Koho najdete, když hledáte finančního poradce?
Jeden z nejlepších způsobů, jak získat kvalitního finančního poradce, je najít si ho sám. Finanční poradci velmi často využívají aktivní marketing a oslovují své potenciální klienty. I tímto způsobem můžete mít štěstí a najít skutečně dobrého finančního poradce na celý život. Jenže ti nejlepší po čase přestávají aktivně shánět klienty, protože k nim noví zájemci přicházejí sami.
Najít finančního poradce ovšem nemusí být zdaleka jednoduché. Zejména lidé, kteří se ve finančních produktech a jejich správném nastavení nevyznají, to může být skutečný oříšek. Doporučení od známých může pomoci, ale rozhodně není „samospasitelné“. Zejména v případě, kdy oni sami se také ve financích orientují spíše intuicí než znalostmi.
Jeden ze způsobů, jak dobrého finančního poradce získat téměř bez námahy, je zažádat o něj na centrále některé finančně poradenské společnosti. Všechny budou za váš zájem rády a (téměř) jistého klienta předají finančnímu poradci, který si to opravdu zaslouží – zpravidla nejen produkcí, ale především kvalitou své práce.
Oslovení centrály klientem se zájmem o doporučení poradce je natolik vzácné, že se finančně poradenské společnosti nedovolí klienta obalamutit „výkonným prodejcem“ místo kvalitního poradce. Navíc se obávají možného mystery shoppingu – testu kvality ze strany některého média, neziskové spotřebitelské organizace, pojišťovny či (v poslední době) České národní banky. A v něm propadnout rozhodně nechtějí.
Finančního poradce či poradenskou společnost můžete hledat i na internetu. A jak si tam jednotlivé finančně poradenské společnosti stojí?
REKLAMA
„Finanční poradenství“ na Google.com
Zadáte-li do vyhledávače Google.com (.cz) sousloví „finanční poradenství“, stejně jako u kteréhokoli jiného hledaného termínu zaujímají horní pozici komerční odkazy. Ty se mění podle ochoty jednotlivých společností za ně zaplatit a samotného nastavení reklamy. Při testování nejvíce za reklamu platila Česká spořitelna se svým projektem Blue. Mezi třemi komerčními odkazy byl jen jeden – na stránky FinančníSpecialisté.cz společnosti Tfin s. r. o.
Tfin je podle registru ČNB společnost s 19 podřízenými pojišťovacími zprostředkovateli pracující pro 8 pojišťoven napřímo. Na svých stránkách zmiňují spolupráci s broker poolem Bonnet.cz v oblasti financování bydlení. A investice – do zlata, termínovaného vkladu či podílových fondů. Společnost ovšem není registrovaná jako investiční zprostředkovatel a i při pokusu zjištění „více informací“ vede odkaz na neexistující stránku. Za pozornost stojí též pokuta udělená Českou národní bankou 5. 12. 2013 ve výši 7 tis. Kč. Důvodů bylo více, ale za pozornost stojí zejména
- vykonávala zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví prostřednictvím osoby, u které nebyla prokázána odborná způsobilost,
- akceptovala, aby zprostředkovatel pojistných smluv sdělil klientovi nepravdivou informaci o smluvním vztahu s ní uzavřeném,
- nezaznamenávala na formulářích předsmluvních informací pro klienty důvody, na kterých zakládala svá doporučení pro výběr daného pojistného produktu,
- umožnila osobě, kterou neměla uvedenou v registru, zprostředkovávat pojištění a uzavírat pojistné smlouvy s klienty.
(Zdroj: Rozhodnutí ČNB Sp / 2013 / 413 / 573)
Z nekomerčních odkazů se na prvních dvou místech umístily stránky dvou z největších finančně poradenských společností:
REKLAMA
Překonaly dokonce heslo „Finanční poradenství“ v encyklopedii Wikipedia.org. Následují odkazy do Google Maps, kde se Fincentrum umístilo na první příčce ze sedmi ukázaných pozic. V mapách zájemce může najít ještě kontakt na Martina Borečka – finančního poradce Wüstenrot. Ostatní odkazy se týkají jiných forem poradenství (je mezi nimi např. Deloitte Advisory), investic či převodu peněz.
Další dva odkazy směřují na středně velké finančně poradenské společnosti:
- AKROPOL nezávislé finanční poradenství
- SMS finanční poradenství
Akropol má v databázích ČNB evidováno 17 spolupracujících českých pojišťoven a 1 pobočku zahraniční pojišťovny, 120 podřízených pojišťovacích zprostředkovatelů a 45 vázaných zástupců. SMS finanční poradenství je o poznání větší a podle databáze ČNB spolupracuje s 16 pojišťovnami 1, pobočkou zahraniční pojišťovny, 642 podřízenými pojišťovacími zprostředkovateli a 337 vázanými zástupci. Ani jedna z nich nemá evidovaný žádný „škraloup“ u ČNB.
Na první stránku se ještě dostala společnost Finanční poradenství, s.r.o., která je navázána na broker pool Bonnet.cz. Mezi svými partnery uvádí pojišťovny a banky a investiční společnost Pioneer. U ČNB ovšem nemá evidovánu licenci investičního zprostředkování.
REKLAMA
Stránku odkazů uzavírá Kapitol, finančně poradenská společnost ze skupiny VIG, která spolupracuje především s pojišťovnami ze své skupiny. Kapitol se dlouho bránil investicím, s výjimkou investic prostřednictvím životního pojištění, ale v současnosti spolupracuje i s investičními společnostmi, konkrétně s Conseq a ČP Invest. Produktové portfolio má komplexní (včetně úvěrů, hypoték, stavebního spoření…), ovšem šíře nabídky produktových partnerů je užší než u velkých finančně poradenských společností či broker poolů.
Kde jsou další velké společnosti?
Na první stránce vyhledávání se objevily pouze dvě z velkých finančně poradenských společností – Partners a Fincentrum. Další z velkých se objevuje až na předposlední pozici druhé stránky OVB Allfinanz. Na třetí straně je Swiss Life Select (dříve AWD), která ovšem dnes v Česku patří spíše mezi menší společnosti. Na evropské úrovni ovšem ještě svůj význam udržela.
První ze známějších broker poolů se vynořil až na čtvrté straně – Bonnet.cz. Před něj se dostaly i stránky Člověka v tísni… a nespočet menších finančně poradenských společností. Přesto předběhl i svého největšího konkurenta Broker Trust, který se zachytil na samém konci šesté strany vyhledávání. Až na sedmé straně je Broker Consulting s mottem „patříme mezi lídry trhu nezávislého finančního poradenství“. ZFP Group se nezobrazuje ani do desáté strany, ovšem tato společnost se považuje za finančně zprostředkovatelskou, nikoli poradenskou.
„Finanční poradenství“ na Seznam.cz
Google je sice dominantním vyhledávačem, ovšem v České republice je stále významným Seznam.cz. Optimalizaci pro tento vyhledávač ovšem velké finančně poradenské společnosti podceňují. Na první stránce se umístila pouze jedna z nich – Fincentrum – a to až na poslední pozici. Čelní příčky zaujímají menší společnosti.
- Finanční poradenství s.r.o.
- (Finanční poradenství na Firmy.cz)
- Naděžda Viktorová (se svými profesními stránkami Poradenství-finanční.eu)
- Dobré finance s.r.o.
- DataLife
- Finico
- AKROPOL nezávislé finanční poradenství
- (Finanční poradenství na Peníze.cz)
- ALLFIN PRO Holding
- Fincentrum
Na první stránce je ale také „výběr“ tří subjektů z Firmy.cz. Jimi jsou Swiss Life Select, DataLife a Partners.
Závěrem
Vyhledávačů je mnohem více než dva uvedené. Tyto jsou ale v Česku nejvýznamnější. Podle studie společnosti Effectix z počátku roku 2013 vyhledávače přivedly, byly zdrojem návštěvnosti českých internetových stránek ze 44 %. Z nich přivedl Google 53 % a Seznam.cz 37 %. Ostatní zaujímají celkově 10 % z návštěvníků přivedených vyhledávačem.
Zdaleka ne každý hledá „finanční poradenství“. Případným spojením je např. „finanční poradce“, „finanční konzultant“ apod. Při vyhledávání spojení „finanční poradce“ na Google.cz se na první stránce vyhledávání objevuje Partners (2. příčka) a Fincentrum (v odkazech na mapy). A kam se propadly ostatní velké společnosti?