Jan Steinbauer: Regulace nám pomáhají růst více než multilevelovým společnostem
Některé společnosti s regulacemi vyrovnávají lépe, jiné hůře. Jan Steinbauer, který po spojení Chytrého Honzy se společností Bonnet řídí obchodní síť nové skupiny, říká: „Regulace nám pomáhají v růstu trochu více než některým jiným multilevelovým společnostem.“
Jaká je vaše velikost a jaký plánujete růst?
Celkově máme cca 1800 obchodníků. Od vzniku Bonnetu v roce 2010 se neustále rozrůstáme. Zatím jsme nebyli v „červených číslech“, byť růst nebyl mnohdy nějak zásadní či extrémně skokový. Rosteme postupně a pozvolna, ale zato trvale. Hodně investujeme. Největšími položkami jsou lidi a informační systém. Na začátku se roste samozřejmě snadněji, což vidíme u některých menších společností, později je to již tvrdší oříšek. A jsme rádi, že opětovně potvrzujeme roli nejrychleji rostoucí společnosti. V letošním roce očekáváme opět zásadnější nárůst a to nejen na straně obchodníků. Situace na trhu je příznivá a našemu rozvoji prospívá.
Co konkrétně je pro vás na trhu příznivé?
Nejsem přítelem jakýchkoliv regulací, ale ty, které proběhly, spíše více omezují společnosti typu multilevel než společnosti našeho typu. Společně s úpravou podmínek v poradenském trhu se někteří lidé z multilevelových společností začínají rozhlížet a dívají se více kolem sebe. Za poslední měsíce vnímáme zvýšený zájem o spolupráci. Regulace nám tedy spíše pomáhají.
Berete poradce spíše z trhu, nebo si je také vychováváte?
REKLAMA
Poradci přicházejí spíše z trhu. Díky naší multikanálové struktuře umíme velmi dobře pracovat jak s odborníky, tak kvalitně vzdělávat a pracovat se začínajícími poradci. Samozřejmě máme i společnosti, kteří si své spolupracovníky postupně vychovávají a zaučují je.
Přicházejí k vám i větší skupiny finančních poradců z trhu?
Během roku 2016 to byli spíše jednotlivci nebo menší skupinky. Za poslední tři, čtyři měsíce to jsou primárně větší skupiny.
Rozdíl, které pociťujeme například oproti roku 2013 je, že tyto větší skupiny si vše více prověřují, chtějí znát detaily, než přejdou z jedné firmy do druhé. Nedůvěřují slibům, ale chtějí si otestovat lidi, se kterými se dostávají do kontaktu – jestli je to jejich „šálek kávy“ nebo není.
Jak byste definoval (vymezil) váš model broker poolu?
Společnost Chytrý Honza se nedá nazvat broker poolovou společností. Jak jsem řekl, jedná se o multikanálovou platformu, která zastřešuje nejen čistě „broker poolovou část“ tj. Bonnet, ale i pobočkovou síť – Chytré adresy, dále on-line (což v sobě skrývá nejen tzv. leadový byznys, ale i významný a rychle rostoucí kanál online sjednání smlouvy jak pro obchodníky, tak pro klienty.
Jak jste se vyrovnali s novými pravidly provizí životního pojištění?
REKLAMA
Velmi dobře. Nejprve jsme vytvořili zkušený tým, který poměrně tvrdě pracoval. Počítal a vytvářel různé modely a predikce vývoje portfolia a dále simuloval možné scénáře chování obchodníků. Nakonec jsme vytvořili model, kterému říkáme Fair pay, což je postupný způsob výplaty životního pojištění v průběhu pěti let s větší částí výplaty na začátku a na konci.
Jakým způsobem máte nastavenou výplatu provizí?
Jak jsem řekl, větší část výplaty v prvním roce, tzv. následná provize ve 2-4 roce a opět větší část v roce posledním. Na začátku jsme měli trochu obavy, jak toto poradci přijmou, ale musím říct, že s tím poradci dnes nemají vůbec žádný problém a naopak tento způsob výplaty preferují.
Jaké dopady má omezení ČNB a nový zákon o spotřebitelském úvěru na produkci hypoték?
Rozdělil bych to na dopad na počet obchodníků a na objem produkce hypoték. Obchodníci se museli rozhodnout, zda zůstanou u jedné společnosti, nebo odejdou do jiné. Vnímáme velmi pozitivně, že 99,9 % obchodníků se rozhodlo zůstat u nás.
Tím pádem, když se podíváme na objem zprostředkovaných úvěrů, tak je pořád velmi vysoký. Snad kromě listopadu, kdy objemy dosáhly extrémní výše, mají objemy stoupající tendenci. Pokles jsme nezaznamenali, naopak se objemy drží na úrovni posledního kvartálu minulého roku. Fakt, že již nejsou stoprocentní hypotéky zatím produkci nijak neovlivňuje.
Došlo ke změně od 1. dubna, kdy ČNB znovu zpřísnila hypotéky?
REKLAMA
Myslím si, že více obchody ovlivňuje úroková sazba a nedostatek nemovitostí ke koupi, než úprava podmínek poskytování hypotečních úvěrů.
Podle Vás se úrokové sazby zvýší výrazněji?
Spíše ne, nebo nijak zásadně. Ode dna se určitě odrazily a mírně stoupají, ale největší problém bude a je nedostatek nemovitostí. Na druhou stranu pro obchodníky je výhodné, že se dnes „prodá prakticky všechno“.
Nevnímáte jako problém ze strany klientů nedostatek finančních prostředků pro dofinancování hypotečního úvěru?
Určitě ne. V případě, že by byl nějaký zásadní problém, tak se dá řešit jinou možností financování z jiných stran – například stavebním spořením nebo pohotovostní úvěrem.
Stavíme klienta na první místo. Vše se odvíjí od jeho potřeb. Pokud má klient nějaké vlastní finanční prostředky, tak je „problém“ trochu menší. Pokud úspory nemá, hledají se další možnosti, jak situaci vyřešit.
Využívání stoprocentních hypoték bylo především o výhodnosti čerpání vyšších hypotečních úvěrů. Jelikož nyní ČNB říká, že banka může poskytnout maximálně 90 % zástavní hodnoty nemovitosti, klienti nemají na výběr a musí použít i vlastní úspory, které ovšem měli i předtím.
Do jaké míry vám konkuruje internetový prodej Chytrého Honzy? Nebo naopak dochází k synergii?
Nemůžeme mluvit o konkurenci. Správný výraz je opravdu synergie a propojení jednotlivých kanálů a možností, jak správně a plně obsloužit klienta, tak aby dostal nejkvalitnější službu.
Jak se vám dařilo v loňském roce?
V hypotékách byl nárůst výrazný 50 – 60 %, dostali jsme se na 12 miliard korun. V pojištění přibližně 30% růst.
Děkuji za rozhovor.