Nemám obecně nic proti anketám a podobným akcím. Pokud někdo získá například Zlatého slavíka, všichni vědí, že jde o anketu, kde rozhoduje široká veřejnost svým hlasováním a že tedy nejde o žádné objektivní hodnocení výkonu zpěváků podle jasných kritérií.
Když se ovšem například penzijní fond v reklamě prezentuje oceněním "Penzijní fond roku", uděleným odbornou porotou, pak běžný občan – potenciální klient – nepochybně nabývá dojmu, že odborníci z oboru porovnávali ekonomické ukazatele jednotlivých penzijních fondů, popřípadě i jejich penzijní plány a na základě takové analýzy dospěli k udělení příslušného ocenění.
To je ovšem hluboký omyl. Nejednalo se o nic víc než o pouhou anketu. Nebyla totiž stanovena žádná kritéria, informace předané porotcům zpracovaly přímo hodnocené instituce, a to spíše formou marketingových materiálů, nikoliv objektivních ukazatelů.
Když se podívám na celkové výsledky, shodují se s mým hlasováním pouze v jediném případě. Aniž bych se chtěl dotknout kolegyň a kolegů v odborné "porotě", jsme přesvědčen, že většina z nich se nechala ovlivnit zejména reklamou, aniž si to možná uvědomili a připustili.
Ta dáma v růžovém svetříku, jezdící večer co večer v televizi "jedničkou" a mladá rodina, mající to nejlepší životní pojištění stále více na úraz, prostě udělají své!
REKLAMA
Každý skutečný odborník se přitom musí smát životnímu pojištění nastavenému "více na úraz", neb ví, že lze přece na trhu pořídit levnější a kvalitnější úrazové pojištění jako samostatný produkt, který je také velmi variabilní a navíc s jeho výpovědí není spojena žádná ztráta.
Jsem si vědom toho, že není vůbec jednoduché stanovit kritéria pro skutečné odborné hodnocení finančních institucí a jejich produktů.
Na druhou stranu se nemohu ztotožnit s tím, aby byla anketa uskutečněná mezi odbornou veřejností následně prezentována jako hodnocení odborné poroty.
Pod tím si totiž každý logicky představí skutečné odborné hodnocení. Výsledkem je pak bohužel klamavá reklama.
REKLAMA
Je to totéž, jako bychom například vítěze hokejové ligy určovali nikoliv vzájemnými zápasy, ale anketou mezi sportovními novináři a komentátory, ale vydávali to za výsledek vzájemných utkání.
A je to o to horší, že na základě výsledků hokejové ligy nikdo nic nekupuje. Na základě výsledků akcí typu "Banka roku" ano.
Podle mého názoru by z této akce měly být vynechány pojmy jako "odborná porota" a mělo by být dáno jasně široké veřejnosti na vědomí, že jde o pouhou anketu.