Komu se prodraží platba daně z příjmu?
Přestože plánované legislativní změny nepočítají se zvýšením sazeb daně z příjmu, lidé s vysokými příjmy budou platit více na dani z příjmu. A to bez ohledu na strukturu zdanitelných příjmů. O kolik si finančně pohorší? Podívejte se na praktický výpočet.
Ještě v roce 2020 podléhaly v daňovém přiznání pasivní příjmy z kapitálového majetku (dle § 8 zákona o dani z příjmu), z nájmu (dle § 9 zákona o dani z příjmu) a ostatní zdanitelné příjmy (dle § 10 zákona o dani z příjmu) pouze 15% sazbě daně z příjmu.
Pasivní příjmy solidární dani nepodléhaly
Rozhodné příjmy nad 1 672 080 Kč podléhaly za rok 2020 ještě 7% solidární dani. Jednalo se však pouze o příjmy ze závislé činnosti (dle § 6 zákona o dani z příjmu) a ze samostatné výdělečné činnosti (dle § 7 zákona o dani z příjmu). Pasivní příjmy byly tedy oproti aktivním příjmům daňově zvýhodněny.
Dvě daňové sazby od roku 2021
Od roku 2021 již solidární daň neplatí a v Česku jsou dvě daňové sazby, a sice 15 % a 23 %. Vyšší daňové sazbě podléhají všechny zdanitelné příjmy, tedy i pasivní příjmy z kapitálového majetku nebo z nájmu. Za rok 2023 se odvádí 23% sazba daně z příjmu z daňového základu nad 1 935 552 Kč. Hranice limitu pro vyšší daňovou sazbu je nastavena nad čtyřnásobek průměrné mzdy, postupně se každoročně zvyšuje v závislosti na růstu průměrné mzdy.
Legislativní změny
Aktuálně byly představeny připravované legislativní změny, přičemž jednou z nich je i snížení limitu pro vyšší daňovou sazbu ze čtyřnásobku na trojnásobek průměrné mzdy. Daňové sazby se nemění, ale lidé s velmi vysokými zdanitelnými příjmy tak zaplatí na dani z příjmu fyzických osob více.
Praktický výpočet
V přiložené tabulce je vypočtena roční daň z příjmu fyzických osob dle aktuálně platné legislativy při využití pouze základní daňové slevy na poplatníka a daňovou povinnosti při snížení daňového pásma pro odvod 23% sazby daně z příjmu, s čímž počítají navrhované legislativní změny, vše při daňovém základu ve výši 2 100 000 Kč. Hranice, od které se odvádí vyšší 23% sazba daně z příjmu se každoročně mění v závislosti na růstu průměrné mzdy, pro porovnání však počítáme v obou případech s aktuální hodnotou.
Text |
Aktuální stav |
Navrhovaná změna |
Roční zdanitelný základ |
2 100 000 Kč |
2 100 000 Kč |
Limit pro 15% sazbu daně |
1 935 552 Kč |
1 451 664 Kč |
Daň z příjmu v prvním pásmu |
290 332,80 Kč |
217 749,60 Kč |
Daň z příjmu v druhém pásmu |
37 823,04 Kč |
149 117,28 Kč |
Daň z příjmu celkem |
328 156 Kč |
366 867 Kč |
Sleva na poplatníka |
30 840 Kč |
30 840 Kč |
Roční daňová povinnost |
297 316 Kč |
336 027 Kč |
Zvýšení daně |
38 711 Kč |
Vlastní výpočet autora
Pro lidi s vysokými příjmy by znamenalo snížení druhého daňového pásma zvýšení roční daně z příjmu fyzických osob o 38 711 Kč.
Daňové podmínky pro lidi s vysokými příjmy však budou nadále příznivé, ve většině vyspělých zemí světa jsou daňové sazby u vysokých příjmů vyšší, horní sazba daně činí často 40 % a více. Ještě v roce 2007 byly v Česku zavedeny čtyři daňové sazby, a sice 12 %, 19 %, 25 % a 32 %.