Jak moc ovlivnil koronavirus (nejen český) automobilový průmysl?
Evropský automobilový průmysl zaznamenal v dubnu nejhorší čísla prodejů nových aut za desítky let. Ztráty sčítají automobilky ve všech zemích EU (a nejen tam). V následujících měsících bude otázkou, jak pandemie a její důsledky ovlivní poptávku po autech. Objevují se však i hlasy, které v aktuální krizi vidí potenciál pro inovace.
Důsledky pandemie koronaviru tvrdě dopadly na řadu průmyslových odvětví. Jedním z nich je i automobilový segment. Výrobci aut a na ně navázaní dodavatelé jsou přitom pro mnohé ekonomiky klíčovými subjekty.
Automobilová produkce je důležitá i pro Českou republiku, i u nás však bude pro tento sektor následující období patřit mezi ty těžší. „Automobilový průmysl patří mezi nejpostiženější sektory českého průmyslu. Pro jeho oživení bude klíčová poptávka po nových vozech na trzích Evropské unie, především v takových státech jako Německo,“ potvrzuje předseda Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
Obrovské propady
Nedobrý stav odvětví je možné vyčíst i z aktuálních dat z prodejů osobních aut v celé Evropě. Podle dat ACEA v dubnu klesl počet nových registrovaných aut meziročně o více než 75 procent. Více než o polovinu přitom stejná charakteristika klesla už v březnu (v prvních dvou měsících roku klesala jen mírně). Jistě není překvapením, že na posledních místech ve statistikách jsou Itálie a Španělsko. Nicméně výrazné propady zaznamenali všichni.
Prodeje dokonce dosáhly neblahých rekordů. „V dubnu 2020 meziročně poklesly registrace nových osobních automobilů v Evropské unii o 76,3%. V prvním celém měsíci s omezeními kvůli COVID − 19 byl měsíční pokles poptávky po autech nejsilnější od začátku zaznamenávání statistik. S většinou zavřených showroomů v celé EU po celý měsíc klesl počet prodaných nových aut z 1 143 046 kusů v dubnu 2019 na 270 682 kusů minulý měsíc,“ uvádí ACEA.
REKLAMA
„Automobilový průmysl prozatím „inkasoval“ nákladový šok v podobě rozpadu dodavatelských řetězců a omezení prodejních kanálů. Tento nákladový šok sice zdá se překonal, nicméně další jej čeká v podobě masívních pokut za „nezelenou“ produkci,“ uvedl ekonom ČSOB Petr Dufek. „Nyní jej však čeká ještě šok poptávkový, o jehož síle můžeme jen spekulovat. Vzhledem k tomu, že většina tuzemské produkce směřuje na evropské trhy, nerozhoduje se o úspěšném restartu automobilového průmyslu u nás, ale v Německu, Velké Británii atp,“ vysvětlil.
Co přijde v budoucnu?
Předpovídání budoucnosti je nejen v případě automobilového průmyslu obtížným úkolem. Poměrně těžko předvídatelná je reakce spotřebitelů. Poptávka přitom hraje důležitou roli, jak již v úvodu předeslal Špicar.
„Tady už jakýkoliv výhled naráží na problém odhadu poptávky. Vzhledem k negativním očekáváním firem v západní Evropě a všeobecnému naladění spotřebitelů, nejsou vyhlídky nijak extra příznivé,“ popsal rizika Petr Dufek. Záležet bude ale i na opatřeních samotných automobilek. „Na druhou stranu však už i po minulé krizi třeba Škoda Auto dokázala díky inovacím nové zákazníky velmi rychle oslovit. Jestli se v tuto chvíli dá odpovědně něco říct, tak jen to, že výhled je velmi nejistý,“ dodal Dufek.
Zda se scénáře, které počítají s velkými změnami na silnicích (přechod k elektomobilitě, chytrým automobilům), vyplní, si budeme muset ještě nějakou dobu počkat.