CZK/€ 25.285 -0,16%

CZK/$ 23.179 -0,44%

CZK/£ 30.078 -0,27%

CZK/CHF 26.860 -0,04%

Text: Daniel Mareš

29. 12. 2020

0 komentářů

Je investice do „hodnotových akcií“ za zenitem?

 

Druhá vlna covid-19 zpomaluje ekonomické oživování české ekonomiky a její návrat na předkrizovou úroveň. Zatímco letošek skončí propadem HDP o zhruba 6,5 procenta, příští rok by měl přinést růst o 2,7 procenta. Podepisuje se to i na chování investorů, kteří méně věřím hodnotovým akciím. Vyplatí se do nich investovat?

Loading



 

Podle odborníka Parntners Ondřeje Koňáka je to právě naopak.Covidová krize zasáhla právě tradiční, hodnotové společnosti. Domnívám se, že s postupným návratem světa do normálu se budou postupně normalizovat i valuace těchto tradičních a hodnotových společnosti,“ vysvětluje Ondřej Koňák s tím, že minimálně v následujícím roce proto právě v těchto společnostech vidím výrazný růstový potenciál.

I přesto, že hodnotové investování není v současné době tak „in“ má stále co nabídnout. Faktem zůstává, že výkonnost hodnotových akcií už nějakou dobu zaostává. I tak k němu nejsou skeptičtí ani další analytici. Výhodou je, že tyto cenné papíry jsou stále velmi levné. Pokud je porovnáme s růstovými tituly, jsou v současnosti vlastně nejlevnější v historii. Oslovení odborníci shodně uvádí, že problémy společností jsou vinnou aktuální koronavirové krize značně přeceňované.

Hodnotové investování dnes není zrovna v módě. Mimo jiné proto, že už nějakou dobu výkonnost hodnotových akcií zaostává za výkonností těch růstových bez ohledu na to, co se děje v ekonomice a na trzích. Hodnotové investování má ale stále co nabídnout.

Daří se průmyslu a e-commerce

Faktem zůstává, že letošní rok Česko vykáže nejsilnější ekonomický pokles za několik desetiletí. Na vině je zejména vpád covid-19 a následná vládní opatření zamířená proti jeho šíření, včetně dvou vln nouzových stavů. Strádají zejména služby, třeba říjnové tržby v ubytování byly o 80 procent nižší než ještě v únoru, tedy před propuknutím pandemie. Naproti tomu se daří průmyslu nebo e-commerce.

REKLAMA

„Průmysl se nyní ukazuje naší velkou výhodou. V říjnu byl výsledek v řadě oborů lepší než v únoru, zejména v automoto,“ uvádí analytik Československé obchodní banky (ČSOB) Petr Dufek.

Připomeňme v tomto ohledu analýzu společnosti Delloite. V ní se mimo jiné dočteme, že propojení České republiky s tou globální narůstá. Úroveň zapojení do takzvaných globálních hodnotových řetězců (GVC) se v letech 2005 až 2015 zvýšilo o více než desetinu. ČR zároveň vykazuje nižší podíl domácí přidané hodnoty na vývozech, protože tuzemská ekonomika ve výrobě intenzivně využívá zahraničních meziproduktů.

„S rostoucí účastí v GVC, a zejména v komplexní formě GVC, se ovšem také zvyšuje citlivost české ekonomiky na otřesy v globální ekonomice,“ upozorňuje spoluautor studie Delloite Petr Němec.

V rámci zemí OECD je Česká republika po Lucembursku a Jižní Koreji třetí zemí s největší vzdáleností své produkce od konečného spotřebitele. To znamená, že Česko více produkuje v odvětvích, která stojí uprostřed nebo na začátku výrobního řetězce. Analýza hodnotových křivek ukazuje, že 9 z 10 nejvýznamnějších odvětví podle objemu vývozu se nachází v částech hodnotové křivky s nízkou přidanou hodnotou.

REKLAMA

„Domácí výroba aut se nachází přesně v polovině hodnotového řetězce s nízkou mírou přidané hodnoty. Na vzestupné části křivky se nachází pouze informační a komunikační činnosti. Na ty je dále navázáno korespondující odvětví v Německu a USA. Výpočet a analýza hodnotových křivek pro klíčová odvětví české ekonomiky podporují tvrzení, že Česko je stále spíše montovna“ dodává David Marek z Dellite.

Výrobní odvětví nacházející se nejdále od spotřebitele jsou v Česku těžba a dobývání, výroba dřevěných a papírových výrobků a tisku a výroba základních kovů a kovových produktů. Na polovině cesty ke spotřebiteli jsou výrobní procesy ve zpracovatelském průmyslu a velkoobchod a maloobchod. Nejblíže spotřebiteli jsou ubytování, stravování a pohostinství.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Jak nepřijít o majetek v rodině? Tři hlavní hrozby

Rodiny majitelů úspěšných firem čelí specifickým výzvám. O peníze sice není nouze, ale to neznamená, že rodině nic nehrozí. Ochrana rodinného bohatství zahrnuje nejen zajištění majetku, ale také péči o rodinné vztahy a přípravu na různé negativní scénáře, které rodinu mohou potkat.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

05. 11. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *