Končí pandemický technologický optimismus?
Mnohé technologické firmy, které v době pandemie výrazně rostly, na tom dnes nejsou již tak dobře. Je to konec technologického optimismu? Patrně ne, ale musíme se lépe dívat.
Pandemie koronaviru a s ní přicházející lockdowny prakticky po celém světě přinesly mnoho potíží pro celé ekonomiky a firmy se s nimi musely vypořádat. Tato doba však přinesla tolik proklamované příležitosti. Zaměstnanci v mnoha oborech zůstávali doma, v čemž mnozí spatřovali možnost pro větší efektivitu. Řada z nás si pamatuje i různé porady přenášené přes různé platformy „na dálku“.
Právě technologické společnosti měli dost možná nejvíce důvodů k optimismu. Na dosavadní vítěze a poražené pandemie se podíval britský týdeník The Economist. Nálada se promítala pochopitelně také na burze v cenách akcií. Ty patřící k technologickým firmám rostly. Magazín zmiňuje portfolio tvořené pěticí z nich (Netflix-netřeba představovat, Robinhood – platforma pro obchodování s akciemi, Peloton – výrobce interaktivních domácích kol, Zoom – komunikační platforma a Shopify – nákupy), které od začátku pandemie do srpna 2021 vyrostly o více než tři sta procent, NASDAQ pak o více než osm desítek.
Jenže doba se mění. Dnes je pětice od svých maxim vzdálena o více než 80 procent – NASDAQ pro srovnání o 18 procent. Například akcie Zoomu se pohybují na úrovni předpandemických čísel. Zřejmě i proto, že se zaměstnanci již houfně vracejí do kanceláři, ačkoli v roce 2020 byl miláčkem Wall Street. Robinhood propouští zaměstnance a i Netflix má plnou hlavu starostí s předplatiteli, kteří přecházejí ke konkurenci.
Digitalizace jede dál
The Economist přiznává, že tu samozřejmě můžeme hledat vliv aktuální ekonomické a geopolitické situace, ale nabízí také další důvody. Poslední měsíce totiž prý nepotvrdily, že by „nový normál“ byl efektivnější, proto optimismus klesá. Zároveň ale nelze propadat technologické skepsi, digitalizace totiž nadále pokračuje a skutečnými vítězi patrně nebudou ty firmy, které jsou nejvíce vidět.
Na vrcholu se ocitají firmy, které posuny k digitalizaci umožňují – tvůrci digitální infrastruktury, cloudová řešení (tady se podle britského týdeníku očekává letos výrazný růst), kyberbezpečnostní firmy nebo platební platformy. Například tři čtvrtiny majitelů Iphonů používají Apple Pay – oproti polovině v roce 2019.