Jak se gigantům daří dodržovat klimatické sliby?
Zdá se, že globální firmy vzaly odpovědnost za klima za svou. Mnohé přicházejí s velmi ambiciózními plány. Jenže nejsou tyto plány ambiciózní až příliš?
Nedávná studie neziskové organizace NewClimate Institute and Carbon Market Watch se zabývala tím, jak skutečně vážně berou světové firmy své zelené cíle. A podle výsledků, ve kterých figuruje pětadvacet společností, prý nelze jejich sliby brát příliš vážně.
Podle studie tyto firmy aktuálním tempem a s nynějšími prostředky nesníží absolutní emise uhlíku o 100 procent, o kterých hovoří jejich tiskové zprávy, ale jen v průměru o 40 procent. Informoval o tom server CNBC.com. „Naším cílem bylo odhalit co nejvíce opakovatelných osvědčených postupů, ale byli jsme upřímně překvapeni a zklamáni celkovou spolehlivostí tvrzení společností,“ uvedl analytik institutu a hlavní autor studie Thomas Day.
Autoři studie vytvořili jakýsi žebříček „poctivosti“ (Integrity), do kterého započítávali hodnocení klimatických cílů, plánované prostředky a jejich vhodnost a také pokrok na tomto poli. Výsledky jsou zajímavé, žádná z firem neměla „Integrity rating“ vysoký. Nejlépe vyšla s „přiměřeným“ hodnocením globální logistická společnost Maesrk, kterou následovaly Apple, Sony a Vodafone.
Naopak s nízkým stupněm integrity skončily technologičtí giganti Google, Amazon a automobilka s ambiciózním elektro programem Volkswagen. Ještě hůře skončily Nestlé, Unilever a skupina BMW.
REKLAMA
Vysoká očekávání a nesplnitelné cíle?
V poslední době tlak na světové firmy v oblasti ochrany klimatu roste. „S rostoucím tlakem na společnosti, aby jednaly v oblasti změny klimatu, jejich ambiciózně znějící titulky příliš často postrádají skutečný obsah, což může klamat jak spotřebitele, tak regulační orgány, které mají zásadní význam pro jejich strategické směřování. Dokonce i společnosti, které si vedou relativně dobře, své kroky přehánějí,“ vysvětluje Thomas Day.
Jak na zprávu reagují dotčené společnosti? „Stanovili jsme si tyto ambiciózní cíle, protože víme, že změna klimatu je vážný problém a že je třeba jednat nyní více než kdy jindy. V rámci našeho cíle dosáhnout do roku 2040 nulových emisí oxidu uhličitého se společnost Amazon vydala na cestu, aby do roku 2025 napájela naše provozy ze 100 procent obnovitelnou energií,“ komentoval pro CNBC.com mluvčí Amazonu.
Reagoval také zástupce Volkswagenu. „Souhlasíme s cíli NewClimate Institute, že velké společnosti by měly nést odpovědnost za svá tvrzení jasným a transparentním způsobem. Nesouhlasíme pouze s některými jejich závěry ve vztahu k naší společnosti.“
REKLAMA