CZK/€ 25.165 +0,18%

CZK/$ 24.218 +0,21%

CZK/£ 30.334 +0,20%

CZK/CHF 26.958 -0,23%

Text: Jana Poncarová

24. 04. 2020

0 komentářů

S pandemií k digitalizaci. Modernizovat se budou i podniky, které zatím technologie ignorovaly

 

Jestli pandemie koronaviru přinese do české ekonomiky něco pozitivního, je to podle odborníků digitalizace. Podniky, které zatím technologicky zaspaly, musely například přes noc umožnit práci z domova i lidem, u nichž si to dříve nedokázaly přestavit.

Loading



 

Na sčítání škod, které pandemie koronaviru a s ní související nouzový stav způsobí, je ještě brzy. I tak se objevují první odhady. Značně je zasažený cestovní ruch, pohostinství, ale i průmyslová výroba. Ta přitom táhne evropskou ekonomiku.

Nejvíce lidí zase pracuje právě v koronavirem silně zasažených službách. Firmy, které se nedaly zcela ochromit přijatými opatřeními, hledaly a hledají cesty, jak situaci přežít. Příkladem jsou bistra, která prodávají jídla on-line, nebo průmyslové podniky, jež sice omezily výrobu, ale například kancelářským pracovníkům umožnily home office.

Revoluční home office

Pro některé z firem byla práce z domova doslova revoluční novinka. Ukazují to i čísla Eurostatu z minulého roku, kdy domácí kancelář občas využívalo 280 tisíc českých pracujících. V sousedním Rakousku to bylo 424 tisíc lidí a v Nizozemsku dokonce 1,2 milionu lidí. Využití alternativních forem úvazků u nás komplikuje struktura ekonomiky, která je orientovaná na zpracovatelský průmysl. Operátor na lince bude jen těžko vyrábět produkt doma.

U jiných pozic ale hraje roli postoj vedení a manažerů.

„Rozšíření alternativních pracovních úvazků u nás komplikuje i určitý konzervatismus českých zaměstnavatelů. V případě některých stále platí, že koho nevidí za sklem kanceláře, toho mají tendenci považovat za nedostatečně pracujícího,“ říká Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.

REKLAMA

Opatrně s podnikovými daty

Ruku v ruce se zřízením home office a digitalizací dalších firemních procesů jdou pochopitelně i investice do moderních technologií nebo komunikačních platforem. S tím souvisí rovněž zabezpečení dat. Plošný home office totiž dává všanc firemní data a na to nebyly některé podniky připravené. Zjistil to nedávný průzkum společnosti Safetica.

„Práce z domu v rozsahu, jako je dnes, je naprosto nevídaným krokem, který ve velké části případů zásadně dopadá na fungování společnosti. Některé firmy na tento krok nejsou zdaleka vybaveny a připraveny. Ohrožují tím zejména interní data,“ upozorňuje Petr Žikeš, ředitel společnosti Safetica.

Mezi nejčastější problémy podle něho patří nedostatečné vybavení zaměstnanců odpovídajícím zařízením. Až 75 % všech firem nechává pracovat zaměstnance na svých osobních počítačích, které nemají dostatečnou ochranu.

Investovat budou přeživší

Podle odborníků lze proto očekávat, že firmy, které ekonomicky současnou situaci zvládnou a poučí se, budou chtít investovat do digitalizace a technologií. Pokud na to budou mít prostředky.

REKLAMA

„Většina firem přešla na home office, přesunula práci do virtuálního prostředí. Stejně tak se mění způsob distribuce zboží a služeb. Okolnosti nás nutí rozvíjet digitální distribuční kanály, e-commerce zažívá obrovský boom. Tohle všechno bylo dříve pro mnoho firem něco okrajového a teď se bez toho jednoduše neobejdou. A jakmile si na to zvyknou, stane se z toho normální stav,“ domnívá se Martin Jirmann, šéf společnosti ABRA Software.

Jan Ševčík, jednatel společnosti SNADNEE ale upozorňuje na to, že digitalizace je vždy investice – finanční, časová i procesní. „Proto firmy, které o digitalizaci dlouhodobě uvažují nebo už částečně realizují, pravděpodobně zrychlí svůj postup, protože vycítí příležitost k růstu nebo zjistí, že je to jediná cesta k udržení příjmů. Druhá skupina firem však s omezením všech ostatních investic omezí i investice do digitalizace a pokusí se ,zabetonovat‘ na současných pozicích. Bez investice však není digitalizace,“ dodává.

Specifika firemní digitalizace

Každá firma je přitom specifická a potřebuje jiné technologie. Jsou firmy, které se neobejdou bez robustních informačních systémů a firmy kterým stačí pouze e-mail.

„Alespoň jednu z forem digitalizace používá každá firma. Hlubší digitalizace však pro spoustu firem ukrývá mnoho příležitosti k úspoře nebo vyšší ziskovosti. Firma, která tento potenciál nevyužívá bude brzy méně konkurenceschopná. Nutnost digitalizace – a tedy slabinu při jejich zavádění – by si měla analyzovat každá firma zvlášť ve spolupráci s odborníky,“ upozorňuje Jan Ševčík.

Kromě zmíněného zabezpečení dat by firmy měly investovat i do dalších oblastí. „Doporučuji mít zajištěnou dostatečnou internetovou konektivitu a mít osvojené nástroje pro vzdálenou komunikaci a spolupráci distribuovaných týmů,“ dodává Martin Jirman.

Digitální prozření podniků

Globální pandemie koronaviru pravděpodobně i těm nejvíce konzervativním manažerům ukázala, že digitální svět může zachránit firmy před krachem. Neznamená to ale, že vše má a může být digitální.

„Určitě je ale potřeba místo výmluv, proč něco nejde, hledat spíše cesty, jak situaci vyřešit. V situacích, jako je tahle, je totiž digitalizace obrovská konkurenční výhoda a možná i game changer,“ uzavírá Jan Ševčík.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Digitalizace bude v příštích letech hrát v byznysu stále větší roli. Jak se připravit na velké celospolečenské změny?

Evropská unie (EU) musí  trend digitalizace zachytit a nové technologie a investice do nich nejrůznějšími cestami podporovat a nesvazovat je přílišnými regulacemi. Stejně tak je důležité podpořit investice do kybernetické bezpečnosti, která s digitalizací úzce souvisí. Shodli se na tom účastníci konference Prague Digital Council, kterou u […]

Text: Filip Kučera

06. 12. 2022

V digitalizaci jsou nejlepší španělské a kanadské banky. Česko je ze 41 zemí na 13. místě

Venku je největší globální studie o digitálním bankovnictví – Digital Banking Maturity 2022. Jak si v této sféře stojí retailové banky z 41 zemí z celého světa, včetně Česka? Zmiňovaná studie společnosti Deloitte přináší srovnání digitálních funkcionalit, šíři pokrytí zákaznických potřeb a UX aspektů ve třech klíčových kanálech.

Text: Filip Kučera

25. 11. 2022


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *