Jak umělá inteligence promění finanční sektor?
Umělá inteligence (AI) má potenciál významně transformovat odvětví finančních služeb. Finanční instituce však prozatím teprve převážně hledají vhodné oblasti nasazení AI. Jak mohou zajistit odpovědné nasazení umělé inteligence a získat z ní odpovídající benefity, a současně efektivně překonat související rizika?
Hlavní ekonom Banky CREDITAS Petr Dufek pro server Investujeme.cz uvádí, že AI si své místo ve finančním sektoru najde. Riziko za její chyby bude podle něj muset – stejně jako třeba v osobní dopravě – nést primárně člověk. „Těžko si představit situaci, že by za špatné rozhodnutí v řízení banky nebo za investice klientů nesl „počítač“. S takovým vysvětlením by se nemohl spokojit ani zákazník a už vůbec ne regulátor. Předpokládám, že v úvodních fázích půjde spíš o automatizaci procesů a výběr návrhů na řešení problémů než o nějaké reálné rozhodování,“ vysvětluje Petr Dufek.
Bankovnictví podle Dufka vždy bylo a bude založené primárně na důvěře. Ať už ve vztahu banka-klient nebo v obchodních vztazích mezi bankami samotnými. „AI ji nejdříve bude muset dlouze „odpracovat“, aby ji vůbec získala,“ dodává.
Výzvy, které s sebou AI přináší
Tématu se věnuje zpráva společnosti Deloitte, která se zabývá riziky spojenými s nasazováním umělé inteligence ve finančních institucích. Rizika byla zkoumána z pohledu pěti nejčastěji citovaných výzev, které s sebou AI přináší:
Vysvětlitelnost AI
Jak určuje business kontext, co potřebujeme vědět o zavádění umělé inteligence v naší instituci?
REKLAMA
Systémové riziko a AI
Mohou algoritmy potenciálně destabilizovat finanční systém?
Algoritmické předsudky a spravedlnost
Jak mohou finanční instituce zajistit, aby jejich systémy nediskriminovaly určitou klientskou skupinu?
Algoritmický správce
Můžeme umělé inteligenci důvěřovat, že bude jednat v zájmu klienta?
REKLAMA
Algoritmická nekalá dohoda
Jak uřídit AI systémy, které se naučí spolupracovat v protikonkurenčním chování? S tím, jak nasazování umělé inteligence může iniciovat zásadní změny strategií finančních institucí, souvisí i její odpovědné zavádění a tudíž i potřeba otevřenosti vůči novým formám řízení.
Cesta k úspěšnému nasazení umělé inteligence není triviální – správný partner vám může pomoci maximalizovat efekt vaší investice a současně pomoci eliminovat klíčová rizika. Kontaktujte nás prosím, pokud budete mít zájem prodiskutovat svoji strategii zavádění AI a jak optimálně nastartovat související transformaci.
Umělá inteligence mění dosavadní principy fungování finančních služeb tím, že oslabuje tradiční vazby, které propojovaly jednotlivé funkční komponenty finančních institucí, a otevírá tak prostor nástupu zcela nových provozních modelů.
Mimo jiné se instituce nabídnou provozování back-office podpořeného AI jako externí službu, tím urychlí tempo, jakým se tyto procesy budou zlepšovat, a přimějí konkurenty, aby se sami stali uživateli těchto služeb.
Jak dosavadní metody diferenciace postupně ztrácejí na účinnosti, umožňuje AI institucím uniknout ze spirály cenového konkurenčního boje zavedením inovativních způsobů, jak se pro své klienty odlišit.
Budoucí zákaznická zkušenost bude dominantně vytvářena prostřednictvím AI, která zautomatizuje většinu aktivit spojených s naplňováním finančních potřeb klientů a současně zlepší jejich celkový finanční výsledek.
Společná řešení založená na využívání sdílených datových souborů zásadně zvýší přesnost a včasnost výkonu nekonkurenčních činností, podpoří vzájemnou efektivitu v oblasti provozu a zvýší bezpečnost finančního systému.
REKLAMA
S tím, jak AI snižuje náklady klientů na vyhledávání a srovnávání finančních služeb, se bude polarizovat i stávající struktura trhu, kdy se na jedné straně dále zvýší výnosy velkých hráčů a na straně druhé vzniknou nové příležitosti pro specializované inovativní a agilní poskytovatele.
Klíčová bude i role datových aliancí. V ekosystému, kde každá instituce soupeří o získání co nejširšího spektra dat, budou řízená partnerství s konkurenty i potenciálními konkurenty zcela zásadní, avšak současně zatížená strategickými a provozními riziky.
Roli bude hrát i posílený vliv regulace ochrany osobních údajů. Předpisy upravující ochranu a přenositelnost údajů a jejich interpretace budou významně ovlivňovat možnosti finančních institucí využívat AI, a stanou se tak při upevňování jejich konkurenčního postavení stejně důležitými jako tradiční regulatorní normy.
Nutnost přizpůsobit se měnícím nárokům na strukturu talentu bude představovat nejvýznamnější rychlostní limit při implementaci AI a může ohrozit konkurenceschopnost institucí, které nezvládnou přenastavení své talentové strategie souběžně s nástupem nových technologií.
AI bude také vyžadovat společné přehodnocení principů a technik dohledu s cílem nalézt řešení pro etické „šedé zóny“ i regulatorní nejasnosti, které by mohly limitovat ochotu institucí zavádět skutečně transformační řešení postavené na AI.