Kdo vám prodá penzijní reformu? Kdokoli…
Od 1. ledna 2013 nabyde účinnosti největší reforma penzí v České republice vůbec – bude zaveden druhý pilíř, v rámci něhož budou občané moci vyvést část peněz placených do průběžného penzijního systému do soukromých fondů u penzijních společností. Původní záměr provést změnu pro všechny (či navrhovaná alternativa „pro všechny, kdo neprojeví nesouhlas“) neprošla ani v rámci koalice, a tak se vyvázání části peněz z průběžného systému stane dobrovolným.
Dobrovolnost opt-outu zakládá na další úskalí: Distribuci. V zájmu nově vzniklých penzijních společností bude zaujmout co nejvíce lidí, aby mohly spravovat co největší objem majetku – a z něj získávat poplatky za správu. Samy ale nemohou oslovit dostatečně rychle dostatečně velké množství lidí. Navíc lidé starší 35 let budou mít na rozhodnutí o vstupu pouze 6 měsíců, později již pro ně bude cesta do fondového pilíře uzavřena. A tak se nabízí nejrůznější možnosti distribuce.
Česká vláda se při přípravě omezení distribuce penzijní reformy snažila poučit v sousedním Slovensku, kde vysoké provize vedly jednak k lákání ke vstupu do penzijních fondů úplně všech bez ohledu na vhodnost, tak k finančním potížím některých penzijních fondů.
Omezení provizí
Prvním opatřením proti živelné distribuci penzijní reformy je striktní omezení výše vyplácených provizí. Tu zákon o důchodovém spoření limituje podle § 35: „Výše odměny […] nesmí překročit 3,5 % průměrné mzdy v národním hospodářství vyhlašované Ministerstvem práce a sociálních věcí za první až třetí čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku podle zákona o zaměstnanosti za uzavření jedné smlouvy o důchodovém spoření.“
V praxi omezení znamená strop provizí v příštím roce na úrovni přibližně 830 Kč za uzavřenou smlouvu. Podle Petra Šafránka, generálního sekretáře AFIZ, se jedná o neadekvátní částku i vzhledem k politickému riziku, které na sebe finanční zprostředkovatel přebírá. Pokud doporučí svému klientovi přejít do 2. pilíře a následně po změně vlády dojde k jeho zrušení, bude to on, kdo bude muset „neúspěch investice“ klientovi vysvětlovat.
„Kdybych chtěl být stručný, tak bych řekl, tak to za těch 830 Kč nedělejte,“ uvedl v reakci na námitku Petra Šafránka náměstek ministra financí Radek Urban.
REKLAMA
Odborná způsobilost
Zamezení živelné distribuci komukoli má ale především odborná způsobilost finančních zprostředkovatelů s licencí na prodej 2. pilíře. Na tu se zákon o penzijním spoření[1] odvolává na zákon o doplňkovém penzijním spoření[2], kde příslušné prokázání odborné způsobilosti upravuje vyhláška České národní banky[3].
Odbornou způsobilost prokáže zájemce o distribuci 2. pilíře zkouškou před akreditovanou komisí, přičemž platnost zkoušky je 5 let. Má to ale drobný zádrhel.
V současnosti probíhá akreditace žadatelů o provádění odborných zkoušek. Není možné stihnout provést akreditaci a zároveň vyzkoušet zájemce o prodej penzijního spoření do konce roku, aby mohli začít s distribucí od 1. ledna 2013 – a politici si jsou toho vědomi. Proto odložili požadavek na prokázání odborné způsobilosti do 1. června 2013[4].
Důsledek… penzijní reformu vám prodá kdokoli
Regulace odborné způsobilosti finančního zprostředkovatele penzijních fondů v rámci 2. pilíře bude poměrně přísná, ale bude chybět v době, kdy by byla nejvíce potřeba – v počátku prodeje penzijní reformy, kdy bude moci do penzijních společností vstoupit kdokoli a lze špatným prodejem udělat nejvíce škody. Vždyť právě odborná způsobilost by měla zajistit, aby lidé těsně před důchodem buď do penzijních společností nevstupovali, nebo (pokud je jejich příjem vysoký) investovali do konzervativních strategií.
Po úvodní živelné distribuci sice začnou platit pravidla na prokázání odborné způsobilosti, ale bude to v době, kdy už nebudou potřeba. Lidé do 35 let s vizí 30 let do penze si mohou v klidu dovolit investovat dynamicky, a pokud jejich příjem nepatří k minimálním, příliš škody vstupem do 2. pilíře udělat nelze.
REKLAMA
Přičteme-li prohlášení zástupců finančně poradenských společností, že pro finanční poradce, kteří pracují s klienty dlouhodobě, představuje doporučení ke vstupu příliš velké reputační riziko, navíc s minimální odměnou, budou penzijní reformu prodávat převážně jednorázové účelově založené společnosti, pro které bude odměna dostačující vzhledem k objemu uzavřených smluv a neexistenci reputačního rizika, neboť klienta uvidí pouze při podpisu smlouvy. A takové společnosti již vznikají a na svou šanci se připravují .
„Vy předpokládáte, že veškeré jednorázové sítě budou podvodníci. To my předpokládat nemůžeme,“ uvedl Radek Urban na Fóru Zlaté koruny s tématem Distribuce finančních produktů aneb Výchova klientů v Čechách konaného 27. 3. 2012.
Vzhledem k původnímu záměru premiéra udělat fondový pilíř povinným nelze vyloučit, že odložení účinnosti prokazování odborné způsobilosti není pouhou náhodou, ale stojí za ní záměr rozšířit 2. pilíř co nejvíce.
[2] Zákon č. 427/2011 Sb. § 83
[3] Předpis č. 215/2012 Sb.
[4] Sněmovní tisk 693/0, který čeká již jen na podpis prezidenta.