K akciím Tesly přistupují institucionální investoři jinak než retail
Ještě před třemi měsíci se Tesla ve svých růstových výhledech tvářila sebevědomě, ale od té doby se už její akcie propadly o 48 %. Tento propad odráží rostoucí nervozitu ohledně poklesu poptávky v Číně a v Evropě, dvou největších elektromobilových trhů světa. Navíc se budou na hodnotě akcií i nákladech spojených s financováním dál podepisovat vyšší úrokové sazby a automobilová výroba zůstává jedním z kapitálově nejnáročnějších odvětví na světě.
Růstové výhledy Tesly vypadají čím dál nepravděpodobněji
Elon Musk je známý tím, že slibuje víc, než může splnit, a zatím ho to moc nestálo. Jeho dosud nejoptimističtější odhad byl, že během pár let stoupne objem dodávek o 50 %. Akcie Tesly však čelí čím dál větším potížím a jejich cena se už oproti maximu z listopadu 2021 propadla o 61 %. První přecenění Tesly způsobil růst úrokových sazeb, který má velké dopady hlavně v kapitálově náročných odvětvích, ale také u firem s přemrštěnou hodnotou akcií, mezi něž patří Tesla už celé roky. Za poslední tři měsíce ovšem klesly akcie Tesly o dalších 48 % a vzhledem k tomu, že se úrokové sazby v tomto období víceméně nezměnily, nešlo o reakci na cenu kapitálu. Teď už začíná trh v ceně zohledňovat propad poptávky po elektromobilech.
Že čínská poptávka po elektrických vozech klesá, není žádná novinka. Mluví se o tom celý rok a odrazilo se to i na cenách akcií čínských výrobců elektromobilů. Situaci ještě zhoršil CEO komponentové divize VW Thomas Schmall, když prohlásil, že rychle rostoucí evropské ceny elektřiny snižují poptávku také v Evropě a vyšší ceny materiálů na výrobu baterií se promítají i do zvýšení cen elektromobilů. Podle Schmalla tak navzdory původním očekáváním vypadá dobře už jen situace na americkém trhu, a to díky přijatému protiinflačnímu zákonu. Spojené státy však představují z těchto tří významných trhů ten nejmenší. Vysoký očekávaný růst Tesly vychází z předpokladu, že se objem vyráběné elektřiny může rychle zvýšit a ceny zůstanou nízké, ovšem právě tento klíčový předpoklad teď vypadá dost nejistě.
V delším časovém horizontu bude zpomalení poptávky po elektromobilech kvůli rostoucím cenám elektřiny znamenat, že bude mít konkurence víc času Teslu svým designem a výrobními procesy dohnat, a připravit ji tak o část výhody prvního na trhu. Vzhledem ke zpomalení, k němuž podle všeho dochází nejen u elektromobilů, ale obecně, lze jen těžko chápat konsensuální odhad, podle něhož dosáhnou tržby v roce 2023 výše 116 miliard dolarů, tedy o 39 % více. Taková očekávání evidentně nezohledňují ani nejnovější informace, ani pokles cen akcií.
Propad Tesly v poslední době byl zajímavý zejména vzhledem k pozitivnímu vývoji na akciových trzích. Drobní investoři z řad klientů Saxo však patřili mezi čisté kupce. Za předpokladu, že je klientela Saxo reprezentativním vzorkem chování drobných investorů obecně, nastává situace, kdy institucionální investoři začínají o výrobcích elektromobilů, jako je Tesla, uvažovat realisticky, zatímco drobní investoři dále věří nadějím a snům Elona Muska.
Autor Peter Garnry, hlavní akciový stratég Saxo