Jak přijít o hypotéku? aneb Zkušenost k nezaplacení
Dobrého finančního poradce lze dnes získat především na osobní doporučení. Člověk si nejprve ve svém pracovním nebo soukromém okruhu lidí zjistí pozitivní reference a pak se s důvěrou obrátí. Očekává, že jeho požadavek bude co nejdříve a co nejkvalifikovaněji vyřešen. A pokud se jedná o hypotéku, o níž žádá úspěšný podnikatel a zároveň i zastupitel městské části v Praze, neměl by nikde vzniknout žádný problém.
Neměl. To je to zásadní slovo. Všechno začalo 20. dubna 2007 první schůzkou s finančním poradcem. Potřeboval jsem hypotéku na 4 miliony, abych si mohl pořídit vyhlédnutou nemovitost. Doporučený finanční poradce prostudoval potřebné podklady a rovnou prohlásil, že podle toho co vidí, si mohu koupit nejen dům, ale rovnou celý zámek!
Posléze jsme se domluvili na následujícím postupu. Sjednám si u jedné tuzemské pojišťovny životní pojištění pro mě s rizikem a pro svoji přítelkyni bez rizika v celkové hodnotě 3 milionů. Celkem se měsíčně jednalo o platby přesahující něco málo 4 000 korun. Pojištění jsem začal platit ještě ten den, tedy 20. dubna letošního roku. Svému poradci jsem jednoduše předal potřebnou hotovost na zaplacení pojistek a on mi na příští schůzce přinesl ústřižky složenek. Takhle nějak jsem si představoval "full service", všude jsem jej doporučoval a chválil a měl jsem radost, jak jeho služby fungují.
Již v minulosti jsem měl hypotéku u daného bankovního ústavu na 1,5 milionu korun, kterou jsem po 3 letech dokonce předčasně splatil. Na základě této skutečnosti mi poradce vysvětlil, že při opakovaném sjednávání hypotéky vůbec žádný problém. Dle jeho slov se díky tomu stanu VIP klientem, což mi samozřejmě už dopředu zajistí, aby nevznikl žádný problém. Mimochodem, VIP klient, to bylo nejfrekventovanější slovní spojení, které poradce používal. Navíc se poradce zavázal, že napíše na vedení banky žádost o navrácení penále, které jsem musel za předčasné splacení úvěru zaplatit.
Posléze události dostaly zajímavý a poněkud nečekaný spád
Domluva zněla, že hned po 1. květnu poradce dodá podklady klienta do Mladé Boleslavi na pobočku bankovního ústavu. Prý to tam dobře zná, všechno tam rychle a jednoduše zařídí a navíc mu tam prý jdou takzvaně na ruku.
REKLAMA
Byl proveden odhad na nemovitost a vše se zdálo v pořádku. Po třech týdnech se ozval poradce, že je nutné ještě dodat statický posudek. Týž den jsem jej zařídil a přidal i další potřebné podklady o svém rozvodu.
V této době již začal čas pomalu pracovat proti mě, neboť jsem měl na nemovitost platnou opci. Do poloviny května se nic nedělo a na svůj dotaz o vývoji situace jsem se dozvěděl, že téměř celá pobočka v Mladé Boleslavi má mononukleózu, a tudíž ani nepracuje. Navrhuje tedy nové operativní řešení a sice – podat žádost v pobočce na Praze 5.
Netrvalo dlouho a svůj názor opět změnil. Prý se žádost podá na pobočce na Praze 1 u jeho dobré známé, která tam je vedoucí. Jak se posléze ukázalo i pro vyřízení této hypotéky to byl zcela zásadní krok, který zbrzdil vyřízení celé záležitosti, protože se zároveň jedná o centrálu, kde se hromadí spousta žádostí.
Nečekaný zvrat
Začátkem června nervozita vrcholila, napříč slibům poradce evidentně papíry zatím nikdo nezpracovával. Blížil se konec opce na nemovitost a neustále jsem se ptal, kdy bude hypotéka zařízena. Poradce přišel s dalším překvapivým sdělením. Přinesl k podpisu plnou moc, ve které byl uveden jako finanční poradce úplně někdo jiný. K tomu přidal informaci, že už se vše v bance prošetřuje a je víceméně připraveno k podpisu. Po dalších čtrnácti dnech přišlo od poradce sdělení, že zdržení je způsobené analytikem, který zkoumá podklady kvůli daňovému přiznání.
REKLAMA
Nervozita vrcholí
Termín zaplacení nemovitosti byl stanoven na pátek 29. června. Tento den se kvapem blížil a pouhý týden před plánovaným uzavřením obchodu (22. června) se od poradce dozvídám, že paní vedoucí odjíždí na dovolenou. Jedním dechem mě však uklidnil, že už vše zařídil a smlouva je připravena k podpisu, protože potřebné náležitosti vyřídí její zástupce. V úterý 26. června jsem informován, že se druhý den ve středu konečně podepisuje inkriminovaná smlouva na hypotéku.
A výsledek?
Ve středu jsem čekal na telefonát, protože do 10 hodin mi měl poradce zavolat, kdy se mám dostavit k podpisu. Znovu chci zdůraznit, že 29. června jsem měl nemovitost zaplatit.
Poradce se mi však celé tři dny neozval! Nezvedal telefony, neodpovídal na SMS a na moje telefonáty navíc nereagoval ani jeho nadřízený. Ráno 29. června 2007 v 8.30 jsem vzbudil paní vedoucí na její dovolené. Ta se podivila, že by moje smlouva měla být dnes připravená k podpisu, když poradci jasně říkala, že vyřízení bude trvat déle, kvůli analýze na centrále to nejde a že se musí počkat. Zaslal jsem opět SMS svému poradci i jeho kolegovi s žádostí o informace a vysvětlení.
Poradce reagoval až během dne 29. června a to slovy, že se mu rozbil telefon a tudíž mi od 27. června nemohl říci kam mám jít podepsat hypotéku. Doslova řekl, že paní vedoucí vše zanedbala a on to bude pérovat. Ujistil mne, že se vše vyřídí. Vrcholem nepravdivých sdělení byl telefonát poradce v úterý večer 3. července, kdy mi sdělil, že nastal problém ohledně statiky domu, ale vše už je vyřešené a zítra dopoledne se mám dostavit na pobočku peněžního ústavu k podpisu hypotečního úvěru. Ve středu 4. července jsem se na pobočce dozvěděl, že hypotéku nedostanu a to proto, že banka nezastaví nemovitost z důvodu statiky.
Rozčílilo mě to, protože jsem dával veškeré statické posudky k dispozici již v květnu. Požadoval jsem schůzku nebo rozhovor s nadřízeným poradce. Bohužel jsem na něj nedostal číslo a přes sliby, že se mi ozvou, tak neučinili. Výsledkem je, že jsem do července 2007 přišel celkem o 30 000 Kč na zbytečných finančních produktech, které nepotřebuji, měsíčně platím přes 4 000 Kč za pojistky pro sebe a přítelkyni. Na dům jsem si musel vzít překlenovací úvěr a hypotéku stále nemám vyřízenou. Jednu chvíli jsem byl zřejmě nespravedlivě rozhořčen na bankovní ústav a jeho zaměstnance, kteří v celé věci byli nejspíše nakonec zcela nevině.
A jak se říká, to nejlepší nakonec. Vzhledem ke skutečnosti, že jsem doposud neobdržel od pojišťovny podepsanou smlouvu na rizikové pojištění, dotázal jsem se počátkem srpna telefonicky přímo v pojišťovně na termín, kdy mi ji doručí. Dokážete si jistě představit, jaké bylo moje zděšení, když jsem zjistil, že jim návrh mojí smlouvy poradce vůbec nepředal!
Jak je vůbec něco tak zásadně neprofesionálního možné?