Jsou metaversa – virtuální světy – jen nafouknutá bublina? Vyplatí se do nich investovat?
Investice do virtuálních světů označovaných jako metaversa rapidně rostou. Lákavá je plánovaná budoucí podoba internetu, zahrnující sdílené virtuální prostory propojené do jednoho virtuálního vesmíru. Zajímavé jsou například platformy jako je Decentraland či Sandbox. Nemovitosti v těchto světech se prodávají klidně i za miliony korun. Vyplatí se do nich investovat?
Faktem je, že trh s virtuální realitou roste mnohem pomaleji, než se před lety očekávalo. Z dat získaných z platformy Statista.com vyplývá, že v roce 2021 příjmy jen lehce přesáhly 30 miliard dolarů. To ale může výrazně změnit krok společnosti Facebook, která se přejmenovala na Meta a hodlá právě do virtuální reality výrazně investovat.
Finanční ekonom skupiny Partners podotýká, že vždy a všude jde jen o platícího konzumenta. Pokud mu nabídnete univerzální službu, budete mít tržby a zisk. „Pro ostatní to bude jen zbytečná služba, kterou nevyužijí. Investoři by proto měli sledovat, kdo je cílovou skupinou vznikajícího metaversa, a jak by se mohla v budoucnosti vyvíjet,“ uvádí pro Investujeme.cz Martin Mašát.
Pro armádní účely, školství i kulturu
Virtuální a rozšířená realita jsou již poměrně dostupnými technologiemi (Facebook, Sony, HTC). Nejčastěji se s nimi lze setkat v herním průmyslu: sedíte doma na židli, nebo se pohybujete v prostoru vybaveném dostatkem senzorů a hrajete si.
Burzovní makléř Jan Filip ze společnosti Cyrrus ve svém komentáři uvádí, že například živé sledování sportovních nebo kulturních událostí, které se pořádají na druhém konci světa a jsou pro většinu lidí nedostupné vzhledem k omezení velikosti stadionů v Rio de Janeiru či hledišť na Broadwayi, se už brzy může stát realitou. Už dnes si v některých obchodních centrech můžete vyzkoušet oblečení jednoduše tak, že se postavíte do určeného prostoru a volíte si různé střihy a barvy – to je rozšířená realita.
REKLAMA
Je otázkou jen několika let, než budete moci navštívit virtuální obchod a nechat si nakoupené zboží doručit domů (Amazon). Zdravotnický personál či technici mohou mít potřebná data přímo před očima a pracovat o poznání efektivněji a pacient snáze překoná svoje psychické potíže. Studenti si na začátku prohlídky galerie nasadí speciální brýle a za pomocí například chytrých telefonů spatří mnoho užitečných a dodatečných informací. Anebo se podívají do centra Říma na přelomu letopočtu, aniž by opustili školu. V neposlední řadě budou virtuální, rozšířená i kombinovaná realita využívány pro armádní účely, jako je např. výcvik jednotek.
Internet zážitků a dovedností
Viceprezident Hospodářské komory ČR Tomáš Prouza si dokáže představit, že nás čeká doba, kdy budou existovat v oblasti zážitků a služeb dva světy. Jeden z nich bude ten „virtuální“, založený právě na umělé inteligenci a velké rychlosti výpočetní techniky i datových přenosů, včetně těch mobilních v 5G sítích. „Ten druhý a doufám, že ještě řadu let dominantní, bude svět reálných zážitků. Z virtuální reality se nestane tsunami, která se přes nás převalí a my už navždy zůstaneme sedět v obyvácích s projektory zážitků připevněnými na našem těle.“
V textu společnosti Deloitte se dočteme, že v budoucnosti se v oblasti retailu počítá s využitím hned tří druhů digitálních realit. Nejznámějším typem je virtuální realita, která vytváří kompletně digitální svět, který plně nahrazuje skutečné prostředí. Pohyb a interakce uživatele jsou zajištěny pomocí různých technologií snímání pohybu. Oproti tomu rozšířená realita skutečný svět nenahrazuje, ale pracuje s ním – pomocí například transparentních brýlí rozšiřuje, doplňuje uživatelovu realitu o digitální obsah. Smíšené reality jsou potom kombinací obou zmíněných technologií. Více se dočtete ve výzkumu společnosti Deloitte.