stagnaci na kryptoměnovém trhu existují silné indikátory, které naznačují, že s probíhajícím čtvrtým kvartálem roku 2024 by mohl být na obzoru býčí trh s bitcoinem. Na trhu se rýsuje několik faktorů, které by mohly v následujících měsících výrazně ovlivnit cenu této kryptoměny.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

22. 11. 2024

Bitcoin dosahuje nového historického maxima díky pokračující rally po volbách

Bitcoin minulou středu dosáhl nového historického maxima 93 480 dolarů, což je výsledek dynamiky po amerických prezidentských volbách, která nadále podporuje trhy s kryptoměnami. S rostoucí cenou bitcoinu také celková tržní kapitalizace kryptoměn stanovila nové historické maximum ve výši 3,05 bilionu dolarů, čímž překonala hodnotu zaznamenanou na […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

20. 11. 2024

Zlaté časy startupů končí. Trh s rizikovým kapitálem klesá

Situace na trhu rizikového kapitálu se v posledních letech kompletně proměnila. Zatímco v období pandemie tento trh významně rostl, v současnosti je trend opačný. Důvodů je několik. Investoři se zaměřují na trhy s ověřenými obchodními modely a v neposlední řadě chování investorů ovlivnily vysoké úrokové sazby. Přesto existuje i startupový segment, který […]

Text: Redakce

19. 11. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Richard Fuld

    9 července, 2019

    Při nakupu zlata jako investice nelze neudělat chybu, protože už jen to, že nákup zlata považujete za investici, je chyba. 🙂

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    9 července, 2019

    odpověď autora článku: Děkuji za reakci. Máte pravdu. Nejedná se o klasickou investici. Jedná se spíše o uložení prostředků, rozložení portfolia. On tento článek je rozdělen na dva. O tomto, co Vy píšete se zmiňuji v příštím článku, který vyjde v dohledné době.

    Odpovědět

  • Anonym

    3 prosince, 2019

    Uplny suhlas, som rad ze aj tu sa najdu ludia, ktory nepodlahli propagande medii a misreprezentacii. Zlato a ani ineho drahe kovy nie su investicnym najstrojom a nemoze tym padom, byt povazovane za investiciu ako sa mnohokrat s tym stretavame. Na uplnu jednoduchu ilustraciu sa prosim prozrite do slovnika, na slovo ,,investicia,, ,,investice,, kde najdete presne vysvetlenie tohoto pojmu.

    Odpovědět

  • Zlato je prostě dlouhodobá investice

    9 října, 2020

    Ono to zlato k něčemu přece je.. Takový malý příklad. V roce 2008 jsem kupoval gram 14 kt /585/ za 250 Kč a dnes je výkupní cena tohoto kovu o této ryzosti 786 Kč.. To znamená že za 12 let při investici 100 000 Kč kde jsem získal 400 gramů tohoto kovu. Dnes bych stejné množství prodal za 314400 Kč. To znamená, že za 12 let se to zhodnotilo o 214 400 Kč .. Průměrný roční výdělek nebo li zhodnocení, je 17866 Kč.. Ted at mi někdo ukáže jiný investiční nebo neinvestiční produkt, který umí tohle udělat? Moc jich asi nebude.. Samozřejmě důvod nákupu byla myšlenka ani ne vydělat, jako spíše uchovat jakousi nominální hodnotu ušetřených peněz.

    Odpovědět

  • Zlato je prostě dlouhodobá investice

    17 října, 2020

    KAŽDÉ spoření „do něčeho“ má SVÁ PRO či PROTI.KAŽDÝ z nás si to nakonec zváží po svém a zhodnotí podle sebe a „nějak“ si to nakonec i podle sebe udělá.DÍKY ZA KAŽDÝ NÁZOR a pohled na věc,za poznatky a zkušenosti-i to má velký smysl a je dobře,že si to můžeme sdílet.Díky všem. 🙂 T.

    Odpovědět

  • gfdhgd

    30 dubna, 2021

    Jen že ono to neporoste d o nebe. teď to tu teoretickou hodnotu má, ale když přijde bída (která nás nevyhnutelně čeká) tak bude mít větši hodnotu chleba.

    Odpovědět

  • Petr

    20 února, 2022

    tak třeba jsem koupil bitcoiny za 150 000 a ty pak prodal za 3 roky za 1 200 000 Kč

    Odpovědět

  • chk

    9 července, 2019

    Pár věcných připomínek:
    1) Plno odstavců o tom jak koupit zlato. Ale ani zmínka o tom, za jakou část majetku. To je možná to nejpodstatnější.
    2) Kupujícího nemá zajímat konsenzus ceny zlata v ročním horizontu. Je to vycucané z prstu a kvůli roční změně ceny zlato kupovat nemá.
    3) Zlato NENÍ investice, jak pan Fuld již zmiňuje. Proto pohnutky na koupi zlata mají být odlišné od pohnutek uvedených v článku (ke všemu v článku moc nerozvedené).
    4) Nevýhody držení zlata nejsou nijak uvedeny. Celý článek je nedotažený a neobjektivní. Znovu a lépe by prospělo :).

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    9 července, 2019

    odpověď autora článku: Děkuji za reakci. Mám rád kritické reakce. Vezmu to postupně: 1) O poměru se zmiňuji v příštím článku, který vyjde v dohledné době. Všechno se to do jednoho článku nevešlo. Jinak ten poměr by měl být 5-10%. 2) Máte pravdu, nemá. 3) Opět odkáži na příští článek 4) Tady máte plnou pravdu. Nevýhody jsem moc nerozváděl, neboť jsem ten článek psal pro člověka, který CHCE koupit, tedy zvážil výhody a nevýhody. Jako hlavní nevýhodu vidím především v tom, že zlato, máte li jej doma, Vám může někdo ukrást. S uložením v bance vznikají náklady. Jsou i další nevýhody držení zlata, ale vše má individuální pohled. Moje další články se věnují i jiné problematice, mrzí mne, pokud Vás můj článek nezaujal, ale třeba nějaké další budou pro Vás čtivější. Zachovejte přízeň.

    Odpovědět

  • chk

    9 července, 2019

    ad 4) Tady si protiřečíte. Pro člověka který CHCE? Na začátku článku kurzívou píšete, že pro člověka který ZVAŽUJE. A neví o zlatu vůbec nic. Jak takový člověk může zvážit všechna pro a proti?

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    9 července, 2019

    Odpověď autora článku: Přesně to mě napadlo, sotva jsem odpověď odeslal. Máte pravdu a děkuji, že to čtete pozorně. Jinak, pokud chcete, napište mi na můj sběrný mail, který používám zde pro komunikaci se čtenáři. Mail je povimtovsem@seznam.cz. Pokud máte nějaké zajímavé téma, mohu jej zpracovat. Je to můj mail a budete komunikovat přímo se mnou. A nyní k Vaší poznámce. Tak abych to upřesnil: článek jsem psal pro člověka, který investiční zlato koupit chce, ale neví na co si dát pozor. Tedy ten prvotní proces rozhodování již má za sebou. Ale máte pravdu, že kostrbatost formulace, kterou jsem použil, je výrazná. Mě, jako člověku, který se prezentuje jako odborník na psaní, by se toto jistě stávat nemělo. Ale jak vidíte, stane se. To je tím pracovním stresem. Mám otevřených několik „oken“ najednou a přeskakuji z myšlenky na myšlenku. Děkuji Vám, že moje články čtete. Vážím si každého čtenáře. Hezký den. Ivan Galambica

    Odpovědět

  • Anonym

    24 září, 2021

    Zlato je dobré koupit, když je cena mižší ( většinou na jaře ). Ale v každém případě jde o investici. Je dobře si to hlídat, pokud mate dobrého prodejce, tak Vás na to sám upozorní. Cena je denně vyhlašována v Londýně a řídí se jí celý svět. Takže pokud v určitý den zlato kupujete, tak to musí sedět s touto cenou.

    Odpovědět

  • Marton

    10 července, 2019

    Díky za přínosný článek!

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    10 července, 2019

    Odpověď autora článku: velice děkuji za pochvalu 🙂

    Odpovědět

  • Lu

    12 července, 2019

    Hezký článek.Děkuji za otevření nových možností,jak ukládat svojí finanční rezervu a ještě mít něco na víc.:-)

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    13 července, 2019

    Odpověď autora článku: Dobrý den. Děkuji za reakci. A také děkuji i za pochvalu. Sledujte tento server. V příštím týdnu bude další článek. Též o zlatě.

    Odpovědět

  • Václav

    14 července, 2019

    Hezký článek. Jak se vy dívate na produkt od České minovny – Zlaté spoření? https://ceskamincovna.cz/zlate-sporeni/
    Investice místo do slitků či cihel do zlatých mincí. Děkuji za odpověď.

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    15 července, 2019

    Odpověď autora článku: děkuji za reakci. Vámi zmiňované spoření není špatnou volbou, ale nejsem jejím příznivcem. Chcete li širší komentář napište mi kontakt na povimtovsem@seznam. Cz. Kontaktuji vás.

    Odpovědět

  • Michala

    19 ledna, 2021

    Dobrý den,
    za mě jsou mince dobrý dárek, ale ne spoření/investice – v krizi se každý na nějakou uměleckou hodnotu vyprdne a půjde jen o vlastní hmotnost mince.

    Odpovědět

  • Anonym

    6 září, 2020

    Dobrý den. Existuje nějaká možnost koupě a následné garance odkupu zlata bez nutnosti spoření a hlavně bez nutnosti naspoření cílové částky? Děkuji

    Odpovědět

  • Pavel

    6 září, 2020

    Myslím, že někteří prodejci, když koupíš u nich, tak to umožňují, ale je tam samozřejmě nějaká marže pro ně, nemyslím, že by ti někdo prodal unci třeba za 40k a kdyby ses najednou rozmyslel a prodal to zpět, že by to bylo za stejných 40k. Nevím, ale podle mě je pozdě do toho naskakovat. Kamarád takhle koupil okolo špičky cen někdy 2011 nebo 2012 a na svém je až teď, možná trochu nad, ale zabetonovat peníze na 10 let, na to je zlato ideální. Kdybys to koupil před rokem a teď prodával, to by byla jiná, ale koupit to teď a spoléhat, že to půjde do nebeských výšin, jak slibují prodejci, nevím… Držel bych se pravidla, že jakmile o tom všichni mluví a nakupují to i uklízečky, tak už je pozdě.

    Odpovědět

  • Lena

    24 února, 2021

    Zdravím,vaše přirovnání je výstižně, když to kupují všichni , už je pozdě , díky za cennou radu, náhodou neporadite do čeho jiného uložit peníze aby je nesezrala inflace,děkuji

    Odpovědět

  • px

    31 prosince, 2021

    Proti inflaci; jak říká Waren Buffet: ETF na S&P 500 a akumulační.

    Odpovědět

  • Jozef

    5 ledna, 2022

    Dobrý deň, nemám síce k dispozícií zlato ako také ale mám zlatý numizmatický materiál, ktorého hodnota rastie ročne cca 30%. Ak by Vás to zaujímalo npíšte mi pokojne na palsajozef(zavináč)gmailbodkacom.

    ďakujem

    Odpovědět

  • Pavel

    6 září, 2020

    Třeba tady, koupíš za 8k, vykoupí to zpět za 6,6k.
    https://zlataky.cz/5-g-argor-heraeus-sa-svycarsko-investicni-zlaty-slitek?gclid=EAIaIQobChMI9YjUxo3U6wIV2-7tCh3kwwK8EAQYASABEgJFOvD_BwE
    A u ostatních prodejců to bude podobné. Upřímně nevím, co ty lidi do nakupování investičního zlata žene. To by muselo strašlivě poskočit nahoru, aby to pokrylo marži obchodníka a ještě ti to vydělalo.Podle mě, když někdo počítá s rozpadem společnosti a kupuje zlato, tak je blázen, raději bych pro takový případ investoval do olova…

    Odpovědět

  • Na pravou míru

    27 ledna, 2021

    Proboha. To ví každé děcko, že nemá smysl kupovat 5g piliny.
    Standardem je 1 Oz. Na 1 Oz minci je rozdíl prodej-nákup daleko menší. Na 1Oz či 100g slitku ještě méně.
    Navíc firma z vašeho odkazu rozhodně nepatří k těm v CZ nejvýhodnějším (o německých velkoprodejcích ani nemluvě).
    Plus prodávat mince zpět prodejci investičního zlata je obecně ne moc výhodná metoda. Koukněte se, za kolik je možné prodat např. na Aukru.

    Odpovědět

  • Anonym

    10 prosince, 2020

    Takových firem je mnoho, ale počítejte s tím, že cena výkup je třeba i o 40% menší. Ano, je to zlodějna a dělají to všichni do jednoho. Zlato můžete koupit kdykoliv, protože se nekupuje na zhodnocení investice, ale jako pojistka proti hyperinflaci. Nakupte za 100k a dejte si ho do trezoru a zapomeňte na něj. Měl byste také nakoupit takové varianty slitků, jako máte peníze v peněžence. Takže od 1g až třena po 10g. A možná v dnešní době je ještě výhodnější nakupovat stříbro.

    Odpovědět

  • DPH vybral a pak

    27 ledna, 2021

    Stříbro ovšem VÝHRADNĚ v Německu. České ceny jsou příšerné, přestože i 99% českých prodejců stříbra si již osvojilo trik s rozdílovou DPH.

    Odpovědět

  • Anonym

    24 září, 2021

    Při prodeji si firmy berou 3-7 % z výkupní ceny

    Odpovědět

  • Nákup zlata

    30 listopadu, 2020

    Dobrý den. Máme s manželem naspořené peníze. Dnešní nejistota, tak bychom chtěli koupit zlaté cihly. Máme 4 dcery a po naší smrti, aby je dostaly. Kde je koupit a jak postupovat. Děkujeme za odpověď.

    Odpovědět

  • Martin Kaláb

    30 listopadu, 2020

    Dobrý den, ozvěte se mi na finance(zavinac)martinkalab(tecka)cz a můžeme to probrat.
    Hezký den, Martin Kaláb

    Odpovědět

  • Andrea

    16 ledna, 2021

    Dobrý den. Také bych ctěla investovat do zlata a to jen z důvodu, uchování hodnoty peňez. Váš článek mě celkem povzbudil, ale mám stále strach, zlato nějak výhodněji kupovat u prodejců. Mám spíš představu zlato nakupovat v bance i uskovávat, byla bych ráda, kdyby jste napsal výhody a nevýhody, na co si dát pozor a zda jde investovat i jinak do zlata. Děkuji předem za odpověď

    Odpovědět

  • Anonym

    24 září, 2021

    Banky zlato neprodávaji

    Odpovědět

  • Anonym

    24 října, 2021

    Např, JT BANKA peodává investiční zlato stačí se podívat na jejich stranku jtbank.cz

    Odpovědět

  • Jozef

    5 ledna, 2022

    Dobrý deň, nemám síce k dispozícií zlato ako také ale mám zlatý numizmatický materiál, ktorého hodnota rastie ročne cca 30%. Ak by Vás to zaujímalo npíšte mi pokojne na palsajozef(zavináč)gmailbodkacom.

    ďakujem

    Odpovědět

  • N Ě M E C K O

    27 ledna, 2021

    Zaujala mě věta hned v úvodu: „Například v sousedním Německu kupuje (v průměru) jeden občan ročně 122 gramů investičního kovu“

    Celý článek je o zlatu a pak přijde tato věta o KOVU. Kupují tedy Němci v průměru 122g ZLATA ročně, nebo 122g jakéhokoli investičního kovu (palladium, měď, rhodium, titan, stříbro, platina, …)?

    Pokud opravdu kupují 122g zlata, tak to je tedy docela dobré.
    4 Oz ročně, tedy v dnešních cenách 170 tis Kč ročně, pokud pracují 42 let, tak jde PRŮMĚRNÝ Němec do penze s 8 miliony CZK jen ve zlatě (a předpokládám, že v akciích má tak 10x tolik). To je solidní.

    Tak jako tak, popularita investičního zlata a stříbra v Německu (a MNOHA dalších zemích) mezi běžnými lidmi mimo jiné znamená, že ty zlaté a stříbrné mince jsou mezi lidmi dostatečně rozšířené na to, aby např. v případě kolapsu EURa mohly začít obíhat v ekonomice.

    Odpovědět

  • tečka

    30 dubna, 2021

    Zlato je spíš dlouhodobé uložení peněz na důchod. Investice je to jen v uvozovkách protože když člověk koupí dnes tak může čekat v následujících letech trochu pokles a další roky bude čekat aby překonal ztrátu při prodeji. Řešit za kolik ho společnost vykoupí zpátky mi přijde zbytečné protože kdo ví jestli tady za těch deset nebo dvacet let bude. Já bych se striktně řídil cenou za gram.

    Odpovědět

  • Petr

    25 června, 2021

    Dobrý den, může mi prosím někdo vysvětlit proč je rozdíl v ceně za zlatou minci a slitkem o stejné váze a ryzosti? Mince jsou znatelně levnější. Děkuji.

    Odpovědět

  • RM

    18 prosince, 2021

    Mince jsou levnější??? Jsou naopak dražší a logicky se platí výroba od návrhu, sádrové formy a ocelových raznic. slitky se lijí do stále stejných raznic

    Odpovědět

  • Karel

    20 srpna, 2021

    V našem státě soc. i kap. dochází pravidelně k okradení občanů, kteří se snažili našetřit rezervu na důchod. Pokud přicházím o více jak 4% úspor a budu žít ještě 10 let, tak v případě zakoupení zlata jej pořídím vždy směnit i za chleba. A to nepočítám, že inflace stoupne na 10 a více procent. Zlato rozhodně nebudu ukládat do banky. Měl bych jako důchodce lepší variantu uchování hodnot?.

    Odpovědět

  • Pavel

    20 srpna, 2021

    Nee, zlato je velmi nevhodná investice. Jednak se s ním nedá platit, nejspíš ho koupíte u překupníka, který vám to pěkně osolí a prodávat ho budete taky překupníkovi, kde vám svou marži ještě přihodí podruhé. Jinak v opravdu krizových dobách zlato nikoho nezajímá. To spíš munice, léky, alkohol, cigarety a silné zahraniční měny…. Je možné, že až párty na burzách skončí, zlato dost poskočí, ale kdo ví, kde bude za 10 let, to může být zrovna konjunktura a může se plazit níže, než dnes. Nakonec takovou zkušenost udělali lidé, kteří kupovali zlato zhruba před 10 lety při poslední krizi. A jak byste za ten chleba chtěl platit tím zlatem? To budete nožem odřezávat šupinky? Mít pár let do důchodu, hlavně bych se staral, abych měl odpracované roky a zaplacené soc. a zdrav. v dostatečné míře.

    Odpovědět

  • Honza

    20 srpna, 2021

    IMHO:
    – zlato není (dobrá) investice, souhlas, je to spíš pojištění
    – podruhé už překupník nepřihazuje marži, výkup je už za tržní cenu (třeba bude vůbec překupník rád, že mu někdo prodá – viz covid)
    – zlato můžete skladovat desetiletí i staletí
    – munice může mít omezenou použitelnost (změní se zbraně)
    – léky a cigarety asi také desítky let nevydrží, alkohol jak který
    – nevím jakou máte za posledních 10 let zkušenost se zlatem vy, ale např. v prosinci 05 byla cena někde na 500 USD, v září 07 na 750, v říjnu 08 (po propadu) na 750, a kde je dnes?
    – zlato nakupujete na ještě delší časový horizont, i pro další generaci

    Odpovědět

  • Pavel

    20 srpna, 2021

    hmmm, když můžeme, kupujeme dodnes surplus vojenské „krmivo“ z dob ČSLA a funguje parádně. Náboje podstatně starší, než jsem já, absolutně bez problému a ráže se zrovna moc nemění, střílel jsem běžně na závodech s náboji, které se používaly už v době carského Ruska.

    Alkohol samozřejmě tvrdý a kvalitní, i když ve vojenských podmínkách jim je jedno, co lejou, třeba se podívejte na Hotel Rwanda, pár flašek zachránilo desítky životů a fakt se to stalo. Ale mám jednu velmi dobrou whisky, kterou bych strašně rád ochutnal, nicméně je to whisky roku 2017 a ceny už dost stoupají, takže si ji podržím. Má přes 60% alkoholu, to vydrží staletí…

    Samozřejmě, prodejci čehokoliv vybírají především horizont, který se jim hodí, aby kupujícímu ukázali, jak je to super. Jenže v letech, které zmiňujete, tady zlato nikoho nezajímalo. Začalo to lidi zajímat až v krizi a často až když to už bylo dost nahoře, protože se o tom všude mluvilo. Od té doby jde zlato tak nějak odnikud nikam, dalo se na tom vydělat, když bylo za 1200 a dneska okolo těch 1800, ale to je několik let držení a ještě k tomu ty provize, že? Tedy reálně méně.

    Navíc mladí ze zlata vystoupili do krypta a nevypadá to, že by se chtěli vrátit…

    Ale když brzy přijde nějaký pád burz, může vyskočit, to určitě, ale jak bude dobře, zase se vrátí tam, kde bylo předtím.

    Proto si myslím, že nejlepší, co může někdo krátce před důchodem udělat, je mít jistotu, že bude důchod dostávat a že třeba polovinu života nestrávil v režimu – oficiálně min. mzda a zbytek bokem…

    Odpovědět

  • Honza

    21 srpna, 2021

    ad munice) ano, uznávám, že i sekeromlat dodnes splní svou funkci, ale osobně munici držím spíš pro vlastní spotřebu než pro „zpeněžení“
    ad alkohol) přesně tak jsem to myslel
    ad zlato) píšu, co sleduji já, každý jede vlastní boj
    ad krypto) myslím, že to si svou roli ještě hledá

    Odpovědět

  • Anonym

    24 září, 2021

    Zlato se nakupuje podle ceny, která je ten den vyhlášena v Londýně pro celý svět

    Odpovědět

  • Lucie

    10 listopadu, 2021

    Dobrý den, mě by zajimalo jestli se dá někde v Česku koupit zlato bez dokladu totožnosti? Ve Vídni v Munze Osterreich to prý do určite částky lze.

    A také by mě zajimalo jak si v dnešní době spořit na důchod, když člověk státu nevěří a akciím nerozumí? Děkuji

    Odpovědět

  • Honza

    10 listopadu, 2021

    Nevzpomínám si, že by ho po mě někdy chtěli.

    Odpovědět

  • Jozef

    5 ledna, 2022

    Dobrý deň, nemám síce k dispozícií zlato ako také ale mám zlatý numizmatický materiál, ktorého hodnota rastie ročne cca 30%. Ak by Vás to zaujímalo npíšte mi pokojne na palsajozef(zavináč)gmailbodkacom.

    ďakujem

    Odpovědět

  • Susi

    30 září, 2021

    Zdravím,
    Úplně laicky, synovi hazime peníze do kasičky. Spoření (prý) se nevyplatí, akciím nerozumím. Moje představa byla že koupím slitek zlata, který budu mít uloženy někde v bance, dle nasetrenych peněz prikoupim další slitek a syn si s ním naloží v dospělém věku podle potřeb. Jde mi o to že jsem měla za to že je to jednorázová koupě, ale v článku stojí o měsíčních platbách…to si nemůžu koupit „cihlu“ uložit ji, nechat ji tam a za 20 let ji prodat? Nechápu ty měsíční poplatky.

    Odpovědět

  • Míra

    20 října, 2021

    Dobrý den,
    můžete si koupit slitek a držet ho, neplatíte nic.
    Firmy prodávající drahé kovy vymyslely spoření do těchto drahých kovů, aby mohli i méně majetní naspořit zlatý slitek. Přinese jim to klientelu a navíc mají střadatelé průměrovanou nákupní cenu tím, že to nakupují postupně (vyrovnají se jim nákupy za draho s nákupy za levno v propadu a ve výsledku mají férovější cenu).
    Problém tohohle spoření je ten poplatek. Všechno něco stojí. Firma kterou znám já má poplatek buď fixní z cílové spořící částky (část dostane klient postupně zpátky) a nebo fixní + 1% z každého vkladu do spoření, klient si může vybrat.
    Je na každém jestli se mu to vyplatí. Někdo není schopný si dávat bokem a nakoupit to najednou a nebo třeba nechce a pro něj je tohle spoření vhodné.

    Další poplatky, které jsou v článku zmíněné jsou zamaskované poplatky. Koupíte synovi slitek zlata za 45 tisíc, výkupní hodnotu u té firmy kde jste to koupuili bude mít ale jen 39 tisíc. Pokud tedy zlato nevyroste adekvátně )o 14%) na hodnotě, tak na tom budete vlastně tratit. Ještě bych dodal, že když syn bude chtít slitek prodat tak může být výkupní cena ještě menší, protože buď nebude brán jako stejná osoba co to nakoupila (= znevýhodnění) a nebo to bude prodávat u jiné firmy než jste to koupila, takže finální cena výkupu může být klidně 36 tisíc Kč.

    Odpovědět

  • Pavel

    20 října, 2021

    To si právě říkám, proč tohle všechno podstupovat, hlavně ten spread při nákupu i prodeji, vždyť mnoho lidí, co kupovalo při minulé krizi, není na svém ani dnes… To už je obyčejný spořák daleko lepší….

    Odpovědět

  • Novak

    25 srpna, 2023

    Jak je to s převodem z účtu na Váš účet. Doba trvání .

    Odpovědět