Jaké bude léto pro finanční zprostředkovatele a pro Evropu?
Pro většinu občanů v Evropě se blíží čas letních dovolených, ale také období, kdy budou pracovníci v kancelářích mít několik klidnějších týdnů a budou se věnovat podstatnějším úkolům, jako je přezkoumání pracovních procesů nebo uzavření rozpracovaných případů, které leží na jejich pracovních stolech.
Ale po první vlně transpozice GDPR, IDD (téměř), PRIIPx a MiFID 2 je také čas klást si otázky.
Pokud se Evropa znovu zajímá o svou budoucnost, poradci, zprostředkovatelé, výrobci a klienti dělají totéž – a pro naše poradce a zprostředkovatele by bylo užitečné strávit toto léto víc než jen pár týdny vytváření nových forem obchodních vztahů (New Relationship Models) a procesů, a také přemýšlet o plánech a nadějích pro jejich malé a střední podniky (SMEs).
Podívejme se na stávající situaci blíže.
Na jedné straně čelíme úřadům, a možná ještě více Evropské komisi, vzhledem k tomu, že se chystá „nyní a znovu“ pokračovat ve své činnosti a znovu navrhnout pravidla, jež se vtahují na nás všechny, a to předtím, než bude plně aplikován některý z dříve citovaných předpisů, a také dříve, než došlo k pochopení jejich dopadů.
REKLAMA
Na druhou stranu zároveň všichni mluví o potřebě „poradenství“, „sebehodnocení“, „snížení nákladů“, „robustnějších firem“, „nejlepších produktů“, „lepšího vzdělávání profesionálů i klientů“, „financování malých a středních podniků (SMEs)“ a „méně riziku pro investory“.
Pak je možná vhodné položit si určité otázky, ne?
Je možné „průběžně“ vytvářet nová pravidla pro stejnou situaci – nebo tak činit po zbytek našeho života – a doufat, že naše průmyslová odvětví budou vytvářet nějaký zisk, abychom mohli investovat způsobem, který může vytvářet bohatství pro všechny?
Existuje v normálním životě akceptovatelná situace, kdy má někdo klientovi radit a pomáhat, ale je nucen po více než deset let zavádět procesy a sledovat kontrolu souladu s předpisy více než situaci klienta, ale… je pak obviněn z účtování přemrštěných cen, přičemž musí stále více vynakládat prostředky k pokrytí svých nákladů – a jeho marže klesnou pod úroveň běžnou v mnoha průmyslových odvětvích?
REKLAMA
Je možné, že autoři těchto textů doufají v lepší poradenství ve srovnání s tím, co očekávají od situace, kdy je výrobce také prodejcem / distributorem, zejména proto, že naše odvětví má možnost se tomuto vyhnout?
Je možné, aby jediní lidé v tomto zainteresovaní, kteří by se měli chovat humánně, přinejmenším v příštích několika letech (investoři v maloobchodu), vložili své peníze do jedné firmy pro blahobyt celé ekonomiky, a to bez jakékoholiv rizika? Je možné, aby byli vyškoleni v oblasti financí, když v mnoha případech nechtějí – potřebují radu a mají jen několik eur, která mohou vynaložit? Nemusí mít námitky vůči „radám“ robotů, ale mohou dávat přednost poradenství od osoby, které mohou vysvětlit svou osobní a emocionální situaci, například proto, že jejich otec zemřel nebo jejich manželka nebo manžel odešel od rodiny!?
Je možné, aby práce Poradce nebo kvalifikovaného Zprostředkovatele vždy stála méně a méně, navzdory růstu jeho životních nákladů a jeho provozních nákladů na podnikání? Tento poradce by samozřejmě mohl být robot. Ale jak všichni zjišťujeme, skutečné náklady na automatizaci (není zdaleka levná), vyhrazená pravidla (obtížněji zvládnutelná než lidský personál), výsledné propouštění některých našich zaměstnanců / občanů / daňových poplatníků – ale také výhody (je to rychlejší, předchází „nějakým“ chybám, ale ne všem chybám, nabízí dokonalého zaměstnance, vždycky s vámi souhlasí nebo… s vámi nesouhlasí v jedné záležitosti, takže musíte dělat věci tak, jak se hodí počítačové infrastruktuře!).
Takže práce se mění, ale náklady stále stoupají – cena za globální a nikoli místní bezpečnost pro klienty a naši ekonomiku. Je nemožné, aby se předpisy, které musí výrobci, lidé a podnikatelé dodržovat, staly přiměřenými, a přinejmenším přizpůsobit naše IT nebo základní procesy jednomu předpisu před vytvořením jiného?
REKLAMA
Ale ať už jsme robot nebo člověk, jsou naše aktivity pro investory do maloobchodu a firmy stále potřeba a náš podíl na trhu roste každým rokem. Ve FECIF a v každém sdružení, což jsou většinou naši členové, pomáháme klientům lépe porozumět a prakticky se přizpůsobit nové právní regulaci, a to v zájmu našich firem, naší evropské ekonomiky a našich klientů.
Takže, drazí občané Evropy, poradci, zprostředkovatelé, klienti, užijte si hezké léto, ale pamatujte na výše uvedené. Pokud naši členové budou v příštích 2 měsících odvádět očekávanou práci v souladu s novými pravidly, tak až se vrátí do práce, svět financí, pojišťovnictví a bankovnictví pro „normální“ občany, jak jste jej dříve znali, se změní dramaticky, ať již k lepšímu nebo k horšímu. Je to fráze jako ze svatby, ale je to pravda. Nejsme všichni součástí stejného trhu, vzájemně spojeni, jeden klientem druhého?
A prosím, paní Evropo, během tohoto neuvěřitelného roku 2018 využijme léto k tomu, abychom budovali firmy jako ze snů Evropského společenství, ale pak se zhluboka nadechněme…
Autor je prezidentem evropské asociace FECIF