Koncept č. 3: Nezávislá certifikace
Když bych se dnes rozhodoval, zda budu pracovat jako finanční poradce, jaké podmínky musím splnit? Budu potřebovat živnostenský list (kromě případu, kdy by mě některá poradenská společnost přímo zaměstnala). Dále bych měl splnit podmínky pro zanesení do registrů investičních a pojišťovacích zprostředkovatelů.
Až sem žádný problém. Tyto podmínky splní při troše snahy, téměř každý – nějaká absolvovaná školení, jednoduché testy. Snad jen u odborné způsobilosti investičního zprostředkovatele lze hovořit o nutnosti prokázání alespoň nějakých relevantních znalostí.
Co bych měl dále splnit? Orientovat se na finančním trhu? Znát jednotlivé produkty? Rozumět zásadám finančního plánování? Pokud to budu myslet s poradenstvím vážně, pak rozhodně ano. Pokud budu chtít prodávat produkty, pak mi stačí jen dobrá výřečnost a znalost několika provizně zajímavých produktů.
V obou případech mohu na trhu vystupovat jako finanční poradce. Můžu si tato dvě slova nechat napsat na vizitku. Můžu klientům tvrdit, že vždy vybírám nejefektivnější řešení. Reálný dopad na klienta a jeho finance však bude rozdílný.
Veškeré koncepty a návrhy zabývající se kultivací poradenského trhu se vždy točí kolem dvou nosných principů. Zaprvé: jak umožnit klientům rozlišovat mezi poradci a prodejci. Za druhé: jak motivovat účastníky trhu ke zvýšení odpovědnosti za vykonávanou práci.
REKLAMA
Jedním z možných řešení jsou nezávislé certifikace, či licence. Název není až tak důležitý. Rozhodující je, jakým způsobem by tyto procesy probíhaly, kdo by je realizoval a jak by ovlivňovaly poradenský trh.
Nejmenší pravděpodobnost případného korupčního nebo nespravedlivého jednání je u státem udělovaných licencí (i když o tom lze částečně pochybovat). Není přitom nutné zřizovat další úřad, další instituci. Oprávnění pro výkon poradenské činnosti může být realizováno v rámci úpravy živnostenského zákona.
Dnes existuje nespočet živnostenských listů pro konkrétní činnosti, ale tak významná oblast, kterou se finanční poradenství v poslední době stává, specifický živnostenský list nemá. Respektive nemá list, jehož získání by bylo vázáno na splnění určitých podmínek. Kromě těch výše popsaných (znalost trhu a produktů, nadstandardní finanční gramotnost, atd.) by zde měla existovat i reálná možnost odebrat oprávnění k provozování poradenské činnosti při porušení etických pravidel. Jaká pravidla to jsou a jak by se měl poradce ke klientovi chovat, je, myslím, všeobecně známo.
Pokud by si například klient stěžovat na práci svého poradce a následně by se zjistilo, že navrhnuté řešení klienta poškodilo, mělo by následovat odebrání živnostenského listu. Je pak otázkou diskuse, jaká opatření přijmout pro zvýšení důkazních možností u nepoctivých jedinců.
Pro funkčnost výše popsaného systému je potřebná ještě jedna věc: obecné povědomí klientů. Ti by měli vědět, že se každý poradce musí na požádání prokázat platným živnostenským listem.
REKLAMA
Toto řešení má následující výhody a nevýhody:
Výhody
Zpřehlednění trhu
Klienti by dostali jasnou informaci, umožňující jim rozlišovat mezi prodejci a poradci.
Zvýšení odpovědnosti poradců
Možnost postihu za špatně odvedenou práci, potenciálně vedoucí až k odebrání oprávnění k provozování živnosti, by zvyšovala odpovědnost jednotlivých účastníků trhu.
Nenáročné řešení z hlediska změny legislativy
Postačující by byla drobná úprava živnostenského zákona a přijetí opatření pro možnost přezkoumání odborné a jiné způsobilosti žadatelů o udělení živnostenského listu.
REKLAMA
Nevýhody
Možné problémy při dokazování nepoctivého jednání
V případě poškození klienta by bylo obtížné prokázat vinu poradce, obdobně jako dnes.
Vytvoření speciálního živnostenského listu, udělování licencí nebo certifikací – jednoduchý nástroj na kultivaci finančního trhu. Výsledný efekt by však záležel na způsobu, jakým ho státní správa použije.
V příštím a zároveň posledním díle se budeme zabývat možnostmi samosprávné regulace.
Úvod k celému článku najdete zde.