Konsolidační balíček. Podnikatelé jej vnímají jen jako nutnost
Podnikatelé konsolidaci vnímají jako nutnost. Mají ale pochybnost, že plánovaná opatření budou na stabilizaci hospodaření státu stačit.
Hlavní ekonom společnosti Cyrrus – Vít Hradil – pro server Investujeme.cz uvádí, že vládou představený balíček je kompromisem mezi pěti politickými stranami, přijatým v okamžiku, kdy je společnost zmlsaná předchozí rozhazovačnou politikou.
„S ohledem na tyto skutečnosti si myslím, že balíček představuje poměrně kvalitní a ambiciózní plán. Český rozpočtový problém jím sice není definitivně vyřešen, ale přestane být tak akutním, jako dosud, a jeho dořešení bude již možné udělat pod menším časovým tlakem,“ podotýká Vít Hradil.
Zároveň nemůže říct, že by souhlasil s každým jednotlivým opatřením, ale to asi ani nikdo z jeho autorů, kteří museli obtížně hledat přijatelný kompromis. „Pokud se nyní podaří i samotná implementace – což ještě není ani zdaleka jisté – zaslouží si vláda pochvalu. Přinejmenším za odvahu, se kterou se do konsolidace pustila, namísto alibistického přehození zodpovědnosti na vládu příští,“ dodává hlavní ekonom Cyrrus.
Ekonom České spořitelny Michal Skořepa k tomu dodává, že chceme-li zabránit růstu míry zadlužení na neudržitelné úrovně, je nutné snížit deficity státního rozpočtu, a to bez navýšení jeho příjmů nebo snížení jeho výdajů nepůjde. „Vládní ozdravný balíček je celkově určitě krok správným směrem, jakkoli některé jeho detaily jsou sporné. Navíc je třeba ocenit schopnost vlády se dohodnout, přestože různé strany vládní koalice mají zjevně poněkud jiné politické, a tedy i rozpočtové preference,“ myslí si Michal Skořepa.
REKLAMA
Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) považuje opatření, která dopadají zejména na malé a střední firmy a živnostníky za neefektivní nebo přímo škodlivé a podvazující ekonomický růst. Naopak zástupci podnikatelů v balíčku úplně postrádají prorůstová opatření a skutečné a zásadní zjednodušené celého podnikatelského prostředí, což každý podnikatel v okamžiku zvyšování daní a „utahování opasků“ oprávněně předpokládá.
Zvýšení odvodů OSVČ
Podle odborníků je nečerpání sociálních benefitů v průběhu aktivního života, což je často případ OSVČ, je současně velmi významným příspěvkem do systému. Na živnostníky tak rozhodně nikdo nedoplácí.
Navrhované změny naruší křehkou rovnováhu mezi odvodovou stránkou věci na jedné misce vah a břemenem spojeným s podnikáním na druhé. Oni totiž podnikatelé (OSVČ) na penězích, které jim stát nesebere, „nesedí“. A už vůbec je nevyvádějí pomocí dividend a dalších nástrojů do zahraniční, jak se stalo v určitých sektorech běžné. Živnostník bude utrácet doma a pomůže tak vlastní ekonomice.
Zvýšení korporátní daně z příjmů a omezení dohod o provedení práce
Ačkoliv krátkodobě může toto opatření přinést zvýšený příjem státu, z dlouhodobého hlediska jej podnikatelé považují za škodlivý a „podvazující“ ekonomický růst a konkurenceschopnost našich firem, které již dnes jsou zatížené obrovskými náklady na „práci“ a nyní budou čelit i zvýšení daně z příjmů.
Pracovnímu trhu ani firmám rovněž nijak neprospějí další zásahy do dohod o provedení práce, jejichž využití fakticky likviduje zákazem kumulace a nutností evidence, o další administrativě pro podnikatele nemluvě.
REKLAMA
Podnikatelé očekávají především snahu o zjednodušení pracovněprávní agendy, a nikoliv vymítání veškerých modelů mimo klasických, a v ČR pro zaměstnavatele velmi nákladných, pracovních poměrů.
Zrušení daňové výhody zaměstnaneckých benefitů
Podnikatelé považují návrh zrušení podpory volnočasových benefitů za tvrdou ránu malým a středním podnikům. Bez daňového zvýhodnění si benefity nebudou moci dovolit poskytovat, což poškodí jak jejich zaměstnance, tak podniky samotné. Malé a střední podniky měly v benefitech jedinou možnost, jak čelit při náboru pracovníků nadnárodním korporacím, které vysávají trh práce, a i o tuto malou výhodu nyní přijdou. Stát počítá s tím, že zrušením podpory benefitů uspoří 1,4 miliardy Kč. Nicméně přes 90 % zaměstnavatelů avizuje v tomto případě benefity zcela zrušit, tedy se žádné dodatečné daně nevyberou.
Zrušení podpory zaměstnaneckých benefitů dopadne na poskytovatele služeb v oblasti zdraví, sportu, kultury nebo třeba na cestovních ruch. Jedná se především o malé firmy, pro které představují prostředky z benefitů zásadní zdroj příjmů. Dojde tím ke snížení tržeb v ekonomice, a zrušení podpory benefitů tak bude mít naopak negativní dopady na příjmy státního rozpočtu.
Zvýšení DPH na pivo
Restaurace a hospody tvoří vitální prvek společenské a ekonomické infrastruktury menších měst a obcí ČR. Nelze proto na tento segment nahlížet pouze optikou „škodlivé“ konzumace piva. Jsme přesvědčeni, že úvaha státu, že změna v sazbě DPH povede k vyšším příjmům, případně, že takto omezí nadužívání alkoholu, je mylná.