Jaké změny chystá vláda pro zaměstnance i zaměstnavatele?
Jaké změny přináší novela zákoníku práce, vládní konsolidační balíček, zákon o ochraně oznamovatelů a novela zákona o zaměstnanosti? Níže naleznete přehled toho nejpodstatnějšího, co nás v následujících měsících čeká.
Novela zákoníku práce
Novela zákoníku práce přinese řadu zásadních novinek, které se budou týkat všech zaměstnavatelů nezávisle na oboru či oblasti, ve které působí. Ať už jde o pravidla ohledně home office, dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, informování zaměstnanců či doručování dokumentů.
Benefity a vládní konsolidační balíček
Klíčový plán pro ekonomickou stabilizaci a snižování deficitu veřejných financí, známý jako vládní konsolidační balíček „Česko ve formě“. Mezi jeho diskutovanými prvky je i změna daňového režimu zaměstnaneckých benefitů. Jaké změny benefitů balíček přináší a jak se na ně připravit? Nabízíme komplexní poradenství a přípravu na nové zdanění benefitů poskytované našimi odborníky z právní, daňové i HR oblasti.
Zákon o ochraně oznamovatelů
Nový zákon platný od srpna 2023 klade důraz na transparentnost a etiku v korporátním světě. Zaměstnavatelé s více než padesáti zaměstnanci a další subjekty musí zřídit interní oznamovací systém pro hlášení protiprávních jednání. Oznámení mohou zahrnovat trestné činy, přestupky nebo porušení právních předpisů EU. Zákon také stanovuje pokuty za nedodržení povinností a specifická pravidla pro povinné subjekty.
Zákon o nezaměstnanosti
Připravovaná novela se má dotknout zejména agentur práce a zprostředkování zaměstnání, a to nejen úpravou povinností agentur práce, ale také oblasti ochrany agenturních zaměstnanců.
REKLAMA
To nejpodstatnější z novely zákoníku práce:
- Povinné rozvrhování pracovní doby.
- Možnost zaměstnance požádat o zaměstnání v pracovním poměru (po odpracování určité doby na základě některé z dohod) a povinnost zaměstnavatele případné nevyhovění písemně odůvodnit.
- Povinnost zaměstnavatele poskytnout na žádost zaměstnance písemné odůvodnění výpovědi.
- Aplikace ustanovení o dovolené obdobně jako u pracovního poměru.
Začnou platit nová pravidla pro home office
- Povinná písemná dohoda se zaměstnancem.
- Možnost vypovědět dohodu o práci na dálku z jakéhokoliv důvodu nebo bez uvedení důvodu s patnáctidenní výpovědní dobou.
- Povinnost zaměstnavatele písemně odůvodnit, pokud určitým kategoriím zaměstnanců (zejména zaměstnanci pečující o děti) odmítne umožnit home office.
Nová pravidla se dotknou elektronického podepisování a doručování pracovněprávních dokumentů
- Zmírnění pravidel pro elektronické podepisování a doručování – pro podpis pracovní smlouvy a jejích dodatků i dohod o skončení pracovního poměru stačí prostý elektronický podpis a doručení dokumentů na soukromou e-mailovou adresu zaměstnance.
- Právo zaměstnance odstoupit od pracovní smlouvy uzavřené elektronicky do 7 dnů od jejího doručení na soukromou e-mailovou adresu.
- Nastavení přísnějších pravidel pro doručování a požadavek na vyšší úroveň elektronického podpisu pouze pro jednostranné ukončovací dokumenty, odvolání z vedoucího místa a vzdání se vedoucího místa a mzdový výměr.
- Upuštění od požadavku na uznávaný elektronický podpis zaměstnance, uznávaný elektronický podpis požadován pouze na straně zaměstnavatele.
Čekají nás změny v informování zaměstnanců o obsahu pracovního poměru
- Výrazné zkrácení lhůty, do které je zaměstnavatel povinen splnit informační povinnost, na 7 dnů, v případě změny údajů dokonce nejpozději v den změny údajů.
- Rozšíření okruhu údajů, které musí být zaměstnanci poskytnuty.
- Možnost informovat v elektronické podobě.
- Zavedení rozsáhlé povinnosti informovat zaměstnance o podmínkách vyslání do zahraničí.