CZK/€ 25.285 -0,16%

CZK/$ 23.179 -0,44%

CZK/£ 30.078 -0,27%

CZK/CHF 26.860 -0,04%

Ladislav Bělina: Pojistěte si pouze riziko, které vám reálně hrozí

 

Jaké trendy můžeme čekat v oblasti povinného ručení? Kdy se vyplatí havarijní pojištění? Vzroste cena povinného ručení v letošním roce? Slavia pojišťovna sice není cenovým tvůrcem na trhu autopojištění, vedoucí divize autopojištění Ladislav Bělina je přesto přesvědčen, že cena pozvolna poroste.

Loading



 

Ceny povinného ručení zatím stagnují. Poroste podle vás v letošním roce jeho cena?

Bohužel Slavia pojišťovna není pojistitel, který by trendy z hlediska ceny mohl určovat. S naším tržním podílem 1,85 procenta a 145 tisíci pojištěných vozidel, byť to již není úplně zanedbatelné číslo, tak nejsme cenovými tvůrci na trhu. Musíme se trochu přizpůsobovat tomu, za jaké ceny prodávají pojištění velké pojišťovny.

Očekávám, že napříč trhem bude docházet k pozvolnému zdražování, protože k němu zatím příliš nedocházelo s výjimkou rizikových segmentů. Velmi se za poslední roky zdražilo pojištění pouze mladým a škodovým řidičům.

Ještě před pěti lety rozdíly v ceně pojištění řidičů nebyly příliš velké. Padesátiletý otec platil 2,5 tisíce korun a jeho osmnáctiletý syn třeba jen o 500 korun více. V současné době se již nůžky výrazněji rozevřely. To znamená, že dnes již mladý řidič bude platit například 10 až 14 tisíc korun.

Jelikož mají mladí řidiči více než čtyřikrát větší rizikovost, je u tohoto segmentu pořád ještě velký prostor pro zdražování.

REKLAMA

Slavia pojišťovna se zaměřuje především na méně škodové regiony. Jaký očekáváte vývoj na trhu pojištění?

Očekávám, že se i další pojišťovny zaměří na regionální segmentaci. V regionech je totiž hodně zásadním faktorem frekvence škod. Samozřejmě ve velkých městech se škod odehrává výrazně více. Proto se podle mého názoru bude v tomto duchu prohlubovat segmentace napříč pojišťovnami.

A na poli limitů pojištění?

Nemyslím si, že by se začalo dít něco zásadního s limity pojištění. Limity považuji za dostatečné.

Vrátím se ještě k pojištění v regionech. Pojištění v regionech je levnější. Pokud mám trvalé bydliště v Praze, mohu si povinné ručení sjednat například na chalupu v jižních Čechách?

Samozřejmě že klienti zkouší zadávat jinou adresu. Ale měla by se pro správné nacenění rizika uvádět adresa trvalého bydliště, korespondenční adresa úplně nehraje roli. Pro výpočet je směrodatná trvalá adresa.

Říkáte, že by se měla uvádět, ale jakou máte kontrolu?

REKLAMA

Klienti to různým způsobem obcházejí. Je to věc, kterou nedokážeme například při online sjednávání ve 100 % případů prověřit, protože probíhá bez přítomnosti jakéhokoliv poradce, který by kontroloval občanský průkaz. Klient může využít srovnávače na internetu nebo webové stránky pojišťoven a tam si smlouvu sjednává sám. V tu chvíli tam není pracovník, který by ho upozornil, že zadává nekorektní adresu. Samozřejmě určité kontrolní mechanismy i tak fungují, uvedl bych například vyžádání technického průkazu k vozidlu apod.

V Praze ale žije mnoho lidí z regionů. Pokud si tedy jako mimopražská nezměním trvalou adresu v občanském průkazu, tak se mohu pojistit v regionu…

To se bohužel při sjednání nedá nijak ověřit. Každopádně to, že změnu neuděláte, Vám může komplikovat život v jiných oblastech, a je otázkou, zda to u poměrně malé položky, jakou pojištění je, za to stojí.

Jaké jsou současné trendy v pojištění?

Probíhající trendy jsou především v kvalitě sjednávání pojištění. Jak dostupné je pojištění pro klienta a jaké služby mu pojišťovna dokáže nabídnout – zejména asistence, správa smluv a způsob sjednání, který se za posledních několik let výrazně zjednodušil.

Není to tak dlouho, co se smlouvy psaly na průpisových formulářích a jezdilo se za klienty domů. Dneska vlastně i my v našem novém produktu umožňujeme během pár kliknutí a s minimem údajů (SPZ, jméno a rodné číslo) zjistit cenu pojištění a vybrat variantu pojištění.

Z registru vozidel dokážeme získat všechny potřebné údaje. Není ani nutné, aby měl klient u sebe technický průkaz. Do smlouvy následně vyplní jméno, adresu, datum počátku pojištění a po odkliknutí tlačítka „sjednat“ mu přijde vše potřebné do e-mailu.

REKLAMA

Způsob sjednání je věc, která se za poslední roky velmi proměnila. Není to jenom o cenách, ale i o komfortu pro klienta.

Jaké další trendy očekáváte v povinném ručení a havarijním pojištění v nadcházejícím období?

Změna je patrná třeba u focení vozidla při vstupu do pojištění. Pokud si sjednáte havarijní riziko, tak bylo dosud několik způsobů, jak doložit, že je vozidlo v pořádku. Některé pojišťovny posílaly klienty na prohlídky, nafotit vozidlo na STK, na pobočky atd.

My jsme se spuštěním nového produktu spustili mobilní aplikaci, která umožňuje vyfotit vozidlo poradcem, či samotným klientem, anebo i kýmkoliv za klienta. To je například varianta i pro starší ročníky, které nevlastní chytrý telefon. Jediným validačním údajem je číslo smlouvy, takže fotky může pořídit kdokoliv. V aplikaci je přehledně ukázáno, jakým způsobem fotky pořídit a jedním kliknutím odeslat, a tím splnit povinnost prohlídky vozidla.

A jak staré auto se vyplatí pojišťovat havarijně?

To je spíše individuální otázka pro každého člověka. Obecně pro pojištění platí, že každý by si měl pojišťovat to riziko, které mu reálně hrozí. Pokud má někdo auto za 80 tisíc a měl by havárii a byla to pro něj újma, která ho bude do dalších měsíců „bolet“, tak se mu pojištění samozřejmě vyplatí. Pro někoho, kdo bude mít příjem například jeden milion korun měsíčně, tak případná škoda ve výši 80 tisíc korun jej nebude nijak zásadně ohrožovat. Lidé by měli vycházet ze svého aktuálního rozpočtu a zkusit si sami riziko zhodnotit.

Stejné je to i s připojištěním. Pokud někdo jezdí po venkově, tak se určitě vyplatí sjednat si střet se zvěří. Pokud bydlí na sídlišti, vyplatí se pojištění vandalismu nebo odcizení. Naopak na malé vesnici se úplně nevyplatí sjednat si například odcizení.

A stejné je to i s havárií. Nedá se přesně říct, do jakého stáří nebo do jaké ceny se vyplatí auto pojišťovat. Je na každém člověku, jaká je jeho finanční situace, jak by ho případná krádež nebo havárie bolela.

Obecně se dá říci, že cena vozidla nad dvanáct, třináct let při pohledu na internet velmi „lítá“, pojišťovna se přikloní k nějaké průměrné hodnotě a člověk by se mohl cítit trochu ošizený, že měl auto v lepším stavu, než jaké se za tu cenu objevují na internetu. Mé doporučení je tedy do třinácti let, ale záleží opravdu na situaci každého jednotlivce.

Děkuji za rozhovor.

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář


Související články

Co zavést povinné ručení na osobu a nikoli na dopravní prostředek?

Povinné ručení se od přelomu roku bude nově vztahovat také na elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktory a dokonce na motorová golfová vozítka. Prostě na všechna „pohybovadla“, jejichž konstrukční rychlost převyšuje 25 km/h. Jestliže ovšem mají hmotnost nad 25 kilogramů, bude se na ně povinnost ručení […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

29. 08. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Honza

    19 února, 2018

    No havarijní pojištění doporučuji, měl sem nehodu na D3,kde jsem pomáhal a další auto do nás vlítlo. Co to pro mě znamenalo?? Finanční ztrátu !! Pojišťovna Allianz nakonec vynesla verdikt nad mou nehodou, sice jí trvalo měsíc než se dopočítala, ale zato mi zaplatí za náš vůz tolik, že si možná třičtvrtě koupíme a aby toho nebylo málo tak musíme zaplatit za půjčené auto po dobu vyřízení pojistné události 32.000,-. Co z toho plyne, POKUD POJEDETE KOLEM NEHODY PŘIDEJTE PLYN !! NEZASTAVUJTE A NEPOMÁHEJTE!!VŮBEC SE TO NEVYPLÁCÍ BUDETE PAK PO ZÁSLUZE POTRESTÁNI. A NEVOLEJTE POMOC O KUS DÁL BUDOU STÁT Z FIRMY POMÁHAT A CHRÁNIT A DAJÍ VÁM POKUTU ZA TELEFONOVÁNÍ A KDYŽ JIM ŘEKNETE ŽE VOLÁTE POMOC,RADĚJI NEMYSLET. NO TAK TEN ADRENALINOVEJ ZÁŽITEK MĚ STÁL TAK KILO. TOHLE ASI FUNGUJE JEN V ČR, A TEN TYP Z ALLIANZ BUDE MÍT PRÉMIJE JAK SE MNOU VYJEB……..😭😭😭😭😭😭

    Odpovědět