Komentář: Cesta z vládního křesla
Tak by se mohl také nazvat uniklý návrh ministerstva financí na reformu české DPH.
Diskuse o reformě DPH se bohužel nevede tak, jak by se měla vést, totiž jako ekonomická diskuse o jedné části nutné a prorůstově založené reformy celé české daňové soustavy a s ní související (a ji předcházející) restrukturalizaci českého vládního dluhu. Místo toho se vede v zavádějící rovině politických diskusí, do které sazby DPH by měly patřit ty či ony výrobky a služby.
V současném inflačním prostředí bude jakékoli zvýšení sazby DPH, nebo přeřazení výrobku ze sazby nižší do sazby vyšší, nutně působit jako akcelerátor inflace. Ve svém bezprostředním fiskálním důsledku tak zvýší jak příjmy, tak i výdaje státního rozpočtu, přičemž příjmy budou (máme-li soudit podle historické tradice nepřesných vládních prognóz) mnohem menší, než se předpokládá. Ve svém dominovém efektu pak bude napomáhat utlumení ekonomické aktivity.
Zajímavé je srovnání s ekonomickým tygrem EU a stejně malou zemí, Estonskem. Sazby DPH jsou tam dvě, základní 20% a snížená 9%, a jsou vybalancovány rovnou daní z příjmu ve výši 22 %. Ekonomický motor Evropy, Německo, má základní sazbu ve výši pouhých 19 % a používá DPH k cílenému řízení makroekonomických priorit: jako reakci na coronavirus a energetickou situaci zavedlo dočasnou sazbu 7 % (na plyn, teplo, restaurace a stravování) a 0% sazbu na fotovoltaiku. A uniklý český návrh? Zachování vyšší sazby na 21 % a sjednocení 15% a 10% sazby na stejné úrovni ve výši 14 %. Vláda má zájem pouze o ucpání díry v rozpočtu, ne o skutečnou, bolestnou a politicky nepopulární reformu daní.
Omezení každoroční expatriace dividend z České republiky, například zákonem o minimálním procentu jejich reinvestování, zavedení rovné daně z příjmu, výrazné snížení výdajů státního rozpočtu a pouze jedna sazba DPH (s možností makroekonomických výjimek jako v Německu) by sice znamenaly okamžitý otřes, ale dlouhodobě by měly na vývoj české montovací ekonomiky blahodárný vliv. Vláda má všechny nástroje k dispozici. To, co nemá, je odvaha udělat správnou věc.
Autor: Miroslav Hošek, CEO Advanced Food Products (AFP), LLC, v USA působí na manažerských pozicích už 17 let