Jak se vedlo německému autoprůmyslu?
Zdroj: Pixabay.com
Automobilky se v posledních měsících musejí potýkat s řadou problémů a narušením svých obvyklých dodavatelských řetězců. Potíže se nevyhnuly ani věhlasným značkám. Ačkoli se ne všechno podařilo vyřešit, prodeje neznamenají přílišný propad. Některým značkám se dokonce i přes pandemickou krizi dařilo.
Známé německé automobilky zveřejnily čísla za poslední rok. Produkci i prodeje velmi ovlivnily problémy vyvolané pandemií, na které musely značky reagovat. Do statistik promlouvají velkým dílem i elektromobily a další alternativní pohony, jež se mají stát budoucností automobilového průmyslu. Informovala o tom agentura Reuters.
Velmi dobrá čísla zaznamenala i v problematickém roce 2021 mnichovská automobilka BMW, která na silnice vyslala 2,21 milionu vozů, což je o téměř devět procent více než v předešlém roce. Jedná se o rekord i celkově. Tradičně oblíbený výrobce se tak patrně s krizovými podmínkami vypořádal velice dobře. Celá skupina (do které patří třeba Mini a Rolls-Royce) prodala 2,52 milionu aut, tedy o 8,4 procenta více než v roce 2020. BMW po pěti letech porazilo Mercedes-Benz ve statistice celosvětových prodejů mezi prémiovými značkami. Mercedes-Benz, který zveřejnil výsledky už dříve, si pohoršil o pět procent.
V BWM se loni dařilo nejen modelům se spalovacími motory, ale i novým elektromobilům. Celosvětové tržby aut poháněných elektřinou podle automobilky vzrostly více než dvakrát. Skoro čtvrtina BMW a MINI prodaných v Evropě patřilo do tohoto segmentu.
Nedostatek čipů
Skupina Volkswagen minulý rok prodala nejméně vozů za posledních deset let. Celkově se statistika prodejů zastavila na 8,9 milionu kusů. Prodeje Wolfsburgské značky oproti předešlému roku klesly o 8,1 procenta na téměř pět milionů vozů. K největšímu propadu došlo v Číně (o více než 14 procent).
REKLAMA
V ústředí však statistiky nepovažují vzhledem k okolnostem za neúspěšné. „Za neobvykle náročných okolností dosáhl Volkswagen uspokojivého prodejního výsledku,“ uvedl za automobilku podle Reuters šéf prodeje a marketingu Klaus Zellmer. „Obrovské dopady čipů na výrobu se však nepodařilo plně kompenzovat,“ dodal.
Prodeje elektromobilů v odvětví rostou. Nejinak je tomu i ve skupině Volkswagen, pro niž znamenaly přes pět procent prodaných vozů. Do roku 2030 to má být podle plánů celá polovina.