Koronavirus a storno dovolené: Jaké máte možnosti?
Koronavirus způsobující onemocnění COVID-19 se dál šíří po celém světě. Jaká jsou práva zákazníků, kteří mají zakoupený a mnohdy zaplacený zájezd?
V současné době je v České republice vyhlášen nouzový stav, v rámci kterého je našim občanům zakázáno vycestovat ze země, s výjimkou osob, kterým byla udělena výjimka.
S jakými situacemi se nyní zákazníci cestovních kanceláří mohou setkat?
Máte zakoupený zájezd, který se má uskutečnit v nejbližší době (kdy lze očekávat, že dosud bude platit nouzový stav)
Na zájezd v situaci, kdy platí zákaz vycestování, skutečně odjet nemůžete. Podle advokáta Ondřeje Preusse, zakladatele služby DostupnýAdvokát.cz, by se ještě donedávna mohla cestování kancelář bránit s odkazem na vyšší moc.
„Na základě směrnice EU však český zákon zakotvil ustanovení, které upravuje situaci, kdy má zákazník právo na odstoupení od smlouvy, aniž by musel zaplatit storno poplatek,“ dodává Preuss.
Jde právě o situaci již v předchozím článku zmíněných nevyhnutelných a mimořádných okolností majících zásadní vliv na poskytování zájezdu. Za tyto okolnosti je pandemii koronaviru možno považovat.
REKLAMA
Zrušení zájezdu kvůli koronaviru
Odstoupení od smlouvy ale není jedinou variantou řešení. Pokud cestovka zájezd zruší proto, že ho nedokáže realizovat, smlouva zaniká a máte též právo na vrácení zaplacené ceny, a to bez uplatnění stornopoplatku.
„Pokud cestovka sama zájezd zruší, protože nemůže své služby poskytnout, tak mají klienti nárok na vrácení plné ceny. Podobně to platí i pro zrušení ze strany zákazníků, pokud se má odlet či odjezd z ČR konat v době zákazu vycestování,“ potvrzuje právnička AK eLegal Alžběta Kokešová, která se specializuje na právo v marketingu a e-commerce.
Podle advokáta Ladislava Drhy se u smluv o zájezdu jedná o tzv. fixní závazek, který je určen jasně vymezeným termínem zájezdu.
„Není možné se tedy odvolávat na případné poskytnutí náhradního, zcela neurčitého plnění v budoucnu, tedy poskytnutí nějakého termínu náhradní dovolené někdy v příštím roce,“ míní Drha.
Neuskuteční-li se zájezd, nebude zákazník od smlouvy odstupovat, ale v důsledku nemožnosti plnění dojde k zániku smlouvy. Právo na vrácení ceny musí ale zákazník u cestovní kanceláře řádně uplatnit, upozorňuje advokát.
Pozor na odjezd z jiné země
„Jiná situace ale nastane, pokud zákazník uzavřel smlouvu o zájezdu se zahraniční cestovní kanceláří a místo odjezdu se nenachází na území České republiky,“ upozorňuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. „Potom nejde k tíži cestovní kanceláře, že se zákazník z jiné země nemůže dostat na místo odletu či odjezdu na zájezd, a nenastanou-li jiné okolnosti, zákazník nemusí mít právo na odstoupení od smlouvy bez placení stornopoplatků,“ dodává.
Na tuto skutečnost upozorňuje i Alžběta Kokešová. „Pokud se zájezd může uskutečnit (například má být místo odletu v jiné zemi, let nebyl zrušen, na místě pobytu hotely fungují apod.), samotný fakt, že naše hranice jsou zavřené, není automaticky důvod pro vrácení celé ceny. Cestovka totiž může být schopná své služby poskytnout,“ uvádí Kokešová. Je-li cílovou destinací země, která není na seznamu vysoce rizikových zemí, má při stornu zájezdu cestovka právo na storno poplatky v závislosti na svých obchodních podmínkách.
REKLAMA
Co když máte zakoupený zájezd s termínem v budoucnu, například dovolenou v Chorvatsku v létě nebo na podzim?
Má-li zákazník obavu z cestování a chtěl by od smlouvy s cestovní kanceláří odstoupit nyní, musel by zaplatit „odstupné“, tedy storno poplatek.
Odstoupit od smlouvy bez zaplacení storna by bylo možné až v okamžiku, kdy bude jisté, jaká opatření platí v době konání zájezdu jak v ČR, tak v cílové destinaci. Rizikové země jsou uvedeny na seznamu států s vysokým rizikem nákazy.
Pokud bude stále platit zákaz vycestování (a odjezd se má uskutečnit z ČR)
Toto opatření nemohla předjímat ani cestovní kancelář v době prodeje zájezdu, ani zákazník. Přesto má zákazník právo na vrácení celé ceny, protože cestovní kancelář neposkytla plnění, k němuž se zavázala. Skutečnost, že to nebyla cestovní kancelář, kdo konání zájezdu znemožnil, je bezpředmětná.
„Pokud se zájezd neuskuteční, případné již uhrazené stornopoplatky by cestovní kancelář měla vrátit, jinak by šlo na její straně o bezdůvodné obohacení,“ uvádí k tomu Ondřej Preuss.
Minimalizovat storno poplatky nebo dál čekat?
Zeptali jsme se právníků, co by doporučili klientům cestovních kanceláří, kteří jsou nyní v nejistotě ohledně zájezdů, které se mají uskutečnit v blízké budoucnosti (duben, květen, červen, červenec). Je totiž jasné, že čím dříve by chtěl klient od smlouvy odstoupit, tím nižší stornopoplatek může očekávat. A mnoho lidí se cestování i v případě, že to bude možné, zkrátka bojí.
Ladislav Drha:
V případě, že se termín zájezdu již blíží, jednoznačně doporučujeme co nejdříve kontaktovat příslušnou cestovní kancelář s žádostí o sdělení aktuálního stavu celé věci a zasláním závazného návrhu řešení situace.
Pokud je v době odjezdu dané místo (či jeho bezprostřední okolí) zasaženo nevyhnutelnou či mimořádnou okolností (jako je například šíření pandemie koronaviru), lze od smlouvy odstoupit. To je klasický případ, pod který v tomto okamžiku spadají rizikové oblasti téměř v celé Evropě a je tedy možné se na tento důvod primárně odvolat.
REKLAMA
Ondřej Preuss:
U zájezdů, které jsou později v roce, bych doporučil klientům počkat, až bude jasné, že v době jejich zájezdu bude naplněna podmínka existence nevyhnutelných a mimořádných okolností a jejich významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu. To už je prakticky jasné o dubnu a možná i o květnu a všech destinacích.
Léto je však zatím nejisté. Máme jen jistotu, že hoteliéři, aerolinky a další podnikatelé v cestovním ruchu se budou snažit vše obnovit co nejdříve. Může to však trvat řadu měsíců. Napoví samozřejmě primárně vládami vyhlášená opatření.
Alžběta Kokešová:
Doporučila bych ještě chvíli počkat, jak se situace vyvine, i když chápu, že zákazníci takovou radu neradi uslyší. V tuto chvíli bohužel nikdo z nás netuší, jak se bude situace dál vyvíjet, jestli se zákaz vycestování nebude vztahovat jen na některé země, jestli budou dál rušeny lety atd. Pokud ale v tuto chvíli zákazníci stornují zájezdy, které mají být až za několik měsíců, tak se na ně uplatní standardní stornopodmínky.
Pokud se však klienti rozhodnou, že zatím zájezd stornovat nebudou a blíží se splatnost splátek, tak musí splátky hradit podle smlouvy. Cestovky navíc musí být pojištěny proti úpadku, což musí klientům při uzavírání smlouvy o zájezdu sdělit a dát potvrzení o svém pojištění pro případ úpadku.
Cestovní kancelář nabízí poukaz na dovolenou v příštím roce, musíte ho přijmout?
Ministerstvo pro místní rozvoj cestovním kancelářím doporučilo využívat vouchery na dovolené jako alternativu řešení nastalé situace. „Poukazy na zájezd jsou chráněny pojištěním pro případ úpadku cestovní kanceláře a zákazníci se tedy nemusí obávat je přijímat,“ uvádí k tomu ministerstvo.
Zároveň ministerstvo apeluje na zákazníky, aby náhradní termíny zájezdů i náhradní destinace skutečně zvažovali a byli tak solidární se spoluobčany existenčně závislými na podnikání v cestovním ruchu.
Jak upozorňuje Alžběta Kokešová, požadavek na vrácení veškerých záloh je dvousečný. „Pokud se všichni klienti rozhodnou, že chtějí peníze vrátit, může to nejednu cestovku dostat na pokraj existence, a to bez jejího zavinění,“ říká Kokešová.
Je také otázkou, zda bude cestovní kancelář reálně schopná finanční prostředky vrátit. „Týká se to hlavně menších cestovních kanceláří, u kterých v důsledku nastalé situace hrozí, že se dostanou do úpadku,“ varuje Ladislav Drha. Proto radí posuzovat každý případ od případu, nakonec může být přijetí poukazu ekonomičtější i jistější, přesto je samozřejmě možné chtít i navrácení ceny zájezdu.
Podle Ondřeje Preusse by mělo být možné odstoupit bez zaplacení odstupného i v případě, že cestovní kancelář poukaz nabízí. „Klient na takovém odloženém plnění nemusí mít zájem. Je však vhodné a solidární se domluvit,“ dodává Preuss.
Jak v případě odstoupení od smlouvy z důvodu, že se cílová destinace nachází v zemi s vysokým rizikem nákazy, tak při zániku smlouvy v důsledku nemožnosti plnění nemá cestovní kancelář na stornopoplatky nárok, upozorňuje Ladislav Drha. „Smlouva zanikla, tudíž ze zaniklé smlouvy nemohou cestovní kanceláře požadovat jakékoliv stornopoplatky, které si ve smlouvě strany ujednaly,“ uzavírá Drha.